Zpráva o průběhu jednání o typových smlouvách

Zpráva o průběhu jednání o typových smlouvách

 

Je to již více, než týden, co jsme zveřejnili na těchto stránkách typovou smlouvu dohodnutou s první zdravotní pojišťovnou – VoZP. S většinou dalších pojišťoven probíhá intenzivní jednání z kterého Vám t.č. přinášíme přehlednou informaci.

 

 

Obsah článku:

A)     úvod – zdůvodnění,

B)     naše hlavní požadavky,

C)    přehled jednání s jednotlivými zdravotními pojišťovnami,

D)    výzva závěrem.

 

 

A) Úvod – zdůvodnění:

Předem tohoto přehledu si Vám jen dovolíme připomenout, že východiskem pro celé jednání je vyhláška 457/2000 Ministerstva zdravotnictví ČR a její příloha č.2, která se týká ambulantních specialistů. Tato vyhláška nám ukládá v jejím duchu změnit smluvní vztah se zdravotními pojišťovnami s platností od 1.7.2001. Zdravotním pojišťovnám pak ukládá před oslovením jednotlivých zdravotnických zařízení projednat znění smlouvy s jejich zástupci – zájmovými sdruženími. Text takto projednané smlouvy pak musí být nabídnut zdravotnickým zařízením. Jistě tím není dotčeno právo smluvních stran dohodnout se o některých individuálních podrobnostech ve smlouvě, většina požadavků ze strany zdravotnických zařízení je však jednoznačně společná a jistě se z úrovně sdružení prosazuje lépe, než z úrovně jednotlivého zařízení.

Touto informací chceme také uvést na pravou míru některé zkreslující výklady, které jsme měli možnost číst v různých periodikách, proto si na úvod přehledu dovolíme vyjmenovat naše hlavní požadavky během vyjednávání. Sami posuďte, zda jsou legitimní. Výčet není úplný, jde jen o hlavní požadavky při jednáních prakticky se všemi pojišťovnami.

 

 

B) Naše hlavní požadavky

1)      Podle jakého zákona? - Požadujeme,aby ve smlouvě bylo jasně stanoveno, na základě jakého zákona je tento obchodní vztah uzavírán, přičemž preferujeme Obchodní zákoník. Čím úžeji bude toto stanoveno, tím méně sporů o řešení některých problémů v budoucnu vznikne.

 

2)      Splatnost – Každý z nás má svou osobní zkušenost s různě dlouhými lhůtami splatnosti našich faktur zdravotními pojišťovnami. Její maximální zkrácení je náš jednoznačný cíl.

 

3)      Revize – Našim cílem je zajištění rovnoprávného postavení kontrolovaného lékaře s revizním lékařem během probíhající kontroly u zdravotnického zařízení. Chceme lépe definovat to, aby revizní lékař byl povinen se ke kontrole předem ohlásit, jak dlouho zpětně má právo revizní lékař provádět kontrolu dokumentace. Chceme do smluv zakotvit právo kontrolovaného lékaře si na celou dobu kontroly, nebo její část, přivolat na pomoc odborného poradce, pokud sám uzná, že jeho přítomnost je pro něj přínosná.

 

4)      Sankce – Vzhledem k tomu, že při v současné době platné právní úpravě je vzájemné postavení zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny jednoznačně již z podstaty nerovné, požadujeme zachování jen minimálních sankcí dle zákona nebo takové nastavení sankcí, aby nemohlo dojít k jejich zneužití v neprospěch zdravotnického zařízení.

 

 

5)      Doba trvání smlouvy – Rámcová smlouva připouští 5 let, pokud se smluvní strany nedohodnou jinak. Prosazujeme 5 let jako minimální dobu s automatickým prodlužováním.

 

6)      Přílohy – Prakticky všechny zdravotní pojišťovny mají nad rámec Rámcové smlouvy požadavek na celou řadu příloh ke smlouvě, které se týkají nositelů výkonů, přístrojů, ordinační doby atd. Našim cílem je maximální administrativní zjednodušení smluvního vztahu, t.j. redukce počtu a obsahu příloh na nutné minimum. Jako příklad zde použijeme smlouvu zdravotnického zařízení o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou občanům v  souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Všichni z nás ji, samozřejmě, máme uzavřenu, protože nám to ukládá zákon 160/1992 Sb. v platném znění. Pokud nám vyprší její platnost, tak ji, samozřejmě, obnovíme, protože jinak by nám přestala platit naše registrace. Proč bychom ji ale (jako přílohu smlouvy s pojišťovnou) pokaždé rozesílali pojišťovnám ve strachu, že když to neuděláme, tak nám přestane platit smlouva? Podobné je to s atesty pro přístroje.

 

Někteří z Vás, stejně jako my, by rádi ve smlouvě viděli více. Ve vyjednávání nám ale nezbývá, než respektovat jako základní východisko text přílohy č.2 Vyhlášky MZ ČR 457/2000. To je závazné. Vnímáme ovšem jako naší povinnost pokusit se prosadit maximum z toho, co je v zájmu zdravotnických zařízení a co v jednotlivých návrzích zdravotních pojišťoven chybí.

 

 

 

C) Přehled jednání s jednotlivými zdravotními pojišťovnami:

Stav projednání Rámcové smlouvy s jednotlivými zdravotními pojišťovnami k dnešnímu dni (7.5.2001)

 

Všeobecná zdravotní pojišťovna

- probíhá jednání.

 

Vojenská zdravotní pojišťovna

- zde je smlouva hotova, její přesný text je Vám k dispozici na našich www stránkách.

 

Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

- Tato pojišťovna zaujala zvláštní postoj v začátku roku, kdy rozeslala bez předchozího projednání definitivní podobu smlouvy zdravotnickým zařízením a podmínila jejím podpisem úhradu v prvním čtvrtletí letošního roku. Její generální ředitel na jednáních během dubna přislíbil, že pokud zástupci zdravotnických zařízení vznesou nějaké námitky proti textu této smlouvy, je připraven o nich jednat a v duchu pozdějších dohod tuto smlouvu změnit. V současné době tedy probíhá jednání mezi zástupci našeho segmentu o definitivní podobě našich požadavků na tuto smlouvu. Předpokládáme, že cca v polovině května (tedy do týdne) s nimi oslovíme tuto pojišťovnu a zahájíme jednání.

 

Zdravotní pojišťovna Škoda

- probíhá jednání. Odhadujeme, že definitivní text smlouvy by mohl být hotov během několika dnů.

 

Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR

- jednání s touto pojišťovnou bylo ukončeno v minulém týdnu. Smlouva je tedy již hotova a probíhá definitivní formální odsouhlasování jejího textu. Jakmile bude toto hotovo, ihned tuto smlouvu zveřejníme na těchto stránkách – nejspíše do týdne.

 

Hutnická zdravotní pojišťovna

-          probíhá jednání

 

Revírní bratrská pokladna v Ostravě

- probíhá jednání. Zde jsme také názoru, že se blížíme k jeho závěrečné fázi.

 

Zdravotní pojišťovna Metal-Aliance

- s pojišťovnou bylo zahájeno jednání v tom smyslu, že jsme obdrželi návrh smlouvy a sami jsme jí zaslali společně se zástupci zdravotnických zařízení v našem segmentu připomínky. Toto vše proběhlo před více než 10 dny. Naše snaha dohodnout s touto pojišťovnou termín jednání nebo způsob dalšího postupu, zatím není úspěšná.

 

Česká národní zdravotní pojišťovna

- tato pojišťovna nám zatím jako jediná nezaslala žádný návrh ani nereaguje na naše výzvy k jednání.

 

 

E)Výzva závěrem:

Závěrem připomínáme, že podoba smluv, které jsem zveřejnili nebo v krátké době zveřejníme na těchto www stránkách, je závazná pro zdravotní pojišťovnu a musí být zdravotnickým zařízením nabídnuta (alespoň jako jedna z alternativ, s kterých si zdravotnické zařízení bude mít právo vybrat). Pokud Vám některá zdravotní pojišťovna zašle návrh smlouvy ještě před její zveřejněním zde, nepospíchejte s jeho podpisem. Jde o závazek, který má platit až od 1.7.2001. Vyčkejte tedy s podpisem a pak si text srovnejte s textem uvedeným na těchto stránkách. Budete-li mít jakékoli pochybnosti, kontaktujte, prosíme, naše informační centrum.

 

 

 

MUDr. Zorjan Jojko

pověřený v SSL ZP ČR vyjednáváním o typových smlouvách