Zápis z jednání s vedením VZP o smlouvách pro AS po roce 2015
ZÁPIS ZE SCHŮZKY
26. 09. 2013
Účastníci jednání:
· za SAS: MUDr. Zorjan Jojko – předseda SAS
MUDr. Marie Duřpektová - výkonná místopředsedkyně SAS
MUDr. Andrea Vocílková – členka rady SAS
MUDr. Vladimír Medek – člen rady SAS
· za VZP ČR: JUDr. Lenka Havlasová – ředitelka odboru smluvní politiky
Mgr. Markéta Foldyna Hellová – vedoucí oddělení smluvní politiky
MUDr. Hana Šustková – vedoucí oddělení koncepce
PRŮBĚH JEDNÁNÍ
JUDr. Havlasová v úvodu informovala, že v průběhu měsíců září a října 2013 bude VZP ČR jednat s jednotlivými odbornými společnostmi (dále jen „OS“) a se zástupci jednotlivých segmentů poskytovatelů a diskutovat nad nastavením odborných kritérií hodnocení poskytovatelů.
Dále byli zástupci SAS informováni, že většina odborných společnosti při jednání nepožaduje doplnění ke stávajícím kritériím; další odborná kritéria budou projednána v rámci výborů jednotlivých společností. Již v rámci jednání zástupci chirurgických oborů navrhli zohlednění operačních dnů v rámci časového zajištění ambulance; některé obory, např. diabetologie, plánují navrhnout stratifikaci ambulancí do více úrovní. Zástupci jednotlivých OS přislíbili do konce listopadu podat zpětnou zprávu.
Dne 23. 9. 2013 projednala a schválila Správní rada VZP ČR kritéria pro nové smlouvy v ambulantním segmentu. Současně bylo konstatováno, že VZP ČR předpokládá v případě segmentu ambulantních specialistů uzavření smluv na dobu neurčitou s jasně definovanými způsoby a důvody ukončení smlouvy.
Následovala diskuse o jednotlivých kritériích.
OBECNÁ KRITÉRIA – JEDNOTNÁ PRO VŠECHNY AMBULANTNÍ SEGMENTY
· Geografická dostupnost péče (plnění nařízení vlády o místní a časové dostupnosti; data mapující migraci pacientů za zdravotní péčí);
Zástupci VZP ČR deklarovali, že nebude redukována síť ambulantních specialistů, a to ve smyslu rušení stávajících ambulancí, které splňují uvedená kritéria pro nové smlouvy. Rozšiřování sítě smluvních ambulantních specialistů bude event. realizováno v těch místech, kde není síť dostatečně naplněna ve vztahu k nařízení vlády o místní a časové dostupnosti.
Zástupci SAS s tímto návrhem souhlasili.
· Plnění věcného, technického vybavení a personálního zajištění (vč. kvality přístrojového vybavení); naplnění ve vztahu k vyhláškám č. 92 a 99/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů;
VZP postupuje v rámci výše vyjmenovaných vyhlášek MZ; nutno dořešit otázku přítomnosti odborného garanta na pracovišti.
Zástupci SAS považují za nejlepší trvalou přítomnost plně erudovaného lékaře v ambulanci po celou ordinační dobu s tím, že mimo školící zařízení by směl být max. 1 lékař neerudovaný pracující pod přímým dohledem erudovaného.
Obě strany s tímto návrhem souhlasily.
· Maximální souběh úvazků 1,2; týká se všech zdravotnických pracovníků, kteří jsou nositeli výkonů, hodnocení souběhů probíhá na rodné číslo;
Zástupci SAS s tímto návrhem souhlasili.
· Elektronická komunikace s VZP ČR (elektronizace Příloh č. 2 - EP2, předávání dávek přes Portál); VZP ČR preferuje předávání dávek přes Portál, dále aktivně nabízí elektronizaci Příloh č. 2 (elektronizace Přílohy č. 2 je formální záležitostí);
Zástupci VZP upřesnili, že preferují ty poskytovatele, kteří s VZP ČR komunikují prostřednictvím Portálu. Event. lze tolerovat jinou formu elektronické komunikace při předávání dávek, a to předávání dávek na elektronickém nosiči dat.
Pokud se týká elektronizace Přílohy č. 2 – EP2, nabízí VZP ČR možnost zaškolení poskytovatelů v rámci semináře SAS. Dále bylo ujednáno, že elektronizace EP2 bude řešena samostatným dodatkem ke smlouvě.
Zástupci SAS s tímto návrhem souhlasili.
· Klinicko-ekonomické parametry - jsou vybrané klinické a ekonomické ukazatele zaměřené na produkci poskytovatele, které slouží pro porovnání efektivity poskytovatelů.
Zástupci VZP ČR upřesnili, že se jedná o analýzu klinické a nákladové struktury vykázané zdravotní péče spočívající mj. v porovnání poskytovatelů jak z pohledu nasmlouvání a vykazování spektra výkonů, tak i z pohledu nákladové efektivity. Dále bylo upřesněno, že budou sledovány následující kategorie: jakou zdravotní službu ambulance poskytuje, její struktura a objem a jaké náklady generuje.
Zástupci SAS doporučují v případě sledování nákladovosti poskytovatelů sledovat nejen zařízení drahá, ale i zařízení v porovnání s jinými extrémně levná. Zástupci SAS požádali o větší upřesnění jak jednotlivých kategorií, tak i způsobu, jak s nimi bude naloženo ve vztahu ke smlouvám.
AMBULANTNÍ SPECIALISTÉ
· Časové zajištění ambulance - současná preference rozložení pracovní doby do 5 dnů v týdnu, včetně rozložení ordinačních hodin do dopoledních a odpoledních hodin;
Zástupci SAS navrhují pro chirurgické obory zohlednění operačních dnů, tj. rozsah ambulance ne 5, ale pouze 4 dny.
Obě strany s tímto návrhem souhlasily.
· Zavedení systému interního hodnocení kvality a bezpečí – dle §47, odst. 3), písmeno (b) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách (metodika viz Věstník MZ ČR č. 5/2012);
Obě strany se shodly, že jde o povinnost danou obecným právním předpisem.
· Hodnocení materiálů o racionální preskripci;
Zástupci VZP ČR upřesnili, že se jedná o kategorizaci léčiv dle jejich ekonomické náročnosti.
Téma bude řešeno v rámci samostatné schůzky.
· Využití pozitivních lékových listů při preskripci;
Téma bude řešeno v rámci samostatné schůzky.
JINÉ
Na základě požadavku SAS VZP ČR ověřila druhy uznávaných elektronických podpisů ve vztahu k elektronickým Přílohám č. 2. Uznávané certifikáty:
Zapsala: Mgr. Markéta Foldyna Hellová
Ověřila: JUDr. Lenka Havlasová