Zápis z jednání Rady SAS
Rada SAS
10.1. 2008 od 17.00 do 20.50
hod.
Účast: viz prezenční listina
Rada bere na vědomí:
- informaci Dr.Jojka o tom, že byly zdravotní pojišťovny osloveny k zahájení jednání o cenových dodatcích na rok 2008. Naše hlavní požadavky jsou:
- aby cenové dodatky vycházely principem z úhradové vyhlášky MZ pro toto období,
- aby zdravotnická zařízení včas a správně získala referenční hodnoty týkající se všech regulací,
- aby drahá léčba, zvláště drahé pomůcky (např. nad 15 000,- Kč) bylo možné vyjmout z regulací a aby se o tomto bylo možné, dovolí-li to zdravotní stav pacienta, dohodnout předem,
- dojde-li v roce 2008 k úspoře finančních prostředků v našem segmentu, aby nedocházelo k přesunu peněz do jiných segmentů, resp. aby i v segmentu AS a komplementu bylo možné ocenit kvalitní zdravotnická zařízení. I k tomuto účelu chce Rada SAS aktualizovat systém ASAC.
- informaci náměstka ministra zdravotnictví Dr. Hroboně o věcných záměrech zákonů, které t.č. MZ ČR připravuje. Rada SAS s Dr.Hroboněm prodiskutovala své připomínky k nim. Jejich obsah je přílohou tohoto zápisu. S Dr. Hroboněm byly také diskutovány návrh vyhlášky o předepisování léčiv a otázky týkající se seznamu výkonů.
- informaci Dr. Šťastného a Dr. Příhaně o otázkách řešení technického a personálního vybavení ambulancí.
- informaci svých zástupců o práci komisí e.health.
Rada ukládá:
1) Dr. Šťastnému zaktualizovat návrh systému ASAC včetně návrhu jeho technického řešení. Tento materiál rozešle Radě SAS k připomínkách do dvou týdnů.
2) Dr. Jojkovi a Dr. Tautermannovi, aby otevřeným dopisem, který pošle na vědomí i MZ ČR, vyzvali všechny zdravotní pojišťovny k okamžitému zahájení kontrol zdravotnických zařízení, která deklarují nedodržení nebo nedodržují novelu zákona 48/97 Sb., neboť tím mohou získat konkurenční výhodu proti těm ZZ, jež zákon dodržují.
3) Dr.Jojkovi a Dr. Tautermannovi, aby se otevřeným dopisem obrátili na Nejvyšší státní zastupitelství s žádostí o stanovisko k situaci, kdy někdo v této republice veřejně deklaruje, že nemíní dodržovat zákon.
Rada souhlasí:
1) s tím, že nechá prošetřit situaci, zda konání managementu Česko-německé nemocnice ve Vrchlabí, který deklaruje, že nevybírá regulační poplatky a slovně napadá soukromé lékaře ve věci účelu využití financí získaných právě z regulačních poplatků, není v rozporu s trestním zákoníkem.
2) aby web SASu byl plně dostupný jen členům SASu s tím, že preferuje řádné členství včetně odevzdání plné moci, neboť pouze tak může SAS poskytnout svým členům plnohodnotné služby. Poskytnutí plné moci však není nezbytnou podmínkou členství v SASu a tedy i přístupu na jeho web. Členství zájemce v jiném zájmovém sdružení není překážkou.
3) s rozšířením spolupráce s paní Forrovou na rozsah práce odpovídající 8 hodinám denně v pracovních dnech.
Rada podporuje:
vznik iniciativy „nespokojení lékaři“. Vyzývá členy SAS k připojení se podpisem na stránce www.nespokojenilekari.cz.
Příští jednání Rady SAS 7.2., 6.3., 10.4., 15.5., 13.6.2008.
Zapsal Dr. Jojko
Příloha:
Připomínky Rady SAS ČR
k předloženým
návrhů zdravotnických zákonů
5.12.2007
Vážení,
dostali jsme v rámci připomínkového
řízení návrhy věcných záměrů k řadě zákonů, které se týkají zdravotnictví.
Předem níže uvedeného textu jen
podotýkáme, že v řadě případů jsme registrovali poměrně obecné formulace,
které připouštějí více výkladů. V následujícím textu jsme se tedy
soustředili na ty části návrhů, které buď považujeme za klíčové, nebo
v nich lze reagovat na konkrétní námět. Samozřejmě – s motivací
ušetřit papír - jsme také nijak
nekomentovali ty návrhy, které se nám líbí.
K předloženým
návrhům máme tyto připomínky a dotazy:
l/ k věcnému záměru zákona týkající se
Úřadu pro dohled nad zdravotními pojišťovnami:
1.
Základním naším názorem je, že prostředky vybrané jako veřejné zdravotní
pojištění by měly být zachovány pro léčebně preventivní péči. Nepostrádáme
navrhovaný Úřad ani jako občané, ani jako lékaři. Pokud však je politická shoda
na tom, že uvedený úřad je třeba, pak náš souhlas podmiňujeme s tím, aby úřad
nebyl financován z vybraného pojištění.
Důvod
je jednak výše uveden - chceme, aby nerostl byrokratický aparát pojišťoven a
nepřesouvaly se již tak omezené prostředky na péči léčebně preventivní do
kanceláří úředníků. Dalším neméně důležitým důvodem je to, že nám záleží na
tom, aby byla v každém případě zachována nezávislost tohoto úřadu a to
včetně závislosti finanční. Je to obdoba
dozorčích a správních rad státních a městských podniků. Zástupci státu
jsou zde placeni z prostředků těchto podniků a většinou více chrání zájmy
podniku a nadřazují je zájmu občanů,
čímž mnohdy „pokulhává“ původní záměr. O
tomto se přesvědčujeme každodenně. Navíc je nesporné, že Úřad bude státním
orgánem, který má být systémově placen výhradně ze státního rozpočtu.
Proto
se domníváme, že financování Úřadu by mělo být cestou státního rozpočtu, nezávisle
na zdrojích z pojišťoven.
2.
Dále jako občané nechceme další nárůst počtu úředníků . Dle našeho názoru by
bylo na místě, aby počet nově zřízených pracovních míst byl totožný s počtem zrušených pracovních
míst na MZ a MF. Tyto ušetřené finanční prostředky by byly použity
k financování Úřadu.
3.
Platy zaměstnanců Úřadu by se měly odvíjet od průměrné mzdy podobně jako platy
poslanců. Zákon by měl stanovit jen koeficient násobku průměrné mzdy.
2/ k návrhu zákona o Zdravotní
záchranné službě:
K tomuto
máme 2 připomínky:
- v bodu 8.1.2 -
je uvedeno , že z rozpočtu ZZS by se měly hradit materiální škody
způsobené občanům po zásahu ZZS. Doporučujeme znovu uvážit, zda by tyto
náklady neměly být kryty ze státního či krajského rozpočtu. Základní myšlenkou zůstává, že je třeba,
aby prostředky na léčebně preventivní péči zůstaly v systému
- V tomto návrhu
postrádáme již dříve slibované - deklaraci, že členové ZZS jsou posuzováni
jako veřejní činitelé. Víme, že přibývá útoků proti členům výjezdních
skupin ZZS, proto se domníváme, že
by tato věc měla být zákonem ošetřena.
3/ k návrhu zákona o zdravotních
pojišťovnách:
1.
SAS zastupuje poskytovatele.
Názory
na změnu pojišťoven na akciové společnosti se budou i mezi lékaři lišit a je možné, že to bude
odpovídat spektru názorů v celé naší společnosti. K tomuto nebudeme
zaujímat tedy stanovisko, ani kladné, ani negativní. Apelujeme však na to, aby
zákonem bylo dostatečně účinně řešeno, jaké maximální procento ze svého obratu
může užít zdravotní pojišťovna na svůj provoz.
2.
V návrhu zákona však postrádáme jistoty pro poskytovatele.
V bodech
V návrhu
postrádáme sankce pro zaměstnance,
funkcionáře, tedy konkrétní osoby Úřadu
při neplnění povinnosti (vytunelování)
pojišťoven, chybí nám konkretizace odpovědnosti státu pro případ vytunelování
fondů pojišťoven, hlavně ve vztahu k poskytovatelům zdravotních služeb.
3.
Dále je v tomto textu podrobně
popsány Úřad pro dohled nad pojišťovnami a Kancelář zdravotních pojišťoven, jako další
povinné instituce. Výše – v připomínkách k příslušnému zákonu – jsme
již vypsali důvody, proč jsme toho názoru, že Úřad jako státní orgán má pracovat
zcela nezávisle na financích ze zdravotního pojištění.
4.
O limitech na provozní výdaje pojišťoven se v návrhu pouze hovoří, stejně i
o bonusech. Pokud se věc probírá takto obecně, není možno se k ní konkrétněji
vyjadřovat. Požadujeme, aby bylo
v zákoně jednoznačně a vymahatelně napsáno, jakým způsobem bude zajištěno,
aby zdravotní pojišťovny nečerpaly více na svůj provoz, než přesně stanovené
procento, aby bylo jasně stanovena vyváženost mezi výdaji na reklamu a jiné marketingové
aktivity vůči pojištěncům a regulačními opatřeními vůči poskytovatelům, resp.
aby zákon bránil dumpingu ve stanovování cen, které budou pojišťovny ochotny
platit za provedenou zdravotní péči.
5.
V následující tabulce jsou uvedeny
různé pojistné plány. Z pozice ambulantních specialistů je text
obecný, není nám jasné, co to bude pro nás znamenat. Má řízená péče znamenat gate keeping? Budou lékaři nějak vybíráni v přístupu ke
smlouvám pojišťoven? V případě, že
ano, podle jakých kritérií? Hodlají mít pojišťovny jen své lékaře? Počítá se se
zavedením paušálních balíků? atd.
Tyto
otázky souvisí
s v současné době probíhajícími snahami o uzavření kruhu toku
prostředků na severní Moravě (nová zdravotní pojišťovna, vlastní nemocnice,
vlastní praktici a specialisti) V lékařích to vyvolává obavy o existenci,
ale pro značnou obecnost uvedeného nelze blíže diskutovat.
Další
připomínky jsou společné s komentářem k záměru zákona o veřejném
zdravotním pojištění, proto jsou uvedeny tam.
|
Přístup
pojištěnce ke zdravotním službám není řízen |
Přístup
pojištěnce ke zdravotním službám je řízen |
Minimální rozsah úhrady |
zdravotní
plán s vyšší spoluúčastí |
zdravotní
plán řízené péče s vyšší spoluúčastí |
Standardní rozsah úhrady |
standardní
zdravotní plán |
zdravotní
plán řízené péče |
4/ k návrhu zákona o zdravotních
službách:
1.
Připomínka k bodu 4. V případě ambulancí požadujeme, aby
v zákoně bylo explicitně stanoveno, že v odborné ambulanci smí
zdravotní službu poskytovat jen plně erudovaný odborník, event. lékař
připravující se k příslušné atestaci, tzv. asistent. Na jednoho
erudovaného lékaře smí připadat maximálně 1 asistent a erudovaný lékař musí být
po dobu provozu ambulance trvale přítomen, event. může být dostupný do max. 5
minut.
Zdůvodnění:
Cílem
je snaha zachovat maximální kvalitu zdravotní péče pro občany, kteří si při
splnění výše uvedeného ustanovení mohou být jisti, že dostávají péči od plně
erudovaného odborníka nebo že v případě potřeby je tento dostupný
v minimálním čase. Chceme také zabránit tomu, aby snaha ušetřit na
režijních nákladech (platech erudovaných lékařů) nevedla provozovatele
zdravotnických zařízení k redukci počtu opravdu vzdělaných lékařů (1 na
několik ambulancí event. na několik zdravotnických zařízení) s jejich
nahrazením lékaři s nedokončeným specializačním vzděláním.
2.
Druhá připomínka k bodu 4. Požadujeme rovnost všech zdravotnických
zařízení vůči finančním zdrojům bez ohledu na to, kým jsou tato zdravotnická
zařízení vlastněna .
Zdůvodnění:
Jde
o zajištění zdravé konkurence na omezeném „trhu zdravotní péče“, zabránění
dumpingu a jiných forem nekalé soutěže.
3.
Zásadní připomínka se týká bodu 7- tedy uvádějící způsob převodu praxe při
úmrtí poskytovatele. Termín zde uvedený , tedy 10 dní, je naprosto nepřiměřeně
krátký. Není možno jej dodržet
v případě náhlého úmrtí poskytovatele.
Doporučujeme řešit za pomoci bodu 5 - týkající se možnosti přerušení
lékařské praxe. Jsme toho názoru, že
je třeba do bodu 7 vložit tuto možnost tak, aby dědic měl povinnost ohlásit
úmrtí a další záměr krajskému úřadu do 10 dní, ale měl možnost požádat o
přerušení poskytování zdravotních služeb
na dobu minimálně 3 měsíce, optimálně na
dobu nepřekračující 6 měsíců. To vše
za podmínky, že dědic zajistí zástup, přístup ke zdravotnické dokumentaci pro zastupujícího
lékaře či kopie zdrav. dokumentace pro jiného poskytovatele. Další je možno v bodě 7 ponechat.
Zdůvodnění:
Lékař,
který hodlá praxi převzít, má jistě v okamžiku úmrtí původního majitele
zdravotnického zařízení nějaké povinnosti pracovně právní. Dědic musí zajistit
ambulanci, ale je třeba někde zaměstnán. Musí tedy podat výpověď, někdy se
přestěhovat, v některých případech dědici může chybět dokončené vzdělání a
musí si alespoň na přechodnou dobu zaměstnat místo sebe zastupujícího lékaře
atd. Tak, jak je uveden bod 7, je reálné dědictví praxe jen v případě
dlouho očekávaného úmrtí a řešení situace před úmrtím v předstihu, což je
minimálně neetické.
4.
Další připomínka se týká povinnosti zdravotnického zařízení hlásit stížnosti 1x
ročně na Krajský úřad. Doporučujeme změnit tak, aby byla povinnost hlásit jen
v případě, že nějaké stížnosti v daném roce existovaly.
Zdůvodnění:
Pro
lékaře je to další papír navíc. Pro Krajský úřad je to několik tisíc papírů,
které musí zpracovat, přičemž lze předpokládat, že minimálně 90% z těchto
papírů bude jen hlášení o tom, že žádné stížnosti nejsou – půjde tedy jen o
postradatelný nárůst administrativy.
5.
Připomínka k bodu 19. Certifikace. Doporučujeme, aby zákon inicioval vznik
certifikačních systémů zdola, z iniciativy zdravotnických zařízení, nikoli
jako direktivní opatření ze strany státu. Nabízíme k posouzení Radou SAS
schválený systém „ASAC“, který podle dostupných pramenů je jediným v ČR
existujícím principem hodnotícím medicínskou kvalitu ambulantních
zdravotnických zařízení.
5/ k návrhu zákona o veřejném
zdravotním pojištění:
1.
Text tohoto zákona vnímám jako vpravdě
revoluční.
Dá
se předpokládat, že reakce lékařů budou protichůdné. Rada SAS t.č. však nehodlá zásadně negovat vše nové, jen proto,
že užité formulace se mohou jevit pro poskytovatele jako velmi
riskantní.
Přinese
to řadu problémů, kompletní změnu jednání poskytovatelů. Může být pro poskytovatele přínosné i likvidační.
Není
vyloučen i většinový negativní přístup lékařů, dá se očekávat nárůst tlaku na zavedení pokladenského systému, který
se proti návrhu může jevit jako administrativně významně jednodušší.
Při
čtení návrhu nás napadlo: 10 pojišťoven se 4 různými programy, tj. 40 různých
platebních režimů. A pak přicházejí otázky: Nakolik jednoduché nebo naopak
složité bude toto evidovat nebo účtovat? Jak vysoké budou náklady na
administrativu pro pojišťovny a pro
poskytovatele? Jak budou tyto administrativní náklady zohledněny
v úhradách poskytovatelům, resp. nakolik díky nim zdraží léčebně
preventivní péče? Bude toto zdražení opravdu vyrovnáno vyšší efektivitou
systému, poklesem čerpání zbytné zdrav. péče nebo zvýšením plateb některých
občanů?
V každém
případě lze očekávat, že přinejmenším část smluvních privátních lékařů pojme
v krátké době podezření, že nová legislativa je postaví mimo
smluvní síť, že má záměr z nich učinit jakýsi nadstandard.
2.
Dosavadní smluvní vztahy nejsou adekvátně ošetřeny, text zde uvedený je možno
vykládat různě. V některých místech hovoří o tom, že smlouvy uzavřené před
nabytím účinnosti tohoto zákony zůstávají v platnosti, v jiném
místě je hovořeno jen o šestiměsíčním
přechodném období. Požadujeme, aby zákon nijak nerušil dříve nabytá práva, tedy
aby ani nijak nezkracoval dříve uzavřené
smlouvy.
3.
Pokud se týká zajištění místní a časové dostupnosti, pak se domníváme, že by
mělo existovat na pojišťovně jedno kontaktní místo, kde se budou koncentrovat
informace o objednacích a čekacích lhůtách jak na drahé zákroky, tak také na
ambulantní vyšetření, u který bude zjištěno, že existují objednací doby delší
než např. 1 měsíc. Sem by hlásili své nabídky smluvní i nesmluvní
poskytovatelé. Pro všechny 3 strany by to bylo přínosem:
-pacient
dostane na 1 místě informaci a může si vybrat zdrav. zařízení,
-pro
lékaře a poskytovatele je to bezplatná
reklama,
-pro
pojišťovnu naplnění úkolu pro místní a časovou dostupnost.
4.
V textu postrádáme ujasnění, jaký program budou mít pojištěnci, za které
platí stát - tedy důchodci a děti. Je jen spekulací, že to bude program
standardní. Ale co když ne? Co když se státní pojištěnec rozhodne pro program
s vyšší spoluúčastí? Rozhodně v části textu týkající se státních
pojištěnců je velká otázka. Věcný záměr o této části péče hovoří jen zcela
minimálně. Proto ji nemůžeme podrobněji připomínkovat. Jen připomínáme, že
právě tato část populace čerpá největší část zdravotní péče a je politicky nejcitlivější.
K hlubšímu
posouzení bychom potřebovali daleko více podrobností, než je uvedeno ve věcném
záměru.
6/ k věcnému záměru zákona o
specifických zdravotnických službách
1.
V tomto návrhu je pro nás diskutabilní ustanovení v bodu 8.2 - člověk ve vazbě a ve výkonu trestu nesmí
darovat krev, na druhou stranu v případě onemocnění a potřeby krev dostat
není limitován. To se nám nejeví jako správné.
Je
jistě třeba určit přesné podmínky, za kterých může tento člověk krev darovat,
ale je to jiná situace, než u člověka nesvéprávného. Doporučujeme přehodnotit.
2.
Dále jen malá připomínka k bodu 11.2 - ukončení těhotenství na základě
písemného rozhodnutí dívky starší 16 let. Toto je jistě správné, doporučujeme ale doplnit ustanovením, že rodiče či zákonní
zástupci musí být informování o tomto zákroku, aby se to nemohlo dít zcela tajně. Alespoň musí být učiněn pokus je
informovat. Jinak se nám jeví jako správné, když základní rozhodnutí o přerušení těhotenství může učinit dívka již
od 16 let. Třeba i proti vůli rodičů.
Za
Radu SAS
MUDr.
Pavel Tautermann, předseda SAS ČR
MUDr.
Zorjan Jojko, výkonný místopředseda SAS ČR.