Zápis z jednání Rady SAS
Rada SAS
6.3. 2009 od 20.00
do 23.30 hod.
Účast: viz prezenční
listina
Rada bere na vědomí:
- informaci o tom, že již postupně přišly cenové dodatky pro rok 2009 od prakticky
všech jednotlivých zdravotních pojišťoven.
Nadále průběžně probíhá aktualizace článku „Co dělat….“ na našem
webu, kde jsou uvedena obecná pravidla, jak postupovat, informace o
výsledcích jednání o kompenzaci výpadků příjmů těm zdravotnickým
zařízením, která od 1.4.2009 nebudou
vybírat regulační poplatky (zatím nemáme od MZ ani jednotlivých ZP
konečná rozhodnutí) a o výsledcích jednání se zdravotními pojišťovnami o
rozsahu a způsobu rozesílání referenčních údajů za rok 2008. Nově je tam i
informace o různých podobách nabídek cenových dodatků hlavně o poj. 207.
- informaci o tom, že stále probíhají jednání se
všemi zdravotními pojišťovnami o
promítnutí ohodnocení kvality do
našich úhrad, t.č. není ale jasné, zda
pojišťovny splní svůj původní slib
a začnou kvalitu práce hodnotit již v roce 2009, některé z nich
však slibují již s tímto začít nejpozději v letošním druhém
pololetí.
- informaci o další komunikaci s MPSV
a MZ ve věci nových pravidel pro vypisování pracovních neschopností a
ošetřování člena rodiny. Účelem je zajištění minimalizace nákladů
s tímto spojených na straně zdravotnického zařízení, maximální
administrativní zjednodušení a upřesnění definice „ošetřujícího lékaře“.
- informaci o to, že
další jednání s ministryní zdravotnictví týkající se novel zdravotnických zákonů
by mělo proběhnout 11.3.2009. Našimi hlavními požadavky jsou odstranění
povinnosti přeregistrace stávajících soukromých zdravotnických zařízení,
ujasnění definice účelu Katalogu
služeb nebo jeho vypuštění ze zákona, korekce zatím neúměrně vysokých pokut a redukce počtu kontrol RTG
pracovišť.
- informaci o
posledním jednání Koalice soukromých lékařů.
- informaci o valné
hromadě Národního referenčního
centra.
- informaci o tom, že
v duchu posledních dohod Rady SAS byl odeslán dopis ministru vnitra s výzvou účinně bránit zákonnost v ČR a tím odstranit mimo rámec zákona vzniklé
nerovné postavení soukromých zdravotnických zařízení vůči krajským, která
přestala vybírat od pacientů regulační poplatky. Věříme, že jsme i tím
přispěli k tomu, že vláda ČR a
ministerstva zdravotnictví, financí a vnitra konečně začnou důsledně
hlídat dodržování zákonů v ČR a napomohou odstranit stávající
nerovnosti v postavení soukromých zdravotnických zařízení vůči
krajským.
- informaci o tom, že
již byla odeslána výzva lékárníkům, ve které je žádáme, aby do Centrálního
úložiště receptů nebo SÚKLu
neposkytovali žádné údaje o našich pacientech nebo o nás, které
jsou mimo rámec příslušného zákona.
- informaci o míře
připravenosti spuštění pilotního projektu systému hodnocení kvality ASAC.
Rada nesouhlasí:
aby
se součástí segmentu ambulantních specialistů pro účel dohodovacích jednání o
úhradách pro rok 2010 staly i nemocniční ambulance. Rada doporučuje, aby
ambulance nemocnic nejdříve vytvořily samostatný segment s vlastním
systémem hlasování a vlastním podílem financí a teprve následně (po minimálně
dvou letech) aby bylo provedeno zhodnocení, zda mohou být součástí jiného
segmentu, či nikoli. Rada tento návrh formuluje proto, neboť si je vědoma, že
nemocniční ambulance mají ve velké části úplně jinou strukturu pacientů a plní
často i zcela jiné úkoly vyplývající
z toho, že jako součást své činnosti musí zajistit i služby pro
lůžkové části nemocnic.
Rada vyhlašuje:
že registrovala v dnešních mediích
informaci o tom, že je MZ údajně připraveno nejspíše s platností od 1.7.2009 zavést nový systém předepisování
léků, kdy lékař by nově na recept již nepsal název konkrétního léků od
konkrétní firmy, ale jen chemický název účinné látky.
Rada SAS konstatuje, že registruje
objektivní potřebu pracovat na takových opatřeních, která povedou k redukci
zbytečných finančních výdajů za léky, takovéto opatření ovšem by jednak dle názoru Rady SAS
k deklarovanému ušetření peněz nevedlo a přineslo by proti stávající
situaci řadu nových problémů odborných, etických i psychologických a zároveň by
vyvolalo potřebu vícenákladů na straně zdravotnických
zařízení.
Rada SAS upozorňuje na to, že:
-
léky nelze
považovat za prosté zboží s možností zcela volné záměny.
-
vznikne-li
situace, kdy bude hrozit, že pacient při každé návštěvě v lékárně dostane
jiný lék, nebude-li pacient farmakologicky vzdělaný, ztratí ve velmi krátké
době všichni jeho ošetřující lékaři přehled o tom, co kdy a jak užíval.
Naprostá většina pacientů nebude u lékaře schopna vyjmenovat léky, které
v poslední době užívala. Dále je také velké nebezpečí v tom, že při
neznalosti jednotlivých léků dojde k tomu, že si pacienti začnou léky se
stejnou účinnou látkou brát současně a dojde k toxickému účinku léků. K takovým
případům dochází již dnes např. u psychofarmak stejné generické substance.
-
lékař je ten,
kdo nese plnou odpovědnost za léčbu pacienta včetně eventuelních nežádoucích
účinků léků, musí tedy mít plnou záruku, že pacient dostane opravdu přesně to,
co mu bylo předepsáno.
-
u pacientů existuje
řada genových mutací, které vedou i k různým reakcím pacientů na různé
příměsi hlavních účinných látek různých léků a že je mimo jakoukoli možnost
lékárníka takováto rizika včas identifikovat a vyhnout se jim.
-
zdravotnické
zařízení by, ačkoli je k tomu vázáno smlouvou se zdravotní pojišťovnou,
ztratilo tímto krokem jakoukoli možnost kontroly nákladovosti své preskribce.
-
uvažované
úsporné opatření do značné míry bude znamenat vznik potřeby nových finančních
výdajů na straně zdravotnických zařízení a je otázku, zda tyto výdaje nebudou
vyšší, než možná uvažovaná úspora. Myslíme tím hlavně vyvolání potřeby nákladů
na změnu naprosto všech software u naprosto všech zdravotnických a lékárenských
zařízení.
Rada SAS je toho názoru, že pokud by se
vůbec o nějakém takovém podobném návrhu mělo začít uvažovat, jako povinnou součást jeho plnění by
bylo nutné zajistit:
1) finanční kompenzaci zdravotnickým a
lékárenským zařízením za vícenáklady s tímto
vzniklé,
2) to, aby se všechny léky jmenovaly stejně a
rozlišovaly by se jen názvem společnosti za názvem účinné látky (za pomlčkou
nebo v závorce). I zde je třeba určit, kdo takovéto přejmenovaní zaplatí a
tyt výdaje kalkulovat proti případné úspoře.
3)
to, aby byl při všech výdejích všech léků ve všech lékárnách trvale osobně
přítomen plně erudovaný lékárník (nikoli jen laborant), přičemž zákonem by muselo být zajištěno, že za
nežádoucí účinky vydaných léků není odpovědný předepisující lékař, ale právě
lékárník.
Rada SAS považuje za nesporné, že
požadovaného ekonomického efektu lze dosáhnout daleko jednodušeji. Je možné
například zajistit, aby lékárny měly povinně své ceníky dostupné internetem
z jejich internetových stránek pro potřeby předepisujících lékařů. Další možností je, aby bylo umožněno lékařům
vydávat alespoň některé léky, jež tvoří základ jejich preskripce,
přímo v ambulanci. Tímto krokem by byla vedle finanční úspory zajištěna i
úspora času pacienta.
Rada SAS s myšlenkou, že by
byl zaveden systém, kdy by lékař předepisoval jen hlavní účinnou látku a
lékárník by pak bez kvalitní znalosti konkrétního zdravotního stavu příslušného
pacienta vybíral přesný přípravek, důrazně nesouhlasí. Je toho názoru, že
v celkových výdajích k žádné úspoře peněz nepovede a bude jen nově
vzniklým nebezpečím pro samotné
pacienty.
Rada ukládá:
- Dr. Jojkovi a Dr. Šťastnému nadále pokračovat
v jednáních se zdravotními pojišťovnami o ohodnocení kvality
v práci ambulantních zdravotnických zařízení, zároveň dle původního
zadání připravit spuštění pilotního projektu ASAC.
- Dr. Jojkovi a Dr.Duřpektové
nadále pokračovat v jednáních
s MPSV.
- Dr. Jojkovi a Dr. Duřpektové
nadále prosazovat to, aby v rámci zrušení placení regulačních
poplatků u ambulantních specialistů (např. t.č.
u dětí do 18 let) nedocházelo k poklesu příjmů těchto zdravotnických
zařízení, aby požadovali od zdravotních pojišťoven plnou kompenzaci
s tím souvisejících finančních výpadků.
- Dr. Jojkovi, aby ověřil, zda informace v médiích o tom,
že MZ hodlá vydat vyhlášku, podle které by nejspíše od 1.7.09 lékaři na recepty na léky nepsali
konkrétní název léku, ale jen chemický název účinné látky, je pravdivá.
V případě že ano, aby ihned vyzval vedení MZ k jednání
v této věci s výše uvedenými argumenty v části Rada
vyhlašuje.
Příští jednání Rady SAS: 23.4., 14.5., 19.6.2009.
Zapsal
Dr. Jojko