Zápis z jednání Rady SAS
Rada SAS
15.7.2010 od 17.14 do 20.30 hod.
Účast: viz prezenční listina
Rada bere
na vědomí:
1.
informaci Dr.Jojka, Dr.
Medka, Dr.Šmejkala a Dr. Duřpektové
o centrálních i individuálních jednáních o regulacích za rok 2009. Rada SAS
kladně hodnotila výsledky smírčích řízení v Libereckém a Budějovickém
kraji v poslední době.
2.
informaci o
úhradách výkonů v roce 2010. Prakticky všechny zdravotní pojišťovny využívají
plně délky lhůt splatnosti, ale ke zpožďování plateb zdravotnickým zařízením nedochází.
3.
informaci o tom,
že vláda ČR v zákonném termínu do konce června 2010 neschválila navýšení
plateb státu za „jeho“ pojištěnce od začátku roku 2011. Toto bude jistě velmi
komplikovat možnost dohody v rámci DŘ o hodnotě bodu a výši úhrad pro rok
2011.
4.
informaci Dr. Tautermanna o posledním jednání EANA v Lucemburku.
5.
informaci Dr.
Šťastného o průběhu testovací fáze portálu ASAC. Dle dosavadní zkušenosti lez
odhadovat, že plný pilotní projekt bude možné spustit od cca září 2010.
6.
informaci Dr. Jojka o tom, že zatím od VZP nepřišel žádný dopis
s odpověďmi na naše otázky týkající se „pozitivního lékového seznamu“
v rámci „Projektu racionální proskripce VZP“. Urgence odpovědi byla
zaslána cestou Koalice soukromých lékařů před 2 týdny.
7.
informaci Dr. Jojka o zatím došlých odpovědích od zdravotních pojišťoven
na naše otázky týkající se údajného podvodného vykazování péče zdravotnickými
zařízeními. Jakmile budeme mít odpovědi od většiny zdravotních pojišťoven,
zveřejníme na webu souhrnně jimi dodaná data včetně analýz.
Rada SAS:
1) přijímá aktualizaci svého stanoviska „Systémové
požadavky na reformu českého zdravotnictví“ vydaného v září 2008. Toto stanovisko je přílohou č. 1 tohoto zápisu
2) projednala nově získaná data týkající se kompetencí
ambulantních specialistů. Výsledky
analýz budou spolu s připomínkami od členů, které jsem dostali
k článku na webu (pod datem 15.2.2010), doplněny
do stanoviska.
.
Příští jednání Rady SAS: 2.9., 7.10., 11.11.,
2.12. 2010.
Zapsal Dr. Jojko
Příloha č. 1:
Stanovisko Rady
Sdružení ambulantních specialistů ČR (dále jen SAS):
Systémové požadavky na
reformu českého zdravotnictví – vydáno
v září 2008, verze aktualizovaná
ke dni 15.7.2010.
Vývoj systému českého zdravotnictví se
v současné době nachází na křižovatce. Již několik let se diskutuje o
potřebě jeho reformy, stále ale neexistuje shoda, kterým
směrem by mělo být postupováno.
Rada SAS konstatuje, že nechce
v žádném případě zasahovat do politického vývoje v ČR, přesto,
vzhledem k tomu, že její nejvyšším úkolem je bránění zájmů soukromých
ambulancí, sestavila soubor požadavků na reformu, ať bude tato realizovaná
kteroukoli vládou. Klade si za cíl spolupracovat jen na takové reformě
zdravotnictví, jejímž výsledkem bude zlepšení současného stavu.
Jedním ze
zásadních důvodů, proč se chce Sdružení ambulantních specialistů aktivně
zapojit do diskuze o českém zdravotnictví je obava, že oba dva výše uvedené
systémy mohou vést k podobným důsledkům:
-
k monopolizaci
poskytování zdravotní péče,
-
k centralizaci,
jejímž důsledkem bude ztráta konkurenčních vztahů se všemi důsledky, jako je
snížení kvality péče a zvyšování cen,
-
k další
fixaci přetrvávajících negativních vztahů mezi zdravotnickými pracovníky, i
mezi nimi a klienty (pacienty),
-
k neadekvátnímu
finančnímu vyčerpávání zdravotního pojištění díky:
a) upřednostňování nemocniční péče před ambulantní a
stacionární,
b) zachování zdravotnického systému jako prostředku
umělé snižování nezaměstnanosti a
c)
výše uvedené
eliminaci konkurenčních vztahů.
Netajíme se ani s tím, že nevidíme důvodu, pro
by si zisk plynoucí z poskytování zdravotní péče měla přivlastňovat jen
hrstka „vyvolených“ a samotní poskytovatelé – zdravotničtí pracovníci-
by měli být odsunuti do role věčných zaměstnanců.
Jsme zásadně proti „hypermarketizaci“
zdravotní péče, v níž vidíme protipól socialistické centralizace se
stejnými důsledky pro pacienta.
Naše
cíle jsou:
1) zachování existence samostatných soukromých lékařů,
neboť existenci samostatných, plně zodpovědných a zaměstnaneckým poměrem
nezastřešených lékařů považujeme za základ a podmínku vzestupu kvality
poskytování zejména ambulantní lékařské péče.
2) maximální racionalita a medicínská
i finanční efektivita systému
zdravotnictví.
SAS
konstatuje, že na krajské i ministerské úrovni dochází k nesystémovým
změnám, které ve svém důsledku vedou k porušování základních principů a
zásad nutných pro existenci soukromé ambulantní sféry, konkurenčního prostředí
a trhu regulovaného zdravotnických pojištěním.
Jedná
se zejména o následující negativní jevy:
1.
Upřednostňování
majetku ve vlastnictví státu, krajů a obcí – a poskytovatelů zřizovaných
státem, popřípadě organizacemi s majoritním vlastnictvím státu.
2.
Narušování
hospodářské soutěže systémem paralelního financování „privilegovaných
poskytovatelů“ z veřejných či soukromých zdrojů.
3.
Tolerance
porušování právních norem ze strany velkých poskytovatelů, například porušování
pravidel daných zákonem č. 95 Sb., kdy specializovanou ambulantní péči
provádějí lékaři bez příslušné odbornosti bez přímého dohledu.
Rada SAS tedy systémově
požaduje, aby:
A.
Obecně:
- zdraví bylo považováno
za hodnotu investiční povahy, nikoli spotřební zboží – hypermarketizace
zdravotnického systému tento princip jednoznačně narušuje.
- byl zachován režim
solidárního zdravotního pojištění s regulačními prvky, které
eliminují zbytné nadužívání péče,
- aby byl systém
zdravotního pojištění primárně nastaven tak, aby pokrýval péči o chronicky
a dlouhodobě nemocné
a o stavy podle klasické pojistné matematiky nepojistitelné.
- aby byl přesně
definován rozsah nehrazené zdravotní péče a zachován systém regulací
k zabránění jejího nadužívání, např. i pomocí regulačních poplatků,
- změny systému zdravotní
péče neznamenaly přesun finančních prostředků mimo péči o pacienta, resp.
nárůst nákladů nezdravotnických, se zdravotnictvím jen spojených např.
servisních služeb. Aby došlo k intenzivnější spolupráci rezortu
zdravotnictví a sociálních věcí v tom smyslu, aby byly náklady na
sociální péči spojenou s péčí zdravotní hrazeny výhradně
z pojištění sociálního; aby byl akceptován systém vícezdrojového
financování zdravotně sociální péče,
- aby systém umožňoval uspokojení požadavků fyzických
a právnických osob po
specifických pojistných plánech, nebo-li byl vyvážený ve
veřejné i soukromé složce.
B.
Pro občany:
- co nejvíce občanů
bylo motivováno k podpoře a ochraně zdraví.
- systém zohledňoval
vliv jedincem
neovlivnitelných determinant zdraví, např. životní, či
pracovní prostředí, genetické faktory, důsledky úrazů apod.
- systém počítal
s návazností
zdravotní péče na ucelenou rehabilitaci, která umožní návrat
člověka do přirozeného sociálního a pracovního prostředí, resp. podpoří a co nejdéle zachová jeho funkční
a sociální nezávislost.
C.
Pro poskytovatele:
- poskytovatelé byli
motivováni k poskytování kvalitní péče, opírající se o náležité
vzdělání, praxi a výbavu.
- hospodářské
podmínky poskytování zdravotní péče byly pro všechny poskytovatele totožné
a vylučovali např. možnost dumpingu. I požadavky na kvalitu péče musí být
pro všechny poskytovatele totožné.
- systém zakořenil
pevnější zásady základního i celoživotního vzdělávání pracovníků ve
zdravotnictví.
- systém chránil
soukromé vlastnictví a know-how
stejným způsobem, jako se to děje v jiných oblastech společnosti.
D.
Pro plátce – zdravotní pojišťovny:
- plátci zdravotní
péče byly zainteresováni na kvalitě péče i
na celkovém vývoji zdravotního
stavu populace. Musí být eliminováno riziko odmítání nelukrativních
pojištěnců a výběru pojištěnců lukrativních ze strany zdravotních
pojišťoven.
- bylo legislativně i
jinak zajištěno, že plátci zdravotní péče nebudou tuto péči „nakupovat“ za
dumpingové ceny, že budou respektovat pravidla hospodářské soutěže
- oceňování zdravotních
služeb bylo podle zásad platných i v jiných společenských oblastech
v ČR a to bez vztahu k objemu vybraných finančních prostředků
E.
Pro státní správu a samosprávu
- systém
minimalizoval direktivní zásahy státní správy a samosprávy do poskytování
zdravotní péče a omezil se na vytváření legislativních podmínek pro její
poskytování.
- nedocházelo
k centralizaci poskytování zdravotní péče a k upřednostňování
poskytovatelů zřizovaných státem a kraji.
- v oblasti
ambulantní péče, vyjma péče superspecializované,
nedocházelo k narušování konkurence a hospodářské soutěže finančními
„injekcemi“ ze státního a veřejných rozpočtů
Návrhy cesty:
Je jasné, že napravit veškeré špatnosti a
nelogičnosti, které v průběhu posledních osmnácti letech v legislativě
ovlivňující zdravotnictví nastaly, nebude snadný úkol. Proto si dovolujeme připomenout pravidla
Světové zdravotnické organizace, která doporučuje, aby právní normy ovlivňující
zdravotnictví a navazující sociální péči byly vytvářeny komplexně, a to ve čtyřech
úrovních:
- právní normy
ovlivňující preventivní péči, tedy například ochranu veřejného zdraví,
- právní normy
ovlivňující péči akutní,
- právní normy pro
rehabilitaci, která je však chápána jako ucelený komplex aktivit
směřujících k návratu nemocného či zdravotně postiženého do
přirozeného sociálního (a pracovního) prostředí,
- právní normy
ovlivňující dlouhodobé služby zdravotně sociální.
Související stanoviska:
Rada SAS tímto připomíná, že řada
diskutovaných otázek je řešena v jeho Stanovisku k síti zdravotnických
zařízení a Systémem hodnocení kvality ASAC (obojí viz www.sasp.cz),
které považuje Rada SAS za nedílnou součást i tohoto stanoviska.