Zápis z jednání rady SAS ze dne 17.6.2005

Rada SAS

18.6. 2005 od 18.30 do 20.30 hod.

Účast: viz prezenční listina

 

 

Rada bere na vědomí:

 

1)      informaci dr.Tautermanna o průběhu jednání DŘ o hodnotě bodu a výši úhrad 15.6.2006.

 

2)      informaci dr.Duřpektové, že k ústavní stížnosti na odst. 14, §17, zákona 48/97 je přihlášeno cca 120 zdravotnických zařízení.

 

3)      informaci dr. Jojka o akčním plánu SAS pro nejbližší období.

 

Rada souhlasí:

 

  1. s tím, že některé oborové zdravotní pojišťovny v poslední době vystupují ve smluvních vztazích se zdravotnickými zařízeními nepřiměřeně autoritativně, nedodržují dohodnutá pravidla úhrad, dávají pokuty bez řádného finančního vyúčtování. Takového chování Rada SAS důrazně odmítá. Rada SAS vyzývá lékaře- členy SASu, aby v případě pokusu některých zdravotních pojišťoven uplatnit u jich regulaci dle odst. 14, § 17, odst. 48/97 Sb., takové snahy rozporovali, bude-li třeba i opakovaně.

 

  1. s nesouhlasným stanoviskem segmentu ambulantní zdravotní péče (ze dne 15.6.2005) k dopisu generálního ředitele ZP MV ČR ing. Šatery ve věci pravidel regulací dle odst. 14. § 17, zákona 48/97 Sb. . Souhlasí s  textem odpovědi:

-         Omezení objemu úhrad je možno provádět pouze podle pravidel dohodnutých v DŘ.

-         Je nutné dodržovat ustanovení čl. VI, vyhlášky MZ ČR 457/2000 Sb., kterou byly vydány Rámcové smlouvy

-         Jiné omezení úhrady z jiných důvodů, vč. Omezení úhrady s odkazem na zdravotně pojistný plán, je možné provést pouze na základě provedení individuální kontroly revizními lékaři dané zdravotní pojišťovny na konkrétním pracovišti daného zdravotnického zařízení (dle příslušných ustanovení rámcové smlouvy), která odůvodněnost omezení úhrad prokáže.

 

  1. s tím, že nedodržování a další prodlužování lhůt splatnosti faktur ZZ ze strany některých ZP je nepřijatelné.

 

  1. s připomínkami k návrhu zákona o ZZ dle návrhu dr.Jojka a dr. Tautermanna. V připomínkách je třeba zdůraznit:

-         že z veřejných rozpočtů jsou v ČR hrazeny i jiné práce, než zdravotnické služby (např. stavební práce pro obce), není tedy logické zdravotnictví řadit do zvláštní kategorie „veřejných služeb“.

-         potřebu účasti zástupců poskytovatelů zdravotní péče ve výběrových komisích rozhodujících o zařazení zdravotnických zařízení do sítě smluvních se zdravotními pojišťovnami, přičemž závěry takové komise musí být pro úředníky KÚ závazné, nikoli jen doporučující ,

-         potřebu minimálního trvání smluv mezi ZZ a ZP 10 let.

-         protest SAS proti tzv. plošným výběrovým řízením na smlouvy mezi ZZ a ZP v příštích dvou letech.

-         doporučení SAS při stanovení pravidel pro uzavírání smluv mezi ZZ a ZP využít „Stanovisko SAS k síti ZZ“.

 

Rada vyzývá:

 

1)      všechny lékaře-členy SASu aby, v případě, že mají problémy s některou zdravotní pojišťovnou, aby o podstatě těchto problémů informovali své pacienty-pojištěnce těchto pojišťoven.

 

Rada ukládá:

 

  1. dr. Jojkovi účastnit se krizové schůzky na půdě ČLK 20.6.2005.

 

  1. dr.Tautermannovi a dr.Jojkovi zaslat premiérovi vlády ČR dopis o problémech s jednotlivými pojišťovnami v jejich respektování zákonů ČR v celém rozsahu, zvláště zmínit problém, že některé pojišťovny významně komplikují náš vztah k pacientům. Stejný dopis zaslat na vědomí ministryni zdravotnictví ČR.

 

  1. dr.Duřpektové vypracovat vzor dopisu lékařů pojišťovnám pro pomoc jim v oponentuře pojišťovnám při pokusech uplatnit regulace dle odst.14, § 17, zákona 48/97 Sb.

 

  1. dr.Duřpektové a dr.Berkovi připravit jednání s sdruženími zastupujícími pacienty k možnosti vysvětlit jim možné dopady regulací dle odst. 14, § 17, zákona 48/97 Sb.

 

  1. dr.Šupíka a dr.Tautermann účastnit se jednání s dr.Peychlem v kanceláři SASu 23.6.05 od 17.00 hod.

 

  1. Všem členům rady prostudovat do 10 dnů návrh akčního plánu SAS pro nejbližší období vypracovaný dr.Šťastným. Ukládá všem připomínkovat jej v tomto termínu 10 dnů, aby bylo možné finalizovat jeho podobu a zahájit v jeho duchu co nejdříve práci.

 

zapsal Dr.Jojko