Zápis z jednání Rady SAS 9.5.2013
Rada SAS
9.5.2013 od 17.05 do 19.45 hod.
Účast: viz prezenční listina
Rada bere na vědomí:
1. informaci o vývoji jednání se ZP o zlepšení úhradových parametrů pro rok 2013. Po podpisu zápisu z jednání se ZP na půdě MZ 27.2.2013 všemi účastníky t.č. s jednotlivými ZP dojednáváme způsob vyúčtování péče odborností s velkým propadem úhrad v letošním roce (101, 107, 202, 302, 404, 501, 502, 505, 506, 601, 702, 704, 705 a 707). Podle našich informací přešly všechny ZP na zálohové platby ve výši minimálně 98% roku 2011, tj. stačí už jen dohodnout konkrétní způsob dorovnání příjmů dotčených ZZ u jednotlivých ZP v rámci konečného vyúčtování. Zároveň pracujeme na získávání odpovědí na naše otázky k smlouvám po roce 2015 . Informace o výsledcích jednání budou průběžně zveřejňovány na našem webu a mailingem.
2. informaci o tom, že řada členů se vylekala, když dostali průběžné informace od VZP o jejich nákladech na péči. Rada SAS ukládá Dr. Jojkovi a Dr. Duřpektové, aby vypracovali návod, jak s těmito tabulkami pracovat a jak k datům v nich přistupovat.
3. informaci, že k dnešnímu dni máme odpovědi na otázky, které jsme formulovali na lednovém jednání a jež se týkají jednání o prolongaci našich smluv po roce 2015, stále jen od poj. 213. VZP slíbila v této věci jednání na začátku 2.poloviny roku 2013.
4. informaci o regulacích za rok 2012. V současné době registrujeme stížnosti jen na postup ČPZP kvůli nepřehlednosti jejích tabulek a způsobu sloučení regulačních limitů s bývalou ZP 217.
5. informaci o tom, že 11.6.2013 by mělo proběhnout první přípravné jednání zástupců ZZ segmentu AS v rámci DŘ o hodnotě bodu a výši úhrad pro rok 2014. První jednání se ZP by pak mělo proběhnout 18.6.2013. K dnešnímu dni nemáme žádný jiný návrh mimo ten, který Rada SAS schválila na svém minulém jednání 4.4.2013.
6. informaci o vývoji situace v tzv. kultivaci Seznamu výkonů.
7. informaci o nových legislativních iniciativách MZ. Připomínky k návrhu změn zákona o zdravotních službách byly součástí minulého zápisu z jednání Rady SASu, stanovisko k nové vyhlášce 79/2013 Sb. je na našem webu pod datem 17.4.2013. Doplňující analýza k tomuto stanovisku je přílohou č. 1 tohoto zápisu. Rada SAS je ráda, že Koalice soukromých lékařů vzala za svou její stanovisko k tzv. pozitivním listům.
8. informaci o přípravě semináře v Olomouci 7.6.2013. Rada SAS připravuje tento seminář jako diskusi ambulantních specialistů se zástupci třech na Moravě největších ZP. Vzhledem k aktuálnosti připravovaných témat a velké kapacitě sálu Rada SAS souhlasí s tím, aby byl na seminář umožněn přístup i nečlenům SASu s tím, že tito ale uhradí 100,- Kč.
9. informaci o stavu přípravy jednání E.A.N.A., které proběhne 16.-18.5.2013 v Praze.
10. informaci, že na základě našeho požadavku již VZP na svém webu nemá v pravidlech pro navazování smluv s AS formulaci o zvýhodnění certifikací ISO a SAK.
Rada SAS:
nesouhlasí s tím, aby byl výkon pro monitorování TK (Holter TK - 17129) sdílen praktickými lékaři, nebo aby pro ně byl vytvořen výkon nový se stejnou náplní.
Pro zachování stávajícího spektra odborností, které výkon monitorování TK provádějí, hovoří odborné i ekonomické argumenty:
1) V současné době nejsou nikde v ČR nepřiměřeně dlouhé čekací doby na toto vyšetření.
2) V současné době není ani zdaleka plně využita kapacita pracovišť, která by již na základě své odbornosti monitorování TK provádět mohla. U VZP má tento kód nasmlouván jen 375 ZZ z celkového počtu 1556 ZZ odb. 101 a jen 385 z celkového počtu 488 ZZ odb. 107 (počty týkající se nefrologů, bohužel, nemáme k dispozici). T.j. celková kapacita stávajících pracovišť, která již podle odbornosti provádět tento výkon mohou, je využita jen z jedné třetiny. Dalším kolegům z těchto odborností ZP odmítají tento výkon nasmlouvat. Je-li někde v ČR objektivní potřeba rozšíření kapacity provádění výkonu Holter TK, není jednodušší cesty, než jeho provádění v daném místě povolit ZZ odb. 101 nebo 107. „Přeskočením“ internistů a kardiologů a nasmlouvání tohoto výkonu s PL povede jistě k významnému snížení kvality tohoto typu péče, nepochybně též díky nárůstu využití levnějších monitorů. Výsledky získané tímto vyšetřením pak nebude možno považovat za reprezentativní, bude nutné je opakovat, což povede k exponenciálnímu nárůstu nákladů na tuto metodiku.
3) Jsme si vědomi, že mezi PL jsou lékaři, kteří by byli schopni dané vyšetření provádět, pokud by absolvovali příslušný certifikovaný kurz (nikoli nějaké jednorázové školení). Zavádění nových systémů školení jen kvůli snaze o rozšíření počtu odborností, které mohou monitorování TK provádět a vyhodnocovat, bychom ale považovali z racionální pouze tehdy, pokud by kapacita stávajících odborností nestačila. Taková situace v ČR ale není.
Za nejdůležitější považuje Rada SAS skutečnost, že tento výkon je primárně určen k diagnostice a terapii u komplikovaných případů hypertenze, tj. pro korekci refrakterní a na léčbu špatně reagující hypertenze. Proto by měl být nasmlouván jen s tou odborností, která je schopna pracovat s jeho výsledkem, ať by tento byl jakýkoli.
Příští jednání Rady SAS: 13.6., 25.7., 5.9., 10.10., 14.11., 12.12. 2013.
Zapsal a předsedajícím byl Dr. Jojko
Příloha č 1:
Analýza doplňující stanovisko Rady
Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s.
(dále také jen SAS)
k vyhlášce MZ 79/2013 Sb.
Radou schválena 9.5.2013.
Rada SAS dne 18.4.2013 vydala stanovisko k Vyhlášce 79/2013 Sb. o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, (vyhláška o pracovně lékařských službách a některých druzích posudkové péče)“.
Následně Rada SAS dostala reakci ze strany MZ: dopis MUDr. Vladimíra Valenty, náměstka ministra zdravotnictví pro ochranu a podporu veřejného zdraví a hlavního hygienika ČR, ze dne 24.4.2013.
Po posouzení jeho argumentů na osmi stránkách nadále trváme na stanovisku, že tato vyhláška by měla být urychleně novelizována. Jsme toho názoru , že její vlastní praktické provedení není vůbec reálné, což dokládám níže uvedenými číselnými daty.
Dopředu deklarujeme, že vůbec nechceme bránit snahám o kvalitní zdravotní péči o zaměstnance.
Nikdo z nás nechce ničit závodní preventivní péči ve velkých podnicích, v rizikových provozech atd.
Jeví se nám však jako nesmysl, aby toto platilo pro každého zaměstnavatele, byť i s jedním zaměstnancem, což jsou většinou podniky našich členů.
Na naší předchozí argumentaci tedy trváme.
Nyní uvedená číselná data, zdrojem j ČSÚ a ÚZIS, dostupná data jsou za rok 2011.
Tabulka 1
Velikost podniku dle počtu zaměstnanců |
Počet takto velkých podniků v ČR |
Roční časová náročnost kontrol v podniku plynoucí z vyhl. 79/13 Sb. |
1 až 5 |
191.731 |
383.462 |
6 až 19 |
55.957 |
111.718 |
20 až 249 |
30.359 |
60.718 |
250 a více |
2.224 |
4.448 |
Komentář k tabulce 1:
Ve vyhlášce je povinnost písemně nasmlouvat závodní péči a příslušný obvodní či posudkový lékař na základě této smlouvy musí kromě jiného alespoň 1x ročně přijít do uvedeného podniku.
Počítáme minimální možnou časovou náročnost, tj. 2 hodiny za rok na zaměstnance.
Věnujte, prosíme, pozornost hlavně řádku 1 a 2 (podniky od 1 do 19 zaměstnanců), neboť velké podniky by, samozřejmě, měly mít skutečně posudkovou závodní péči plně organizovanou jinak.
Pro kompletnost výpočtu doplňujeme:
- počet praktických lékařů v ČR: 5 412
- počet hodin práce těchto lékařů za rok: 5412 x 1600hod. = 8 659 200 hod. (počítáme 160 hod. měsíčně, 10 měsíců v roce. Zbylé dva měsíce: 5 týdnů dovolená, 2 týdny na nemoc , 1 týden na školení a semináře).
- počet lékařů s erudicí v oboru pracovního lékařství : 123 (tato skupina by ale asi skutečně měla být použita pro velké podniky, podniky s rizikovými provozy asuperkonziliární činnost, takže ji do dalších výpočtů malých živnostníků nezahrnujeme. Stejně tak nezohledňujeme věkovou strukturu praktických lékařů.
Pokud dáme dohromady data z prvních dvou řádků tabulky 1 a počty z předchozího odstavce, vyjde nám, že pro podniky o velikosti:
- 1 až 5 zaměstnanců potřebujeme 240 celých úvazků praktických/závodních lékařů,
- 6 až 19 zaměstnanců potřebujeme 70 celých úvazků praktických/závodních lékařů.
Celkem tedy vyhláška vyžaduje existenci 310 celých úvazků lékařů jen pro splnění z ní plynoucích povinných návštěv na pracovišti u podniků o velikosti do 19 zaměstnanců. 240 celých úvazků lékařů u vysloveně drobných živnostníků.
Další stovky hodin/lékařů vyžaduje pro realizaci pravidelných vstupních a periodických prohlídek.
Jsou (někde) v ČR? My máme za to, že NE.
Na základě výše uvedených výpočtů tvrdíme, že vyhláška je nedomyšlená a ve svých důsledcích kapacitně až prakticky neproveditelná a že je třeba ji novelizovat.
Jsme připraveni spolupracovat na reálných a splnitelných (kapacitu dotčených lékařských odborností zohledňujících) variantách, které zároveň nebudou mít za následek zcela zbytečný nárůst nákladů malých živnostníků včetně soukromých lékařů. Variantách, které budou počítat se systémem dnes již běžných - jen nedostatečně využívaných – preventivních prohlídek i u praktických lékařů.
Závěrem ještě jedna konkrétní připomínka k jednomu konkrétnímu argumentu MUDr. Valenty:
Ve svém dopisu nám, podnikatelům, připomněl, že přeci uvedené náklady na zdravotní posudkovou službu na pracovišti jsou složkou započitatelnou do výdajů. Žádáme, aby napříště počítal s tím, že na každou výdajovou položku je napřed třeba ty peníze vydělat.
Rada SAS.