Zápis z jednání Rady SAS 15.10.2009

Rada SAS

15.10. 2009 od 17.10 do 19.20 hod.

Účast: viz prezenční listina

 

Rada bere na vědomí:

 

1.                  informaci o tom, že již byl finalizován text smlouvy se společností připravující interaktivní portál pro pilotní projekt ASAC.

 

2.                  informaci o tom, že komise pro tvorbu seznamu výkonů na MZ nedoporučila k akceptaci do novely seznamu výkonů žádný ze „sesterských“ kódů. Definitivní rozhodnutí v této věci je t.č. na vedení MZ.

 

3.                  informaci o tom, že od 1.10. 2009 neproběhlo žádné další jednání s vedením ZPMV ve věci regulací za indukovanou péči za rok 2008. Výsledkem poslední schůzky byla deklarace generálního ředitele poj. 211, ing. Gajdáčka, na sjezdu SASu, že ačkoli ZPMV eviduje jen velmi málo odvolání proti avízům rozeslaným zdravotnickým zařízením, plánuje regulační srážky uplatňovat jen max. u 3% zařízení a to v případě, že bude prokázána nehospodárnost v chování příslušného ZZ.

 

4.                  informaci o tom, že stále zůstává nejasné, jakým způsobem bude naše práce hrazena v roce 2010. MZ zatím k dané věci mlčí.

 

5.                  informaci o posledním jednání vedení Koalice soukromých lékařů, které se věnovalo:

 

-          otázce stabilizace počtu středního zdravotnického personálu. Bylo konstatováno, že většina ZP do této doby peníze ZZ nerozesílá a ani nedává najevo, že by distribuci peněz plánovala. Dopis s informací o tom a žádostí o pomoc byl odeslán ministryni zdravotnictví.

 

-          otázce plánovaného očkování proti pandemické chřipce. MZ vypracovalo seznam diagnos, jejichž nositelé by měli být očkováni. T.č. dle tohoto seznamu vybírají ZP konkrétní pacienty, jejichž seznam by v nejbližší době měly rozeslat příslušným specialistům (týká se hl. kardiologů, pneumologů a alergologů), kteří by měli v seznamech označit nejtěžší pacienty. Takto vzniklá databáze bude po schválení MZ a vládou ČR pro ZP podkladem pro oslovení konkrétních pacientů s nabídkou očkování. Hlavními problémy, které vedení KSL v dané věci vidí, jsou jednak příliš krátké termíny stanovené MZ a jednak to, že MZ stanovené seznamy diagnos nejspíše nebudou zahrnovat všechny potřebné pacienty. Vedení KSL také pečlivě sleduje vývoj informací o nežádoucích účincích očkovací látky.

 

-          otázce obtížného dohledávání příslušnosti některých pacientů ke zdravotním pojišťovnám, který vznikl jednak tak, že se někteří občané ČR v rámci snahy získat jiné s tím související benefity přihlásilo k více pojišťovnám najednou a jednak tím, že se někteří pacienti po změně pojišťovny dožadují urychleného návratu zpět k jejich původní ZP. Pro zdravotnické zařízení je pak prakticky nemožné ve chvíli ošetření takového pacienta zjistit, kde je vlastně pojištěn, pokud mu to neřekne po pravdě sám pacient a to zvláště v případech, kdy má pacient průkazky od více ZP. Vedení KSL plánuje v této věci jednání s Centrálním registrem pojištěnců a s vedeními zdravotních pojišťoven.

 

Rada SAS souhlasí:

 

1)     s podpisem smlouvy pro spuštění portálu pro pilotní projekt ASAC.

 

2)     s tím, že SAS nebude delegovat žádného svého kandidáta v rámci voleb do orgánů Národního referenčního centra.

 

3)     s tím, že nebude vysílat svého delegáta pro setkání E.A.N.A. v listopadu 2009 v Madridu. Vzhledem k domluvě s Dr.Prucknerem z 26.9.2009 odešle Rada SAS na toto jednání dopis s návrhem témat pro jednání na jaře 2010.

 

4)     s tím, aby úhrady za služební cesty do zahraničí byly vypláceny dle „Pravidel poskytování náhrad za služební cestu člena Rady do zahraničí“ vypracovaných účetní SASu.

 

 

Rada SAS konstatuje:

 

    1. spokojenost s průběhem letošního sjezdu SAS. Pozitivně hodnotí proběhlou diskusi včetně aktivity všech účastníků sjezdu v ní, na velmi vysoké úrovni byly služby hotelu Slunce.

 

    1. že v poslední době registruje narůstající počet nabídek různých společností – včetně zdravotních pojišťoven – na asistenční služby pro lékaře, mezi něž má patřit i asistence při objednávání pacientů do ambulancí. Rada SAS se pozastavuje nad tím, že takovéto aktivity vznikají právě ve zdravotnictví, nejsou-li obvyklé v jiných oblastech našeho života (nejspíše nikdo by si neobjednával např. malíře domů přes call-centrum). Rada SAS na tomto místě upozorňuje, že:

 

-          jsme všichni ve smlouvách se všemi zdravotními pojišťovnami podepsali, že nebudeme žádným způsobem preferovat pojištěnce jedné pojišťovny před pacienty pojištěnými jinde. Čerpáním finančního profitu za to, že pojištěncům jedné pojišťovny nabídneme např. výhodnější termíny k vyšetření, může být ostatními pojišťovnami vykládáno jako jednání v rozporu s tímto ustanovením smlouvy.

 

-          včlenění komunikačního mezičlánku do jinak fungujícího vztahu mezi praktickým lékařem a ambulantním specialistou nebo mezi lékařem a pacientem bude mít za automatický důsledek odosobnění vztahů vzniklých dříve na základě běžných komunikačních kanálů. Pro  budoucnost zdravotnického zařízení to může znamenat postupnou ztrátu kontroly nad tím, zda a jaké pacienty bude mít v péči. Obrazně řečeno: z mezičlánku, který dnes bude možná může budit dojem, že ubírá na administrativní zátěži, se může stát jakási „výhybka“, pomocí níž někdo jiný, než zdravotnické zařízení, může začít třídit (nebo redukovat počet) pacienty, kteří budou k příslušnému lékaři objednáváni.

 

Rada SAS proto vyzývá všechny ambulantní specialisty k výrazné obezřetnosti při posuzování všech nabídek smluv k poskytování asistenčních služeb.

 

Rada SAS ukládá:

 

 

1)     Dr. Šťastnému a Dr. Jojkovi poskytnout společnosti pracující na portálu pro pilotní projekt ASAC všechny potřebné podklady.

 

2)     Dr. Medkovi zahájit jednání o možnostech úpravy pravidel předepisování některých PZT (vozíky, lůžka, protézy apod.).

 

Příští jednání Rady SAS: 12.11., 10.12. 2009, 14.1., 11.2.2010.

 

Zapsal Dr. Jojko