Zápis z jednání Rady SAS 14.1.2010
Rada SAS
14.1. 2010 od 17.15 do 20.25 hod.
Účast: viz prezenční listina
Rada bere
na vědomí:
1.
informaci Dr. Tautermanna o dopise odeslaném
pořadatelům květnového setkání E.A.N.A.
s požadavky na témata. SAS požaduje, aby následující a další jednání byla
věnována hlavně obhajobě svobodného lékařského povolání a řešila problémy
společné pro soukromé lékaře EU.
2.
informaci Dr.
Jojka, Dr. Vocilkové a Dr. Duřpektové o
výsledcích jednání se ZPMV o regulacích za indukovanou péči za rok 2008, o
avízech regulací za 1.pol. 2009, o tom, že úhradová
vyhláška na rok 2010 byla MZ již vydána. Kompletní informace
s doporučeními jsou již umístěna na našem webu. Článek vykládající
úhradová pravidla pro rok 2010 bude postupně aktualizován tak, jak budou
k dispozici návrhy cenových dodatků od jednotlivých zdravotních
pojišťoven.
3.
informaci Dr.
Šťastného o stupni přípravy zkušebního portálu pro ASAC. Jeho zkušební provoz
bude spuštěn nejpozději v průběhu února.
4.
informaci Dr.
Jojka a Dr. Tautermanna o posledních jednáních Koalice soukromých lékařů, jež
se v poslední době soustředí hlavně na rozbor návrhů vyhlášek MZ a
jednáních o novelách některých zákonů.
5.
informaci Dr.
Medka o jednáních o změnách úhrad PZT.
6.
rozbor výsledku
hospodaření SAS v roce 2009.
Rada SAS:
1) vydává své stanovisko k programu MAX, resp.
AkordMax. Jeho kompletní znění je přílohou č. 1 tohoto zápisu. Rada SAS připomíná, že trvá na svém stanovisku
k systému Akord přijatému 15.12.2008. Toto
stanovisko je přílohou č. 2 tohoto zápisu.
2) schvaluje stanovisko ke kompetencím oborů řešícím i
problematiku nástroje gate-keepingu jako
pracovní materiál. Dnes probrané podněty k úpravám a doplnění textu budou zapracovány . Současným cílem je zahájit diskusi o tomto
materiálu v rámci celé členské základny SASu během letošního února.
Rada SAS
ukládá:
1) Dr. Jojkovi zaslat stanovisko Rady SAS
k programu MAX, resp. AkordMax vedení VZP včetně předsedy její správní
rady, ostatním organizacím Koalice soukromých lékařů, mediím a vyvěsit jej samostatně na web SASu.
2) Dr. Jojkovi a Dr.Vocilkové
oslovit vedení ZPMV ve věci avíz o
regulacích za 1.pol. 2009 rozeslaných v posledních měsících
Příští
jednání Rady SAS: 11.2.,
11.3., 15.4., 13.5. 2010.
Zapsal Dr. Jojko
Příloha č. 1 zápisu:
Stanovisko
Rady Sdružení ambulantních
specialistů ČR, o.s.
k programu Max
(pro VZP v podobě AkordMax).
Přijato dne 14.1.2010.
Rada SAS registruje, že program MAX:
-
je produktem
společnosti Santé s.r.o, která jinak provozuje zdravotnické zařízení zabývající
se hlavně ambulantní specialisovanou péčí. Jde nejspíše vlastně o snahu
rozšířit jejich vlastní organizační systém.
-
stojí na tom, že
lékaři budou prostřednictvím správce systému (společnosti Santé s.r.o.) sdílet
své objednací diáře včetně kontaktních dat na své pacienty, budou prostřednictvím
správcem (společností Santé s.r.o.) zřízeného call-centra nechat objednávat
k sobě pacienty.
-
počítá
s tím, že lékaři budou motivováni k tomu, aby se svými pacienty i kolegy komunikovali
přes internetové ústředny správce programu (společnost Santé s.r.o.). Pacient,
bude-li se chtít dovolat svému lékaři, bude vytáčet nikoli telefon svého
lékaře, ale telefon call-centra a následně čtyřmístný kód, pomocí nějž pak
bude, či nebude spojen s lékařem, kterému volá.
-
dle údajů od
vedení společnosti Santé s.r.o. má podporu ze strany vedení Všeobecné zdravotní
pojišťovny. Každá objednávka pacienta touto cestou má být honorována 14,- Kč objednávajícímu lékaři, vyšetření realizované touto
cestou pak dalšími 14,- Kč specialistovi. Telefonická konsultace 80,- Kč. Sdružení ambulantních specialistů, o.s. dostalo od vedení společnosti Santé nabídku, že při
pomoci s reklamou získá od této společnosti finance v rozsahu 1,- kč
za každé objednání pacienta cestou programu Max.
Rada SAS je toho názoru, že program MAX:
-
neřeší ty
problémy českého zdravotnictví, kterým je t.č.
nezbytné se věnovat. Rada SAS si není
vědoma, že by si pacienti stěžovali, že se nemohou dovolat svým ošetřujícím
lékařům, ani že by si lékaři stěžovali na to, že je jejich pacienti svými
telefonáty obtěžují. Ambulantní specialisté mají již v naprosté většině dávno
zavedené objednávkové systémy telefonické či elektronické dle specifik místních
a specifik jednotlivých lékařských odborností.
-
má-li být
dlouhodobě funkční, musí být samofinancovatelný. Rada SAS se obává, že finanční
podpora ze strany VZP je jen krátkodobým, resp. dočasným krokem. Rada SAS se
zamýšlí nad tím, jak budou užita kontaktní data na pacienty poté, co podpora ze
strany VZP skončí.
-
systémově může
vést k tomu, že lékaři začnou porušovat pravidlo, ke kterému jsme se
všichni zavázali smlouvami se všemi pojišťovnami: tj. nezvýhodňovat vzájemně
pojištěnce žádné zdravotní pojišťovny.
-
neposkytuje
lékařům žádné záruky, že kontaktní data jejich pacientů nebudou využívána i
k jiným účelům, než k objednávání,
-
neposkytuje
žádné záruky, že reálná nedostupnost příslušného lékaře
bude vždy tím jediným důvodem, proč se k němu nebude moci pacient dovolat
nebo objednat. Rada SAS upozorňuje, že prostá telefonická konsultace lékařem,
který nezná konkrétní zdravotní stav pacienta a nemá přehled o jeho konkrétních
nálezech, může být v mnoha oborech i pro pacienty nebezpečná.
-
pro mnohé
odbornosti neznamená žádné zlepšení kvality objednávání pacientů na vyšetření.
-
se snaží do českého zdravotnictví zavést systém, kdy o
tom, kdo a kdy poskytne zdravotní péči, bude rozhodovat pracovník call-centra
správce (společnosti Santé s.r.o.), přičemž při neexistenci objektivních
kriterií je jistě důvodná obava, že tento pracovník může rozhodnout dle jiných
než striktně zdravotním stavem pacienta daných kritérií.
Rada SAS
-
se
pozastavuje nad informací, že by snad vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny
v době finanční krize vydávalo takto zbytečně peníze určené na zdravotní
péči o jejich klienty. Uvedená aktivita by byla nejspíše jen reklamní,
marketingovou akcí pojišťovny nejspíše vedenou snahou získat konkurenční výhodu
před ostatními pojišťovnami, zároveň ale i podporou jednoho poskytovatele
zdravotní péče, který s pomocí VZP získá kontaktní data na nové pacienty.
Tato aktivita by dle našeho názoru neměla být hrazena z prostředků
veřejného zdravotního pojištění a to ani v době hospodářské
konjunktury, natož v krizi. Jsme toho názoru, že podobné aktivity by si
měl hradit klient sám z vlastních zdrojů či z komerčního
připojištění.
-
uzavírá, že program Max by sice mohl pro soukromé
lékaře znamenat krátkodobě přilepšení v jejich finančních příjmech (ze
strany finanční podpory VZP), z dlouhodobého hlediska jej ale vnímá jako zbytečný
komunikační mezičlánek mezi pacientem a lékařem a mezi lékaři vzájemně, který by
jednak sám peníze nikoli vydělával, ale
spotřebovával a navíc by vedl k odosobnění vztahu lékař-pacient. Lékař by dle
názoru Rady SAS zcela zbytečně vydal kontaktní data svých pacientů bez záruky,
že by byla využita jen ku prospěchu
pacienta a jeho ošetřujících lékařů.
Z těchto
důvodů Rada SAS lékařům nedoporučuje, aby se do projektu MAX, resp. AkordMax
zapojovali.
Rada SAS.
Příloha č. 2 zápisu:
Stanovisko Rady SAS
ČR k programu AKORD:
(přijato 15.12.2008)
Chápeme vůli VZP dosáhnout zkvalitnění zdravotní péče o
své pojištěnce. My sami, ambulantní privátní lékaři, máme prioritní zájem na
tom , aby u nás ošetření pacienti byli spokojení. Většina z nás pacienty
objednává, vždy ale s tím, že
akutní případy je nutno ošetřit kdykoli a to přednostně, většina z nás na
konci vyšetření předává pacientům zprávy, aby mohla být zajištěna návaznost
péče jinými odborníky. Řada návrhů
jednotlivých bodů v prohlášení uvedených je tedy již dávno v našich ambulancích
dodržována. Jsme ovšem toho názoru,
že v našich čekárnách musí nadále
platit zásada, že o přednostním přijetí rozhoduje zdravotní stav pacienta.
Problémem je, že čas potřebný
k vyšetření toho konkrétního pacienta je možno určit jen orientačně. Při objednávání pacientů tedy nelze pracovat
zcela exaktně s přesností na minuty. Čas vyšetření přeci závisí na
akutnosti stavu pacienta, na charakteru jeho potíží, na jeho věku i osobnostním
typu, což jsou přísně individuální a mnohdy těžko předvídatelné hodnoty.
Medicína prostě není automat na pacienty. Je to částečně i umění, kde
osobnost lékaře a jeho kontakt s pacientem je nezbytný a nelze zcela ho
přesně naprogramovat.
Čas objednání pacienta pak také velmi
často není časem jeho vstupu do ordinace. Je totiž třeba
počítat i s dobou potřebnou pro administrativní činnost sestry,
která musí vyšetření předcházet a jež nemůže být provedena dříve, než bude jisté, že pacient na vyšetření opravdu
přišel, tedy až v době jeho přítomnosti v čekárně.
Ani v sebepřesněji pracující
ambulanci není tedy možné vydat
odpovědně myšlený závazek, že žádný pacient nestráví v čekárně více než
15 minut bez toho, že by o příslušnou ambulanci buď byl ze strany pacientů malý zájem, nebo
že by čekací doba na vyšetření byla významně prodlužována, neboť těm 15 minutám by se musel přizpůsobit počet lidí objednaných na celou ordinační
dobu.
Za jisté považujeme, že systém Akord by
vyvolal nesolidární prostředí a zcela jistě i konflikty v čekárně mezi pacienty různých pojišťoven i mezi pacienty různých tíží onemocnění. Jako
takový se nám tedy jeví v rozporu se smlouvami, které máme uzavřeny se
všemi zdravotními pojišťovnami, neboť v nich jsme všichni se zavázali, že nebudeme ve své
péči upřednostňovat žádného pojištěnce žádné zdravotní pojišťovny kromě důvodů
vyvolaných jejich zdravotním stavem.
Z výše
uvedeného prohlášení VZP je vidět, že nebylo konzultováno s lékaři
z praxe, ani s praktiky, ani se specialisty.
Výše nezmíněným, ale důležitým faktem je
také to, že projekt Akord vyžaduje sdílení medicínských dat mezi lékaři a
lékaři a VZP prostřednictvím internetu. Elektronická komunikace je zde stavěna
jako jediná možná k tomu, aby byl zajištěn mezi lékaři pro kvalitní
zdravotní péči potřebný tok informací.
Jsme toho názoru, že pro návaznost
zdravotní péče a předávání pacienta včetně všech informací o něm mezi lékaři
není potřebné, aby přísně jeho soukromá
data byla umísťována do jakýchkoliv serverů, které nikdy nebudou absolutně
bezpečné a pro nepovolané nedostupné.
Za současné situace,
při:
1. stávající úrovni finančního ohodnocení zdravotnických výkonů,
2. zavedené organizaci práce,
3. obtížné vymahatelnosti dochvilnosti našich pacientů bez jakýchkoli
sankcí vůči nim
považujeme projekt
Akord za utopii a NEDOPORUČUJEME
lékařům se jej zúčastnit.
Jsme ale připraveni diskutovat o tom, za jakých
podmínek by i projekt Akord reálný byl, resp. o tom, jak péči o pacienty opravdu
zlepšovat.
Uveďme některé podmínky:
-
zdravotní pojišťovny
musí zajistit dostatečný počet lékařů příslušné odbornosti v daném
regionu, aby nedošlo ke snížení dostupnosti potřebné péče pro ty pacienty,
kteří nejsou pojištěnci VZP, resp. účastníky projektů.
-
v kalkulacích cen
výkonů nesmí být počítáno s průměrným časem jeho trvání, ale s časem
maximálním. Čas uvedený v sazebníku
pro výkony by tedy musel být 2-3 násobný proti tomu, co se uvádí nyní.
-
pacient musí být
dochvilný,
-
i při nedodržení
termínu ze strany pacienta musí být tato čekací doba zaplacena lékařům stejně,
jakoby vyšetření provedl a to včetně
výkonů, které by sice za jiné situace zdravotní pojišťovna nehradila (byly by
za přímou úhradu od pacienta), ale na které byl pacient prokazatelně objednán.
-
předem musí být
stanovena podmínka pro výjimku ze sankcí
pro lékaře pro případ ošetření akutního
pacienta, přičemž o tom, kdo je akutní pacient, musí rozhodovat jen ten příslušný lékař.
-
podmínkou zapojení do
projektu nesmí být sdílení medicínských dat mezi lékaři a zdravotní pojišťovnou
větší, než je potřebné pro revizní
činnost pojišťovny. Lékaři sice musí spolupracovat a v rámci této
spolupráce si předávat maximum informací
o pacientovi, čímž bude zajištěna kvalitní návaznost péče, pro takovou
spolupráci však není internetová komunikace vůbec nezbytná.
Závěrem:
Je třeba si uvědomit, že současná
doba trpí narůstajícím
nedostatkem jak praktických lékařů, tak postupně i specialistů stále více
odborností. Jakýkoli projekt, má-li
skutečně vést ke kvalitnější péči o pacienty, nesmí být příčinou prodloužení
čekacích dob na vyšetření, snížení dostupnosti péče pro jakkoli definovanou
skupinu pacientů a nesmí vyvolávat zbytečné investice, které systém jen
prodraží, ale ke zlepšení nepovedou.
Rada SAS upozorňuje na systém ASAC, který obsahuje opravdová kriteria
kvality zdravotnických zařízení všech ambulantních odborností bez toho, že by
měl jakékoli výše vyjmenované negativní vlivy.
Rada
SAS ČR, o.s.