Základní rysy přílohy č. 3 vyhlášky 428/13 Sb., části řešící úhrady většiny AS:
Ještě než Vám dáme k dispozici popis celé úhradové vyhlášky, nezbývá nám, než vyjádřit zklamání nad přístupem vedení MZ k našemu segmentu, který se projevil právě v nastavení úhrad na rok 2014.
Do poslední chvíle jsme se jej snažili přesvědčit o tom, že deklaruje-li všude veřejně, že našemu segmentu chce dát 500 mil. Kč navíc, jediná účinná cesta je zvýšení hodnoty bodu.
Zároveň jsme toho názoru, že úhradová vyhláška MZ pro rok 2014:
- nerespektuje rozhodnutí Ústavního soudu z října 2013, nemění potřebným způsobem to, co Ústavní soud vyčetl úhradové vyhlášce pro rok 2013.
- neobsahuje ze strany MZ slibované navýšení finanční částky pro ambulantní specialisty, tj. těch opakovaně deklarovaných 500 mil. navíc proti roku 2013.
- obsahuje velmi komplikovaný úhradový vzorec, který svým principem znemožňuje kvalitní předpověď tržeb jednotlivých poskytovatelů, a to zejména tehdy, pokud je v roce 2014 požádá o péči více komplikovanějších pacientů.
- proti dřívějším rokům jen nepatrně zmírňuje výši regulační srážky u menších překročení vlastních historických průměrů u všech regulací, nijak ale neřeší nepředvídatelnost těchto regulací. Budou-li uplatněny dle této vyhlášky, ohrozí až 15% srážkou z tržeb jistě více než polovinu všech ambulantních specialistů, což považujeme za nepřijatelné.
Proti původnímu návrhu sice MZ lehce ustoupilo, je ale zjevné, že pro nás málo.
Proto jsem také vydali doporučení NEPODEPISOVAT dodatky ZP, pokud budou ve znění samotné vyhlášky.
Výsledky jednání jsou níže v bodě C.
Základní pravidla:
1)stejně jako loni se týká celého roku 2014,
2)měsíční platby nutno brát jako platby zálohové. Definitivně budou zúčtovány až po skončení (do 120 dnů) celého roku 2014.
3)referenčním obdobím pro úhradu výkonů je celý rok 2012.
4)„Malý počet pojištěnců“, tj. statisticky malý soubor, který označuje hranici pro uplatnění regulace úhrady výkonů dle úhradového vzorce je 100. Pro předpisu léků, zdravotnických prostředků, indukované péče, ZÚMu a ZúULPu je 50.
5)způsob výpočtu maximální úhrady za výkony je úplně jiný, než byl dosud. Je užit velmi komplikovaný vzorec, jehož princip je takový, že čím nákladnější budeme mít pacienty, tím nižší bude naše hodnota bodu všech výkonů. Je ale možné si na základě medicínského zdůvodnění tuto hodnotu bodu mírně navýšit, tj. vrátit blíže hodnotě 1,02 Kč.
6)Do úhradového vzorce se započítávají jen ten počet bodů, který měl pro Vaše ZZ v roce 2012 hodnotu 1,02 Kč.
7)Základní hodnota bodu je 1,02 Kč. Pokud ošetříte více než 100 URČ u dané ZP pak s limitací dle vzorce maximální úhrady.
- ošetříte-li zahraničního pacienta z EU, bude také bod 1,02 Kč bez další limitace
- Vyhláška neřeší hodnotu bodu u nesmluvních pojištěnců včetně neodkladné péče nebo první pomoci.
8)trvá regulace na léky a vyžádanou péči, ZÚMu a ZÚLPu, jen výše regulační srážky je při menším překročení (do 8% nad limit) menší.
9)Sama vyhláška neřeší možnost uzavření jiné dohody, ta je ale nadále možná dle zákona 48/97 Sb., pokud se na tom ZZ a ZP dohodnou a dohoda nepůjde nad rámec zdravotně pojistného plánu této pojišťovny.