Usnesení sjezdu SAS ČR
Sdružení Ambulantních Specialistů České republiky, o. s. pokračovatel Spolku pokladenských lékařů,
založeného v prosinci 1906 člen E.A.N.A. – Europäische
Arbeitsgemeinschaft der Niedergelassenen
Ärzte registrace u MV ČR VSC/1-7553/91-R Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00
PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax: 284815504,
266311382 IČO: 48135941 čís. účtu: 280454399/0800 E-mail: sasp@sasp.cz; kontakt@sasp.cz; http://www.sasp.cz |
U S N E S E
N Í S J E Z D U
S D R U Ž E N Í
a
m b u l a n t n í c h s p e c i a
l i s t ů Č R, o. s.
konaného dne 22.11. 2008.
I. Sjezd schvaluje
-
zprávu o činnosti rady za uplynulé
období od minulého sjezdu,
-
zprávu o hospodaření
-
zprávu předsedy revizní komise,
-
změnu sídla
-
změnu § 3 stanov – prosazování
svobodného lékařského povolání,
-
volební řád sjezdu SAS, o.s.,
- změnu, že členský příspěvek
bude od počátku roku 2009 členským příspěvkem, nikoli poplatkem za služby,
schvaluje výši členských příspěvků od r.
2009 na 1500,- Kč.
II. Sjezd zvolil čestného předsedu
III. Sjezd zvolil pro další volební
období
a)
MUDr. Zorjana Jojka do funkce
předsedy
b)
MUDr. Marii Duřpektovou
do funkce výkonného místopředsedy
c)
d)
MUDr. Ivana Juliše do
funkce pokladníka SAS.
IV. Sjezd zvolil :
a) Radu
b) Revizní komisi
V. Další usnesení dle průběhu sjezdu:
a/ Sjezd podporuje další kultivaci systému hodnocení kvality
lékařských praxí systémem ASAC a pověřuje nově zvolenou Radu
b/ Sjezd
c/ Sjezd ukládá radě, aby, bude-li
pokračovat připomínkové řízení k zákonům tvořených na MZ, jednala i nadále
ve věci připomínek k návrhu Zákona o
zdravotnických službách se všemi, kteří konečný text zákona mohou ovlivnit ,
v tom smyslu:
-
aby byla zrušena povinnost
přeregistrace pro stávající nestátní zdravotnická zařízení (takovéto ustanovení
může znamenat zneplatnění stávajících smluv se zdravotními pojišťovnami), aby
prosazovala zachování platnosti stávajících registrací, event. jen připustila, že zákon bude vyžadovat místo
přeregistrace jen potvrzení původní
registrace.
-
k maximálnímu vyjasnění účelu a obsahu tzv. katalogu služeb, který má nejspíše nahradit v budoucnu seznam
výkonů, aby požadovala, aby tento katalog služeb obsahoval i ceny služeb, resp.
zdravotnických výkonů, nebo alespoň jejich bodové ohodnocení.
-
aby byla maximálně snížena zatím neúměrná
výše většiny v zákoně navrhovaných pokut.
d/ Sjezd
ukládá radě, aby v jednáních o regulacích nákladů zdravotnických zařízení,
včetně systémů řízení péče prosazovala:
-
přiměřené cenové ohodnocení této péče i pro zdravotnická zařízení AS,
-
omezení sdílení dat na jen takovou míru, která bude nezbytná pro
zachování obvyklé kontrolní činnosti zdravotních pojišťoven ve zdravotnických
zařízeních,
-
maximální míru sdílení i medicínských rizik mezi zdravotnickým zařízením
a zdravotní pojišťovnou v případě,
že bude požadováno jakékoli navyšování sdílení finančních rizik mezi těmito
subjekty.
-
na straně zdravotnického zařízení zachování maximální míry svobody ve
výběru toho, zda bude pracovat ve standardním systému péče, nebo zda si vybere
spolupráci v systému řízené péče.
-
vyloučení jakýchkoli zbytečných a jen peníze a informace odčerpávajících
mezičlánků mezi lékařem a pacientem.
-
maximální zajištění toho, aby informace vydané ze strany zdravotnického
zařízení nemohly být zneužity v jeho neprospěch.
-
plnou informovanost pacientů, kteří budou zavzati
od systémů řízené péče.
e/ Sjezd
podporuje dosavadní protesty rady proti záměru MZ a SÚKLu
změnit kompetence lékárníku v České republice v tom smyslu, že by
prováděli jakákoli vyšetření, na základě kterých by pak mohli sami bez
konsultace s lékařem indikovat výdej léků, nebo měnit typ vydaných léků. Sjezd
je toho názoru, že vzdělání farmaceuta a lékaře má zcela jiný obsah a jakékoli
bagatelizování rozdílů v jejich erudici považuje za hazard se zdravím i
životy pacientů. Sjezd odmítá přílišné rozšíření skupiny léků „bez receptu
s omezením“
f/ Sjezd
ukládá radě nadále důsledně trvat na co nejrychlejší novelizaci vyhlášky o
předpisu léků v bodě, který požaduje, aby lékař - fyzická osoba musel na
razítku, kterým označuje recepty, mít uvedenu svou soukromou adresu, požaduje,
aby na tomto razítku musela být uvedena jen adresa zdravotnického zařízení, ve
kterém předepisující lékař pracuje.
g/ Účastníci
sjezdu vítají záměr „přispět k lepšímu zdravotnímu
stavu občanů České republiky, zefektivnit poskytování zdravotní péče nejen
občanům ČR ale i celé EU a tím v konečném důsledku zvyšovat kvalitu těchto služeb
a bezpečí pacientů“ cestou projektu Národní koncepce rozvoje eZdraví (eHealth).
Sjezd však
-
upozorňuje, že uvést v život tento ušlechtilý záměr a
z jednotlivých modulů eHealth vytvořit účinný nástroj použitelný v souvislosti
s péči o zdraví občanů státu v souladu s lékařskou etikou i se
zákonnými normami nejen České republiky, ale i Evropské unie vyžaduje
soustředěné úsilí odborníků mnoha profesí, mimo jiné také lékařů aktivně
provozujících léčebnou péči.
-
vyslovuje značné znepokojení v souvislosti s rozporem
mezi proklamacemi záměrů a konkrétním postupem při přípravě projektu eHealth, toto znepokojení je definováno v příloze
tohoto usnesení
Další upřesnění
stanoviska sjezdu k eHealth viz příloha č. 1
k zápisu.
h/ Sjezd vyzývá Ministerstvo zdravotnictví
a zdravotní pojišťovny, aby zajistily, že v úhradách nebude docházet
k poklesu procenta vyhrazeného pro segment ambulantních specialistů, že nebude docházet k přesunu financí
z tohoto segmentu do segmentů jiných.
i/ Sjezd ukládá radě, aby vystupovala proti jakýmkoli změnám v systému vybírání regulačním
poplatků, které by znevýhodňovaly
zdravotnická zařízení soukromých
ambulantních specialistů a to včetně takové změny, která by znamenala,
že by zdravotnická zařízení vybírala poplatky pro zdravotní pojišťovny.
Podpisy:
Předseda mandátové
komise………………………………………….
Předseda volební
komise……………………………………………….
Předseda SAS
ČR………………………………………………………..
Příloha č 1 usnesení sjezdu SAS ČR, o.s. - k bodu g):
Příkladem nežádoucího postupu je snaha o překotné
zavedení elektronické preskripce. Navržené a
prosazované řešení s využitím centrálního úložiště dat nejen nerespektuje
potřeby dostupnosti informací v procesu vlastní preskripce
farmakoterapie, ale přímočaře směřuje k nežádoucí centralizaci dat o
jednotlivých nemocných. Děje se tak v době, kdy není připraven registr
předepisujících lékařů ani zdravotnických zařízení, neexistuje registr lékáren,
natož registr lékárníků požadujících neomezený a nepřetržitý přístup
k všem datům týkajícím se veškeré preskripce
určitému pacientovi.
Ambulantní specialisté napříč všemi
specializačními obory považují informace o struktuře předepisovaných léčiv za
údaje nejintimnější povahy a jako takové je nutno je chránit, což navržený
systém neumožňuje, ačkoliv k 1.1.2009 by měl být dle zákona spuštěn.
Elektronická preskripce
naopak nehodlá řešit požadavek lékařů i pacientů na elektronicky
přístupnou aktualizovanou databázi údajů
o spektru preparátů dostupných v jednotlivých lékárnách včetně úrovně
aktuálně vyžadovaného doplatku. Tyto údaje jsou předepisujícími lékaři i
pacienty nejčastěji požadovány a v době preskripce
jsou jen stěží dostupné. Přitom v současnosti již je systém napojení
skladového hospodářství s aktuálními cenami zboží u širokého spektra
komodit vyřešen a již nějakou dobu běžně používán.
V této souvislosti sjezd ambulantních
specialistů požaduje, aby byla zahájena odborná diskuse nejen na úrovni
informatiků a státní správy, ale také na odborné medicínské a medicinsky legislativní úrovni o struktuře dat, u kterých
je předpokládáno sdílení zdravotnickými zařízeními. Považujeme za
důležité, aby byly řešeny
s předstihem otázky vlastnictví jednotlivých typů dat a informací, jejich
ochrany a odpovědnosti za jejich případné zneužití.
Sjezd ambulantních specialistů vyzývá ostatní
profesní sdružení lékařů i představenstvo a presidenta České lékařské komory,
aby se podrobně seznámili se zjevnými i dalšími záměry projektu eHealth.
Vyzýváme zástupce lékařské veřejnosti i zástupce
sdružení pacientů, aby podnikli všechny potřebné kroky k přípravě
medicínsky i právně bezpečného způsobu využívání dat pacientů a informací
vznikajících v rámci diagnostického a léčebného procesu a k jejich
ochraně před zneužitím na jakékoliv
úrovni.
Sdružení ambulantních specialistů nesouhlasí se
spouštěním modulů eHealth, u nichž není ověřen nový
způsob získávání a využívání dat, ani není zajištěna jejich ochrana. Mezi
takové moduly v současnosti patří i současná teoreticky diskutovaná
varianta ePreskripce.