Usnesení sjezdu SAS ČR
Sdružení Ambulantních Specialistů České republiky, o. s. pokračovatel Spolku pokladenských lékařů,
založeného v prosinci 1906 člen E.A.N.A. – Europäische
Arbeitsgemeinschaft der Niedergelassenen
Ärzte registrace u MV ČR VSC/1-7553/91-R Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00
PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax: 284815504,
266311382 IČO: 48135941 čís. účtu: 280454399/0800 E-mail: sasp@sasp.cz;
kontakt@sasp.cz;
http://www.sasp.cz |
U S N E S E
N Í S J E Z D U
S D R U Ž E N Í
a
m b u l a n t n í c h s p e c i a
l i s t ů Č R, o. s.
konaného dne 3.10. 2009.
I. Sjezd schvaluje
-
zprávu o činnosti rady za uplynulé
období od minulého sjezdu,
-
zprávu o hospodaření
-
zprávu revizní komise.
II. Další usnesení dle průběhu
sjezdu:
1)
Sjezd
SAS deklaruje, že SAS bude nadále prosazovat takové legislativní změny, aby
bylo bráněno vytváření monopolů ve zdravotnictví, bude prosazovat výkon funkce
lékaře formou svobodného lékařského
povolání.
2)
Sjezd
SAS bere za své stanovisko Rady SAS ze dne 26.8.2009 týkající se plánu zavést
do Seznamu výkonů tzv. sesterské kódy prováděné středním zdravotnickým
personálem bez přímé návaznosti na péči lékaře. Sjezd žádá odložit projednávání
těchto kódů až do doby, kdy budou plně a uspokojivě zodpovězeny otázky, které
toto stanovisko obsahuje. Systémově sjezd žádá neschvalovat řádné změny Seznamu
výkonů, které by mohly znamenat snížení kvality péče o pacienty a při kterých by mohlo dojít k poklesu
úhrad nejen klinických vyšetření lékaři dotčených oborů.
3)
Sjezd
SAS se plně staví za stanovisko Rady SAS z 31.7.2009 k plánu zavést
v řešení úhradových sporů ve zdravotnictví tzv. Rozhodčí soudy. Sjezd SAS
doporučuje všem členům SAS nepodepisovat žádnou smlouvu nebo jiný dokument, ve
kterém by po nich bylo žádáno právě tento typ soudů akceptovat.
4)
Sjezd
SAS ukládá Radě SAS v jednáních o hodnocení kvality prosazovat kriteria
obsažená v systému ASAC a tato promítnout do smluvního vztahu se zdravotními pojišťovnami.
Sjezd nesouhlasí s tím, aby pod záminkou uplatnění hodnocení kvality byly
do českého zdravotnictví prosazovány prvky řízené péče. Sjezd vyzývá všechny
orgány a organizace, aby respektovaly, že pro pacienta je ekonomicky i odborně
nejpřínosnějším takový režim, kdy lékař
vykonává svou práci jako svobodné lékařské povolání.
5)
Sjezd
SAS respektuje, že se naše země nachází v ekonomické krizi, zároveň však i
registruje, že ve výběru zdravotního pojistného nedochází letos k poklesu,
že tento výběr fakticky stagnuje. Sjezd SAS proto vyzývá Ministerstvo
zdravotnictví, aby úhradová pravidla pro rok 2010 nastavilo tak, aby nedošlo
k poklesu příjmů zdravotnických zařízení AS a aby tím zabránilo vzniku
možné, ale t.č. jistě nepotřebné krizi kvality a dostupnosti zdravotní péče.
Sjezd SAS žádá Ministerstvo zdravotnictví, aby v úhradových pravidlech na
rok 2010 zohlednilo potřebu financí na letos realizovanou stabilizaci počtu
středního zdravotnického personálu.
6)
Sjezd
SAS vyzývá zdravotní pojišťovny, aby v regionech s dostatečným
rozsahem sítě ambulantních zdravotnických zařízení příslušné odbornosti
nenavazovaly další smluvní vztahy, neboť druhotným důsledkem takové činnosti je
vznik relativního nedostatku finančních prostředků pro stávající praxe. Sjezd
SAS vyzývá zdravotní pojišťovny, aby tento postup dodržely i u pracovišť zabývajících
se zobrazovacími metodami.
7)
Sjezd
vyzývá zdravotní pojišťovny k dodržování uzavřených úhradových smluv a
nesouhlasí s jednostranným měněním výší úhrad ze strany ZP.
8)
Sjezd
SAS ukládá svým zástupcům, aby při jednání se zástupci MZ a pojišťoven
dále prosazovali změny týkající se předpisu některých PZT (vozíků, protéz,
chodítek apod.). Není nadále možné, zvláště v době uvažovaných stále
tvrdších finančních regulací za preskripci těchto PZT,
přenášet konflikt mezi nárokem pacienta a finančními možnostmi systému do
ordinací lékařů specialistů odborností ortopedie, neurologie a rehabilitace. V
první etapě navrhujeme snížení finančního stropu, který se počítá
do limitu předepisujícího lékaře na léky a PZT z nynějších 15 000,- na
5000,- Kč, čímž by se velká část sporných pomůcek dostala mimo limit na léky a
PZT. V další etapě žádáme změnu preskripčního
omezení tak, aby mohli předpisovat
vybrané PZT příslušní ošetřující
lékaři. Většinou se jedná o praktické lékaře, ale může jít i o lékaře chirurgy
a další. Předpis pomůcek nemá být vázán
až na dobu po ukončení hospitalizace, ale naopak by měl být realizován ihned,
když tato potřeba nastane.
9)
Sjezd
SAS vyzývá SÚKL, aby, bude-li pokračovat v zavádění tzv. Centrálního
úložiště receptů, respektoval, že tato databáze bude obsahovat osobní data jen
těch pacientů a lékařů, kteří k tomu dají výslovný souhlas.
10) Sjezd SAS vyzývá Ministerstvo práce
a sociálních věcí, aby splnilo svůj na jaře daný slib, že začne plně hradit
náklady a práci zdravotnických zařízení vzniklé a prováděné v rámci vypisování
a vedení pracovních neschopností.
11) Sjezd SAS vyzývá vládu a Parlament
ČR, aby v žádném případě nedopustili další stagnaci nebo event. pokles plateb státu za jeho pojištěnce. Vzhledem,
k tomu, že tzv. státních pojištěnců v poslední době přibývá, mohl by
takový krok znamenat reálný pokles příjmu systému zdravotní péče v ČR a
kromě krize finanční by to mohlo vyvolat krizi dostupnosti a kvality péče o pacienty.
12) Sjezd SAS vyzývá Parlament ČR, aby
v žádném případě nerušil tzv. regulační poplatky v ambulancích.
Dosavadní zkušenosti s nimi jasně prokázaly, že plní potřebnou regulační
funkci, přičemž vzhledem ke stagnaci
příjmů zdravotnických zařízení od zdravotních
pojišťoven se za dobu své existence staly místy i významnou složkou
financování provozu zdravotnických zařízení.
13) Sjezd podporuje společné požadavky
Koalice soukromých lékařů formulované na jejím jednání 8.9.2009. Jsou to:
-
Trvalé
oddělení peněz určených v systému české zdravotní péče na ambulance se
zajištěním trvalého postupného nárůstu podílu těchto finančních prostředků v
systému.
-
Místo
Seznamu výkonů hodnotit práci zdravotnických zařízení pomocí korunového ceníku,
jenž by obsahoval reálné a nepodkročitelné ceny
včetně pojistek proti dumpingu.
-
Posílení
postavení zástupců zdravotnických zařízení v nejen cenových jednáních se
zdravotními pojišťovnami tak, aby zdravotnická zařízení měla své zástupce ve
správních nebo alespoň dozorčích orgánech zdravotních pojišťoven,
-
Upravit
legislativní prostředí v ČR tak, aby se organizace zastupující
zdravotnická zařízení nemohla dostat do kolize s předpisy upravujícími
hospodářskou soutěž.
-
Změnit
pravidla dohodovacího řízení o úhradách tak, aby v něm bylo možné uzavřít
dohodu nejen, pokud souhlasí všechny zdravotní pojišťovny, ale i při souhlasu
jen části z nich ( např. 3/4 nebo 2/3 z nich).
Kongresové centrum hotelu Slunce Hlavíčkův Brod 3.10.2009