Stanovisko Rady SAS s programu MAX resp. AkordMax.
Sdružení Ambulantních Specialistů České republiky, o. s. pokračovatel Spolku pokladenských lékařů,
založeného v prosinci 1906 člen E.A.N.A. – Europäische
Arbeitsgemeinschaft der Niedergelassenen
Ärzte registrace u MV ČR VSC/1-7553/91-R Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00
PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax: 284815504,
266311382 IČO: 48135941 čís. účtu: 280454399/0800 E-mail: sasp@sasp.cz;
kontakt@sasp.cz;
http://www.sasp.cz |
Stanovisko
Rady Sdružení
ambulantních specialistů ČR, o.s.
k programu Max
(pro VZP v podobě AkordMax).
Přijato dne 14.1.2010.
Rada SAS registruje, že program MAX:
-
je
produktem společnosti Santé s.r.o, která jinak
provozuje zdravotnické zařízení zabývající se hlavně ambulantní specialisovanou
péčí. Jde nejspíše vlastně o snahu rozšířit jejich vlastní organizační systém.
-
stojí
na tom, že lékaři budou prostřednictvím správce systému (společnosti Santé s.r.o.) sdílet své objednací diáře včetně kontaktních
dat na své pacienty, budou prostřednictvím správcem (společností Santé s.r.o.) zřízeného call-centra
nechat objednávat k sobě pacienty.
-
počítá
s tím, že lékaři budou motivováni k tomu, aby se svými pacienty i
kolegy komunikovali přes internetové
ústředny správce programu (společnost Santé s.r.o.).
Pacient, bude-li se chtít dovolat svému lékaři, bude vytáčet nikoli telefon
svého lékaře, ale telefon call-centra a následně
čtyřmístný kód, pomocí nějž pak bude, či nebude spojen s lékařem, kterému
volá.
-
dle
údajů od vedení společnosti Santé s.r.o. má podporu
ze strany vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny. Každá objednávka pacienta
touto cestou má být honorována 14,- Kč objednávajícímu lékaři, vyšetření
realizované touto cestou pak dalšími 14,- Kč specialistovi. Telefonická
konsultace 80,- Kč. Sdružení ambulantních specialistů, o.s. dostalo od vedení
společnosti Santé nabídku, že při pomoci
s reklamou získá od této společnosti finance v rozsahu 1,- kč za každé objednání pacienta cestou programu Max.
Rada SAS je toho názoru, že program MAX:
-
neřeší
ty problémy českého zdravotnictví, kterým je t.č.
nezbytné se věnovat. Rada SAS si není
vědoma, že by si pacienti stěžovali, že se nemohou dovolat svým ošetřujícím
lékařům, ani že by si lékaři stěžovali na to, že je jejich pacienti svými
telefonáty obtěžují. Ambulantní specialisté mají již v naprosté většině dávno
zavedené objednávkové systémy telefonické či elektronické dle specifik místních
a specifik jednotlivých lékařských odborností.
-
má-li
být dlouhodobě funkční, musí být samofinancovatelný.
Rada SAS se obává, že finanční podpora ze strany VZP je jen krátkodobým, resp.
dočasným krokem. Rada SAS se zamýšlí nad tím, jak budou užita kontaktní data na
pacienty poté, co podpora ze strany VZP skončí.
-
systémově
může vést k tomu, že lékaři začnou porušovat pravidlo, ke kterému jsme se
všichni zavázali smlouvami se všemi pojišťovnami: tj. nezvýhodňovat vzájemně
pojištěnce žádné zdravotní pojišťovny.
-
neposkytuje
lékařům žádné záruky, že kontaktní data jejich pacientů nebudou využívána i
k jiným účelům, než k objednávání,
-
neposkytuje žádné záruky, že reálná nedostupnost
příslušného lékaře bude vždy tím jediným důvodem, proč se k němu nebude
moci pacient dovolat nebo objednat. Rada SAS upozorňuje, že prostá telefonická
konsultace lékařem, který nezná konkrétní zdravotní stav pacienta a nemá
přehled o jeho konkrétních nálezech, může být v mnoha oborech i pro
pacienty nebezpečná.
-
pro
mnohé odbornosti neznamená žádné zlepšení kvality objednávání pacientů na vyšetření.
-
se
snaží do českého zdravotnictví zavést systém, kdy o tom, kdo a kdy poskytne
zdravotní péči, bude rozhodovat pracovník call-centra
správce (společnosti Santé s.r.o.), přičemž při
neexistenci objektivních kriterií je jistě důvodná obava, že tento pracovník
může rozhodnout dle jiných než striktně zdravotním stavem pacienta daných
kritérií.
Rada SAS
-
se pozastavuje nad informací, že by
snad vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny v době finanční krize vydávalo
takto zbytečně peníze určené na zdravotní péči o jejich klienty. Uvedená
aktivita by byla nejspíše jen reklamní, marketingovou akcí pojišťovny nejspíše
vedenou snahou získat konkurenční výhodu před ostatními pojišťovnami, zároveň
ale i podporou jednoho poskytovatele zdravotní péče, který s pomocí VZP
získá kontaktní data na nové pacienty. Tato aktivita by dle našeho názoru
neměla být hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění a to ani v době hospodářské konjunktury,
natož v krizi. Jsme toho názoru, že podobné aktivity by si měl hradit klient
sám z vlastních zdrojů či z komerčního připojištění.
-
uzavírá, že program Max by sice mohl
pro soukromé lékaře znamenat krátkodobě přilepšení v jejich finančních
příjmech (ze strany finanční podpory VZP), z dlouhodobého hlediska jej ale
vnímá jako zbytečný komunikační
mezičlánek mezi pacientem a lékařem a mezi lékaři vzájemně, který by jednak
sám peníze nikoli vydělával, ale
spotřebovával a navíc by vedl k odosobnění vztahu lékař-pacient. Lékař by
dle názoru Rady SAS zcela zbytečně vydal kontaktní data svých pacientů bez
záruky, že by byla využita jen ku
prospěchu pacienta a jeho ošetřujících lékařů.
Z těchto důvodů Rada SAS lékařům nedoporučuje, aby se
do projektu MAX, resp. AkordMax zapojovali.
Rada SAS.