Stanovisko Rady SAS k záměru navýšit u ambulantních specialistů tzv. regulační poplatek při návštěvě pacienta bez doporučení praktického lékaře
Sdružení Ambulantních Specialistů České
republiky (dříve
Sdružení smluvních lékařů ČR) pokračovatel
Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906 190 00
Praha 9 – Vysočany, Pod pekárnami 243/6 Kontaktní
adresa: Informační centrum – 190 00 PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax:
284815504, 266311382 IČO:
48135941 čís. účtu: 280454399/0800 E-mail:
sslzpcr@mbox.vol.cz;
kontakt@ssl.cz;
http://www.sasp.cz |
Stanovisko
Rady
Sdružení
ambulantních specialistů ČR, o.s.
(dále také
jen SAS)
k záměru
navýšit regulační poplatky u ambulantních specialistů.
Přijato
11.8.2010.
Rada SAS registruje, že:
-
nová
vláda ČR ve svém programovém prohlášení akceptovala bod koaliční dohody, který
říká, že – citujeme: „Bude zvýšena regulace za návštěvu ambulantního specialisty
bez doporučení “.
-
tato jediná věta bez toho, že by t.č. někde existoval ucelený a
odborníky prodiskutovaný návrh se stala předmětem řady spekulací zejména
v mediích.
-
že se již hlavně na stránkách tisku začalo odhadovat, jak, na
kolik a v jakých konkrétních případech by mělo dojít k navýšení
regulačního poplatku při návštěvě pacienta u ambulantního specialisty bez
doporučení praktického lékaře.
Rada SAS se
obává, že absence kvalitní na opravdu odborné úrovni vedené diskuse může mít za
důsledek
-
nežádoucí snížení dostupnosti
zdravotní péče v ČR,
-
významné zkomplikování situace
opravdu nemocných lidí za cenu prodražení této péče (i pro samotné pacienty),
-
nežádoucí nárůst počtu pacientů
v čekárnách praktických lékařů,
-
významný nárůst administrativní zátěže
všech lékařů, zvláště ale lékařů praktických.
-
kritické omezení práva pacienta
na svobodnou volbu lékaře.
Rada SAS
vyhlašuje, že je připravena podpořit všechny návrhy změn českého systému
zdravotnictví, které budou plnit následující kriteria:
1.
Potřebnost takového kroku,
-
Na
tomto místě musí Rada SAS konstatovat, že argumenty t.č. dohledatelné
v tisku neplatí. Péče ambulantního specialisty není v sumě o nic
dražší, než péče praktického lékaře, všechny dosavadní souhrny vytvořené hlavně
zdravotními pojišťovnami vycházejí tak, že počet lidí, kteří mají tendenci
s jednou diagnosou navštěvovat více ambulantních specialistů, je tak malé,
že náklady na jejich usměrňování by vysoce převýšily možný profit.
-
Rada
SAS doporučuje, aby systém počítal i s opravdu nemocnými lidmi (zítra jím
může být kdokoli z nás), aby jim situaci zbytečně nekomplikoval.
-
Rada
SAS požaduje, aby pravidla přístupu k ambulancím mimo nemocnice a
v nemocnicích byla stejná, aby systém nemotivoval pacienty
k vyhledávání hospitalizací, neboť je-li problém řešitelný ambulantně, je
ambulantní léčba vždy levnější, než pobyt v nemocnici.
-
Rada
SAS nebude souhlasit s žádnou změnou, jejímž výsledkem by bylo omezování
rovnosti subjektů poskytujících zdravotní péči.
2. Únosnost takového kroku ve vztahu ke
kapacitě ambulancí praktických lékařů
a to hlavně s ohledem
-
na
fakt, že praktický lékař má již dnes v systému předepsanou funkci
preventivní, což se nejčastěji pro malou motivovanost pacientů nedaří plnit
v rozsahu, který požaduje dnes platná legislativa.
-
na to,
že případné navýšení práv praktického
lékaře bude jistě provázeno navýšením jeho odpovědnosti včetně nárůstu jeho
administrativní zátěže, neboť má-li mít doporučení medicínský smysl, nesmí jít
o prostý „výměnný list“, ale o solidní zprávu obsahující výsledky všech do té
doby provedených vyšetření.
3.
Sociální únosnost takového kroku
-
vypočtenou
na různé výše regulačních poplatků s odhady dopadů takovéhoto opatření na všechny skupiny
obyvatelstva.
-
Za
klíčové Rada SAS považuje, že systém musí dát možnost pacientů se na jakékoli
nově vniklé „vícenáklady“
připojistit.
4. Příslušným opatřením v žádném případě nesmí dojít k poškození zdraví pacientů nebo
ke zbytečnému prodloužení jejich léčby.
-
Systém
musí počítat s kvalitní dostupností i specializované péče pro pacienty,
musí jasně stanovit odpovědnosti všem, kteří budou na péči spolupracovat nebo
ji jakkoli usměrňovat a to včetně odpovědnosti trestně-právní.
-
Systém
musí počítat s tím, že pokud doporučující lékař žádá o pomoc odborníka,
nemusí vždy mít přesné informace o rozsahu činnosti příslušného žádaného
lékaře, resp. musí být dána možnost rychlé dostupnosti jiného specializovaného
event. superspecializovaného pracoviště.
-
Systém
musí počítat s urgentními stavy vzniklými mimo klasickou ordinační dobu,
nesmí potřebným pacientům blokovat přístup k LSPP nebo RZP.
Rada SAS tímto veřejně vyzývá
-
Vládu ČR a Ministerstvo zdravotnictví ČR,
-
Zdravotní pojišťovny,
-
Českou lékařskou komoru,
-
Sdružení zastupující pacienty,
-
Sdružení praktických lékařů a Sdružení
praktických lékařů pro děti a dorost a to včetně jejich reprezentantů
z regionů mimo velká města
k zahájení diskuse,
výsledkem které bude opravdová racionalizace systému zdravotní péče v ČR s pro
pacienty žádoucím vyhověním všem výše uvedeným kriteriím.
Za Radu SAS MUDr. Zorjan Jojko, předseda.