Stanovisko Rady SAS k projektu Akord
Stanovisko k projektu Akord
vydané Radou Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s. (dále také jen SAS)
dne 15.12.2008.
Dne
9.12. 2008 jsme se bez jakékoli předchozí
konsultace s námi dověděli z médií informace o plánovaném
projektu Akord.
Přesný text tiskové zprávy (převzato
z webu VZP):
9. prosinec 2008
Nový program kvality péče pod názvem „Akord“ zavádí od 1.
ledna 2009 Všeobecná zdravotní pojišťovna. Projekt má za cíl zaručit pacientovi
poskytnutí správné péče ve správném čase, na správném místě a správným
způsobem. Klienti Všeobecné zdravotní pojišťovny dostanou možnost výrazně si
zkrátit čekací dobu, kterou stráví u praktického lékaře, ale i u specialisty.
Pilotní fázi projektu Akord spustí VZP od ledna v Plzeňském, Ústeckém,
Jihočeském a Moravskoslezském kraji. Během následujících tří let by se do
tohoto systému kvality péče mělo zapojit všech 6,5 milionů pojištěnců VZP a přes
20 tisíc lékařů a zdravotnických zařízení.
Akord přináší změnu v tom, že praktičtí lékaři budou svým
pacientům, po předchozím objednání, garantovat maximální čekací dobu 15 minut.
Dále je budou v případě potřeby elektronicky či telefonicky
objednávat na určitou hodinu ke specialistům na navazující odborné vyšetření.
Pacient tedy nebude ztrácet čas domluvou návštěvy a nebude muset absolvovat
mnohdy úmorné čekání na vyšetření. Systém navíc postupně umožní i
elektronické sdílení zdravotnické dokumentace mezi všemi lékaři, kteří se na
léčení pacienta budou podílet. To výrazně zefektivní a zkvalitní péči
o pacienta a předejde se tak zbytečnému plýtvání léky.
„Cílem projektu je zajistit kvalitu a klientský komfort
zdravotních služeb a zároveň dosáhnout větší efektivity při nakupování
této zdravotní péče. U lůžkové péče se pojišťovna prioritně zaměří
na efektivní systém jejího nasmlouvání, při dodržení garance kvality, a to
jak u velmi nákladné péče, tak u velmi časté péče, která vyžaduje hospitalizaci.
V ambulantní péči pak chceme primárně klást důraz na zvýšení komfortu
pojištěnců, na účelnost léčení a na vzájemnou koordinaci služeb. To vše je
hlavním obsahem projektu,“ říká Pavel Vepřek, ředitel odboru strategie a rozvoje
VZP.
VZP se projektem kvality péče hlásí k větší odpovědnosti za
zdravotní služby poskytované jejím pojištěncům a ujímá se aktivnější role
v jejich zajištění. „Zapojení do
programu však není povinné ani pro pacienta ani pro lékaře,“
zdůrazňuje Pavel Vepřek. Svobodná volba výběru lékaře bude i nadále zachována.
Pro pacienta, který se nebude chtít spolehnout na databázi lékařů zapojených do
programu kvality péče, se nic měnit nebude. Praktik mu pouze vypíše doporučení
a vše ostatní si pacient zařídí sám.
Zdravotnické zařízení v souvislosti se vstupem do projektu
Akord:
- bude viditelně označeno logem
projektu
- povede elektronickou
dokumentaci v elektronicky zabezpečené formě
- bude komunikovat s VZP,
zdravotnickými zařízeními a pojištěnci přednostně elektronickým způsobem
- vede objednávkový systém a
pojištěnce objednává k vyšetření na přesně stanovené termíny
s čekací dobou nepřesahující obvykle 15 minut
- přizpůsobuje smluvně dohodnutý
počet a rozložení ordinačních hodin potřebám pojištěnců
- zajišťuje objednání pacientů
ke specializované či nemocniční péči a bude pacienty směřovat do
zdravotnického zařízení v rámci systému kvality péče,
s výjimkou, kdy v systému kvality péče není potřebná odbornost
nebo síť zdravotnických zařízení nemá volnou kapacitu v požadované
odbornosti.
K
seznamu lékařů, kteří vstoupili do pilotního projektu kvality péče Akord, se
zájemci již brzy dostanou přes internetové stránky VZP a tyto informace budou
také k dispozici na pobočkách pojišťovny. Mgr.
Jiří Rod,vedoucí tiskového oddělení a
tiskový mluvčí
Konec tiskové
zprávy VZP.
Stanovisko Rady SAS
ČR k programu AKORD:
Chápeme vůli VZP dosáhnout zkvalitnění zdravotní péče
o své pojištěnce. My sami, ambulantní privátní lékaři, máme prioritní zájem na tom , aby u nás ošetření pacienti byli spokojení. Většina z nás
pacienty objednává, vždy ale s tím, že akutní případy je nutno ošetřit
kdykoli a to přednostně, většina z nás na konci vyšetření předává
pacientům zprávy, aby mohla být zajištěna návaznost péče jinými odborníky. Řada návrhů jednotlivých bodů
v prohlášení uvedených je tedy již dávno v našich
ambulancích dodržována. Jsme ovšem
toho názoru, že v našich čekárnách musí nadále platit zásada, že o
přednostním přijetí rozhoduje zdravotní
stav pacienta.
Problémem je, že čas potřebný k vyšetření
toho konkrétního pacienta je možno určit jen orientačně. Při objednávání pacientů tedy nelze pracovat
zcela exaktně s přesností na minuty. Čas vyšetření přeci závisí na akutnosti
stavu pacienta, na charakteru jeho potíží, na jeho věku i osobnostním typu, což
jsou přísně individuální a mnohdy těžko předvídatelné hodnoty.
Medicína prostě není automat na pacienty. Je to částečně i umění,
kde osobnost lékaře a jeho kontakt s pacientem je nezbytný a nelze zcela
ho přesně naprogramovat.
Čas objednání pacienta pak také velmi
často není časem jeho vstupu do ordinace. Je totiž třeba
počítat i s dobou potřebnou pro administrativní činnost sestry,
která musí vyšetření předcházet a jež nemůže být provedena dříve, než bude jisté, že
pacient na vyšetření opravdu přišel, tedy až v době jeho přítomnosti v
čekárně.
Ani v sebepřesněji pracující
ambulanci není tedy
možné vydat odpovědně myšlený závazek, že žádný pacient nestráví
v čekárně více než 15 minut bez toho, že by o příslušnou
ambulanci buď byl ze strany pacientů
malý zájem, nebo že by čekací doba na vyšetření byla významně prodlužována,
neboť těm 15 minutám by se musel
přizpůsobit počet lidí objednaných na
celou ordinační dobu.
Za jisté považujeme, že systém Akord by vyvolal
nesolidární prostředí a zcela jistě i konflikty v čekárně
mezi pacienty různých pojišťoven
i mezi pacienty různých tíží onemocnění.
Jako takový se nám tedy jeví v rozporu se smlouvami, které máme uzavřeny
se všemi zdravotními pojišťovnami, neboť v nich jsme všichni se zavázali, že nebudeme
ve své péči upřednostňovat žádného pojištěnce žádné zdravotní pojišťovny kromě
důvodů vyvolaných jejich zdravotním stavem.
Z výše
uvedeného prohlášení VZP je vidět, že nebylo konzultováno s lékaři z praxe,
ani s praktiky, ani se specialisty.
Výše nezmíněným, ale důležitým faktem je
také to, že projekt Akord vyžaduje sdílení medicínských dat mezi lékaři a
lékaři a VZP prostřednictvím internetu. Elektronická komunikace je zde stavěna
jako jediná možná k tomu, aby byl zajištěn mezi lékaři pro kvalitní
zdravotní péči potřebný tok informací.
Jsme toho názoru, že pro návaznost zdravotní
péče a předávání pacienta včetně všech informací o něm mezi lékaři není
potřebné, aby přísně
jeho soukromá data byla umísťována do jakýchkoliv serverů, které nikdy nebudou
absolutně bezpečné a pro nepovolané nedostupné.
Za současné situace, při:
1. stávající úrovni finančního ohodnocení zdravotnických výkonů,
2. zavedené organizaci práce,
3. obtížné vymahatelnosti dochvilnosti našich pacientů bez jakýchkoli
sankcí vůči nim
považujeme projekt
Akord za utopii a NEDOPORUČUJEME
lékařům se jej zúčastnit.
Jsme ale připraveni
diskutovat o tom, za jakých podmínek by i projekt Akord reálný byl, resp. o tom, jak péči o pacienty opravdu
zlepšovat.
Uveďme některé podmínky:
-
zdravotní pojišťovny
musí zajistit dostatečný počet lékařů příslušné odbornosti v daném
regionu, aby nedošlo ke snížení dostupnosti potřebné péče pro ty pacienty,
kteří nejsou pojištěnci VZP, resp. účastníky projektů.
-
v kalkulacích cen
výkonů nesmí být počítáno s průměrným časem jeho trvání, ale s časem
maximálním. Čas uvedený v sazebníku
pro výkony by tedy musel být 2-3 násobný proti tomu,
co se uvádí nyní.
-
pacient musí být
dochvilný,
-
i při nedodržení
termínu ze strany pacienta musí být tato čekací doba zaplacena lékařům stejně,
jakoby vyšetření provedl a to včetně výkonů, které by sice za
jiné situace zdravotní pojišťovna nehradila (byly by za přímou úhradu od
pacienta), ale na které byl pacient prokazatelně objednán.
-
předem musí být
stanovena podmínka pro výjimku ze sankcí pro lékaře pro případ ošetření akutního pacienta, přičemž o tom,
kdo je akutní pacient, musí rozhodovat jen
ten příslušný lékař.
-
podmínkou zapojení do
projektu nesmí být sdílení medicínských dat mezi lékaři a zdravotní pojišťovnou
větší, než je potřebné pro
revizní činnost pojišťovny. Lékaři sice musí spolupracovat a
v rámci této spolupráce si předávat maximum informací o
pacientovi, čímž bude zajištěna kvalitní návaznost péče, pro takovou spolupráci
však není internetová komunikace vůbec nezbytná.
Závěrem:
Je třeba si uvědomit, že současná doba trpí narůstajícím nedostatkem jak praktických
lékařů, tak postupně i specialistů stále více odborností. Jakýkoli projekt, má-li skutečně vést ke
kvalitnější péči o pacienty, nesmí být příčinou prodloužení čekacích dob na
vyšetření, snížení dostupnosti péče pro jakkoli definovanou skupinu pacientů a
nesmí vyvolávat zbytečné investice, které systém jen prodraží, ale ke zlepšení
nepovedou.
Rada SAS upozorňuje na systém ASAC, který obsahuje opravdová kriteria
kvality zdravotnických zařízení všech ambulantních odborností bez toho, že by
měl jakékoli výše vyjmenované negativní vlivy.
Rada
SAS ČR, o.s.