Stanovisko Rady SAS k návrhu úhradové vyhlášky

Stanovisko  

Rady Sdružení ambulantních specialistů (SAS)

k návrhu úhradové  vyhlášky pro rok 2015 v podobě,

v jaké byla rozeslána k připomínkám 10.11.2014, s připomínkami.

Radou schváleno 13.11.2014

 

     Po prostudování návrhu s ním   vyjadřujeme zásadní nesouhlas, a to ze tří významných důvodů:

  1. v médiích jsme v posledním měsíci registrovali informaci, že poskytovatelé mají v roce 2015 dostat přes úhradovou vyhlášku navýšení příjmů za účelem možnosti zvýšení platů jejich zaměstnanců.Předpokládali jsme, že u nás se toto odrazí v úpravě hodnoty bodu.

    V návrhu, který jsme dostali k připomínkám, přiměřené navýšení zcela chybí. Nesouhlasíme s tímto nerovným přístupem vůči našim ambulancím.

     

  2. V příloze návrhu vyhlášky, která řeší úhrady nemocničních ambulancí, je počítáno s tím, že do úhradového vzorce jim bude započítáno 100% bodů, které měly v roce 2013 sníženou hodnotu. Naprosto nerozumíme tomu, proč to u nás má být jen 55%. I toto považujeme za diskriminaci a nesouhlasíme.

     

  3. 21.8.2014 byla v rámci dohodovacího řízení o hodnotě bodu a výši úhrad v našem segmentuskoro uzavřena dohoda mezi námi a zdravotními pojišťovnami (ZP). Neprošla nikoli kvůli nesouhlasu ZP, ale části poskytovatelů (ČLK o.s., oftalmologové a diabetologové), kteří nejspíše předpokládali, že nám MZ nabídne lepší podmínky, než byly ty tehdy skoro dohodnuté. Návrh úhradové vyhlášky jde však zcela opačným směrem. Je podstatně horší, než o čem se jednalo 21.8.2014. Máme za to, že souhlasili-li zástupci ZP 21.8.2014 s nějakou podobou úhrad našeho segmentu v roce 2015, není logické a ani potřebné, aby MZ postupovalo vůči nám takto negativně.

     

    S ohledem na tyto body zásadně žádáme:

     

  4. V části A) odst. 2 přílohy č. 3 vyhlášky navýšení hodnoty bodu a fixní složky o minimálně 5%, tj. na minimálně 1,08 Kč, resp. 0,35 Kč.

    Ve stejné logice žádáme navýšení výsledné hodnoty bodu v odst. 5. části A) přílohy č. 3 na minimálně 1,08 Kč.

    Plán MZ fixovat  cenu naší práce na úrovni r. 2013 vnímáme jako neproporcionální ve vztahu k  segmentu nemocnic, kde  se hovoří o navýšení tarifů právě o 5% (od poskytovatelů bylo požadováno   dokonce 10%). 

    V době krize jsme mlčeli, nyní není objektivní důvod pro stagnaci  našich úhrad, tj. pro stagnaci ceny naší práce.  Výběr pojistného přeci  roste.

    Protestujeme proti tomu, aby veškeré navýšení financí  do rezortu šlo jen do nemocnic.

     

  5. aby kód 09543 byl proplácen bez limitu.

    Lze se důvodně obávat, že pacienti v rámci zrušení regulačních poplatků (RP) změní své chování v četnosti a intensitě návštěv u lékařů včetně ambulantních specialistů (AS).

    Stanovený limit tedy povede k poklesu ceny naší práce. Nebude-li odstraněn, bude znamenat, že zrušení RP zaplatíme my.

     

  6. Žádáme, aby stejně jako nemocnicím bylo do úhradového vzorce započítáno i našim ambulancím 100% bodů, které měly v roce 2013 hodnotu 0,30 Kč, nikoli jen 55%, jak je nyní stanoveno.

    Žádáme rovný přístup k ambulancím v i mimo nemocnice.

     

  7. žádáme navýšení regulačních limitů v části B) přílohy č. 3 vyhláškyu všech položek na minimálně 102%, jak bylo skoro dohodnuto 21.8.2014.

  8. do části B) přílohy č. 3 vyhlášky žádáme o vrácení tří odstavců, které považujeme za důležité a které jsou přitom jen „organizační“, neznamenají pro systémžádné výdaje navíc:

 

  • Zdravotní pojišťovna smí uplatnit regulační srážky dle bodů 2 až 4 maximálně u 5% poskytovatelů příslušné odbornosti a to těch, u nichž je překročení regulačních limitů nejvyšší.

     

  • Zdravotní pojišťovna poskytne poskytovateli přehledné informace o průběžných nákladech na jím předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky, ZÚM, ZÚLP a indukovanou péči, a to vždy do 60 dní po ukončení kalendářního čtvrtletí elektronickou formou prostřednictvím portálů.

 

  • Pokud Poskytovatel předepíše zdravotnický prostředek schválený revizním lékařem Pojišťovny, nebude tato částka zahrnuta do výpočtu regulačních omezení podle odst. 3 tohoto článku.

     

    Mimo rámec skoro uzavřené dohody z 21.8.2014 a požadavku rovného přístupu k financím všem segmentům žádáme:

     

  • navýšení hodnoty bodu odst. 1 e) části A) přílohy č. 3 na minimálně 0,95 Kč (lépe na 1,03 Kč). Hodnota 0,68  Kč je diskriminační a příliš nízká, než aby mohla zajistit kvalitní provádění vyjmenovaných výkonů, neodpovídá pravidlům, podle nichž byly ceny dotčených výkonů konstruovány pro Seznam výkonů. Její výše byla v dřívějších obdobích (pro rok 2013) snížena tehdejším vedením MZ „od stolu“, bez konsultace s odbornými společnostmi.

     

  • Vrácení hodnoty bodu u odbornosti 809 na původní hodnotu 1,10 Kč.

    Od zavedení snížené hodnoty bodu a regulací je průměrný pokles příjmů privátních pracovišť o 20% nižší než před regulacemi. Vzhledem ke stoupajícím nákladům na provoz včetně technických kontrol je obor 809 hluboce podfinancován.

     

    Všechny naše výše vypsané  připomínky považujte za zásadní.

    Za Radu SAS připomínky shromáždil  MUDr. Zorjan Jojko, předseda.