Stanovisko Rady SAS k legislativnímu plánu MZ ČR
Sdružení Ambulantních
Specialistů České republiky, o. s. (dříve Sdružení smluvních lékařů ČR) pokračovatel Spolku pokladenských lékařů,
založeného v prosinci 1906 člen E.A.N.A. – Europäische
Arbeitsgemeinschaft der Niedergelassenen Ärzte 190 00 Praha 9 – Vysočany, Pod pekárnami
243/6 registrace u MV ČR VSC/1-7553/91-R Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00
PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax: 284815504, 266311382 IČO: 48135941 čís. účtu: 280454399/0800 E-mail: sasp@sasp.cz;
kontakt@sasp.cz; http://www.sasp.cz |
Stanovisko
Rady Sdružení
ambulantních specialistů ČR
(dále jen SAS)
k legislativnímu
plánu Ministerstva zdravotnictví ČR.
Přijato 30.7.2007.
Dovolujeme si předložit naše připomínky
k legislativnímu plánu Ministerstva zdravotnictví. Tyto připomínky se dají
rozdělit na „obecné“ a „specifické pro jednotlivé právní normy“, které mají být
vytvořeny nebo novelizovány. Oběma typům připomínek předřazujeme naše systémové
požadavky.
I.
POŽADAVKY SYSTÉMOVÉ
SAS systémově požaduje, aby:
- zdraví bylo považováno za hodnotu investiční povahy,
nikoli spotřební zboží.
- byl zachován režim
solidárního zdravotního pojištění. Aby systém byl nastaven tak, aby
pokrýval finančně i péči o stavy podle klasické pojistné matematiky
nepojistitelné, musí vykrývat péči o pacienty neschopné platit přiměřené
pojistné.
- v oblasti
veřejného zdravotního pojištění byl přesně definován rozsah hrazené a nehrazené zdravotní péče.
- změny systému
zdravotní péče neznamenaly přesun finančních prostředků mimo péči o pacienta,
resp. nárůst nákladů nezdravotnických,
se zdravotnictvím jen spojených služeb.
- systém umožňoval
uspokojení požadavků fyzických a právnických osob po specifických pojistných plánech, nebo-li byl
vyvážený ve veřejné i soukromé složce.
- systém zohledňoval
vliv jedincem neovlivnitelných
determinant zdraví, např. životní, či pracovní prostředí, genetické
faktory, důsledky úrazů apod.
- systém počítal
s návazností zdravotní péče na
ucelenou rehabilitaci, která umožní návrat člověka do přirozeného sociálního
a pracovního prostředí, resp. podpoří
a co nejdéle zachová jeho funkční a sociální nezávislost.
- byla systémově
rozvíjena kvalitní
zdravotně-sociální péče s průhledným financováním tak, aby
nedocházelo k přesunu prostředků určených pro zdravotní péči do péče
sociální.
- co nejvíce občanů
bylo motivováno k podpoře a ochraně zdraví.
- poskytovatelé byli
motivováni k poskytování kvalitní péče, opírající se o náležité
vzdělání, praxi a výbavu.
- hospodářské podmínky
poskytování zdravotní péče byly pro všechny poskytovatele totožné a
vylučovali např. možnost dumpingu. I požadavky na kvalitu péče musí být
pro všechny poskytovatele totožné.
- oceňování
zdravotních služeb bylo podle zásad platných i v jiných společenských
oblastech v ČR a to bez vztahu k objemu vybraných finančních
prostředků.
- systém zakořenil
pevnější zásady základního i celoživotního vzdělávání pracovníků ve
zdravotnictví.
- systém chránil
soukromé vlastnictví a know-how stejným způsobem, jako se to děje
v jiných oblastech společnosti.
- plátci zdravotní
péče byly zainteresováni na kvalitě péče i na celkovém vývoji zdravotního stavu
populace. Musí být eliminováno riziko odmítání nelukrativních pojištěnců a
výběru pojištěnců lukrativních ze strany zdravotních pojišťoven.
- systém minimalizoval
direktivní zásahy státní správy a samosprávy do poskytování zdravotní péče.
Státní správa a samospráva má především
vytvářet legislativní podmínky pro poskytování péče.
- státní správa a
samospráva vytvářela podmínky pro
pozitivní rozvoj veřejného zdraví.
II. PŘIPOMÍNKY OBECNÉ
Je jasné, že současná vláda nemůže
napravit veškeré špatnosti a nelogičnosti, které v průběhu posledních
sedmnácti letech v legislativě ovlivňující zdravotnictví nastaly. Přesto si dovolujeme připomenout pravidla
Světové zdravotnické organizace, která doporučuje, aby právní normy ovlivňující
zdravotnictví a navazující sociální péči byly vytvářeny komplexně, a to ve
čtyřech úrovních:
- právní normy
ovlivňující preventivní péči, tedy například ochranu veřejného zdraví,
- právní normy ovlivňující
péči akutní,
- právní normy pro
rehabilitaci, která je však chápána jako ucelený komplex aktivit
směřujících k návratu nemocného či zdravotně postiženého do
přirozeného sociálního (a pracovního) prostředí,
- právní normy
ovlivňující dlouhodobé služby zdravotně sociální.
Doporučujeme k tomuto logickému
uspořádání alespoň přihlédnout; v legislativním plánu Ministerstva
zdravotnictví jsme nezaregistrovali
návrhy legislativních norem ovlivňujících rehabilitaci a dlouhodobou zdravotně
sociální péči, popřípadě zmínku o tom, že tyto normy budou připraveny, nejlépe
ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR.
Legislativní plán MZ se v podstatě
zaměřuje pouze na bod 2 – akutní péče. V tomto kontextu doporučujeme
zdůraznit, že se jedná o rozčlenění právních norem do tří základních oblastí:
a) financování,
b) vlastní zdravotní péče,
c)
poskytovatelé.
V oblasti financování vidíme „bílé
místo“ v navrhovaném legislativním plánu v tom smyslu, že se plán zabývá rekonstrukcí zdravotního
pojištění, nejasně však definuje jiné formy financování zdravotnictví. Chybí
tedy „zákon o financování zdravotnictví“ (synonymum: „zákon o úkolech státní
správy a samosprávy ve zdravotnictví“), který by zejména definoval možnosti
vícezdrojového financování, a to:
A) vysoce nákladné zdravotní péče,
B) fakultních (universitních) nemocnic.
Dle našeho názoru, soudíme-li dle
dostupných informací, tento požadovaný účel nemá plnit připravovaný „Zákon o
universitních nemocnicích“. Ten je připravován spíše jako analogie tolik
kritizovaného „zákona o neziskových ústavních zdravotnických zařízení“. Zde se
obáváme nebezpečného průlomu do financování s mnoha rizikovými faktory –
ekonomickými i etickými.
Dle našeho názoru je teoreticky možné i
propojení „zákona o financování“ a níže námi navrhovaného „zákona o zdravotním
pojištění“. Není to však podmínkou.
SAS tímto připomíná, že řada diskutovaných
otázek je řešena v jeho stanovisku
k síti zdravotnických zařízení a systémem hodnocení kvality ASAC (obojí
viz www.sasp.cz), které považuje SAS za nedílnou součást i tohoto
stanoviska.
II. PŘIPOMÍNKY SPECIFICKÉ
1)
K plánu novelizace zákona 48/1997 Sb.
Jak již bylo výše naznačeno, nemůžeme
zcela souhlasit s navrhovaným vývojem zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění, resp s plánem
jeho novelizace. Vycházíme z toho, že
tento zákon byl vytvářen v časovém stresu (po zrušení Zdravotního
řádu Ústavním soudem), že dnes již neodpovídá potřebám českého zdravotnictví a že
je v mnoha ohledech v přímém rozporu se zásadami reformy, kterou
pracovní skupina kolem současného ministra zdravotnictví doposud proklamovala.
Jsme si vědomi, že jeho zrušení je úkol
na delší časové období. Dle našeho názoru by ale legislativní plán MZ měl
obsahovat přinejmenším záměr k tomuto zrušení s plánem vypracování
novel na jasně definované jen krátké
přechodné období.
Navrhujeme připravit zásadní změnu, která
by vedla zrušení zákona č. 48/1997 Sb.,
o veřejném zdravotním pojištění a k vytvoření zákona „o zdravotním pojištění“, který by determinoval
pluralitu pojistných plánů a který by měl mít přibližně následující oddíly
(hlavy):
- Obecnou část
obsahující podmínky povinného
pojištění a povinnosti pojištěnců, pojišťoven a státu v oblasti
zdravotního pojištění.
- Část týkající se
vzniku, forem existence a
financování pojišťoven; toto by jistě plně nahradilo připravovaný
samostatný zákon k této otázce.
- Část týkající se výběru a přerozdělování prostředků
(navrhujeme zrušení zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění a tuto problematiku přesunout přímo do zákona o
zdravotním pojištění); tato část by mohla podmínit existenci Úřadu pro dohled nad zdravotními
pojišťovnami bez potřeby specielního zákona. Zde ovšem požadujeme, aby bylo zaručeno,
že se vznikem tohoto úřadu nedojde jen k navýšení nákladnosti celého
systému.
- Část týkající se veřejného zdravotního pojištění,
které chápeme jako záchytnou síť pro občany, kteří neuspějí ve svobodné
volbě pojistného plánu nebo nebudou chtít volbu pojistného plánu využít;
v této části by neměl chybět „balík“ péče povinně hrazené – plně nebo
se spoluúčastí (návrh rozsahu plně či částečně hrazené péče může SAS
předložit k posouzení). Zde jistě musí být i podmínky financování péče poskytované pojištěncům v pojistném
plánu veřejného pojištění [1].
Dále se domníváme, že:
a) v oblasti
veřejného pojištění nesmí docházet
k experimentům typu HMO (propojování financování péče
s poskytovateli) či jiných forem řízené péče, neboť tyto záležitosti
jsou výsadou volitelných a resortních pojistných plánů. V maximálním
rozsahu musí být omezena monopolizace služeb.
b) v oblasti veřejného pojištění musí být stanoven jasný
ceník (ceny v korunách, nikoli
bodech) a vyloučena možnost cenového
protekcionalismu, nebo nabídky dumpingových cen, resp. cen nižších, než jsou reálné
náklady na příslušnou péči. Zisk by měl být samozřejmou součástí odměny za
poskytované služby.
c)
systém musí být
v oblasti veřejného pojištění jednoznačně nastaven tak, aby byla přednostně
využívána ekonomicky efektivnější mimonemocniční péče ambulantní, stacionární a
domácí, resp. všude tam, kde to dovoluje zdravotní stav pacienta, je třeba tyto
typy péče preferovat před hospitalizací, jež je vždy systémově nejdražší.
- Část týkající se podmínek existence neveřejných
(soukromých, doplňkových, volitelných) pojistných plánů, například i
podmínek vzniku osobních účtů, či jiných forem motivace pojištěnců
k pozitivnímu životnímu stylu a ke sledování výdajů za poskytnutou
zdravotní péči[2].
- Část týkající se
možnosti propojování soukromých
plánů s úrazovým pojištěním – popřípadě i s dalšími typy
pojištění (rezortní pojistné plány).
Zákon o zdravotním pojištění by –
pochopitelně - již neobsahoval záležitosti, které se týkají definic různých
typů zdravotní péče – této by měly být obsahem zákona o zdravotní péči
(službách).
2)
K zákonu o zdravotnickém zařízení.
·
Souhlasíme se
zavedením jednotného systému podmínek provozu zdravotnických zařízení bez
ohledu na formu vlastnictví. Tyto se musí týkat všech hledisek včetně
personálních a technických požadavků, přičemž musí být nastaveny tak, aby
zaručovaly dostupnost plnohodnotné kvalitní zdravotní péče v příslušném
oboru po celou dobu provozu, resp. ordinační doby zdravotnického zařízení.
·
Souhlasíme se záměrem
zjednodušit pravidla registrace zdravotnických zařízení, jasně definovat systém
práce ambulantních i lůžkových zařízení konečně
legislativně upravit pravidla prodeje a dědění zdravotnických zařízení.
·
Souhlasíme
s potřebností přesně definovat kompetence orgánů státní a veřejné správy
v oblasti kontrol zdravotnických zařízení.
·
Zásadně
nesouhlasíme, aby byla součástí tohoto zákona bylo stanovení jakékoli sítě zdravotnických
zařízení nebo stanovení úloh státu ve stanovování sítě zdravotnických zařízení.
Tato by měla vznikat na základě
smluvních vztahů mezi poskytovateli a pojišťovnami. Pokud by měl být stát v této věci
jakkoli aktivní, měl by mít pravomoci omezeny jen na garanci dostupnosti
zdravotní péče tam, kde by toho nebylo možné dosáhnout dohodou zdravotních
pojišťoven se zástupci zdravotnických zařízení. SAS doporučuje akceptovat
zásady tvorby sítě formulované
v jeho stanovisku (viz www.sasp.cz).
·
Žádáme důkladné
vysvětlení potřebnosti zavedení tzv. svobodného
lékařského povolání, resp. možnosti vykonávat lékařskou péči nezávisle na
zdravotnickém zařízení. Žádáme, aby takovýto systém nebyl zdrojem diskriminace
některých skupin zdravotníků.
·
Doporučujeme,
aby v zákoně byla velmi obezřetně a logicky ošetřena záležitost
zdravotnických zařízení poskytujících péči zdravotně sociální – a otázka
existence tzv. „rehabilitačních center".
·
Naléhavě žádáme,
aby zákon obsahoval obecná pravidla pro
zaručení kvality poskytované péče. Doporučujeme,
aby byl umožněn vznik takovýchto systémů
„zdola“, tedy vlastní iniciativou sdružení poskytovatelů. SAS nabízí
k posouzení jím vypracovaný systém ASAC (viz www.sasp.cz) , který je dle dostupných
informací jediným systémem zaměřeným na
hodnocení opravdu medicinské kvality
ambulantních zdravotnických zařízení. Pro posuzování pracovišť v jiných
otázkách, než je kvalita zdravotní péče, zejm. s důrazem na vyhovění technickým
a hygienickým normám, dop. jednoznačně preferovat hodnocení certifikátem ISO,
platným nejen pro ČR, ale pro celou EU.
3)
K zákonu o zdravotní péči (zdravotních službách)
·
Domníváme se, že
„zákon o specifické zdravotní péči“ by
měl být součástí právě tohoto zákona.
·
Souhlasíme
s tím, že je třeba upravit definice druhů zdravotní péče, práva a
povinnosti všech aktérů, včetně pacientů, pravidla zacházení s dokumentací.
·
T.č. nemáme
k dispozici přesný věcný záměr MZ, který by obsahoval návrhy k řešení
vyjmenovaných situací jinak, než velmi obecně. Jsme připraveni na vzniku těchto
řešení spolupracovat.
4)
K novelizaci zákona 95/2004 Sb.
·
SAS souhlasí,
resp. považuje za potřebné změnit systém financování specializační přípravy,
souhlasí s nutností zavedení
systému „peníze za školencem.
·
SAS souhlasí
s potřebností zavedení stupňovitého systému akreditace pracovišť, resp.
umožnit podíl na vzdělání, resp. atestační přípravě více subjektům,
·
SAS souhlasí
s nutností redukovat počet atestačních oborů.
5)
Jiné vhodné novelizace zákonů
·
za účelné
považujeme novelizovat i zákon o dalším vzdělávání nelékařů a jiných odborných
pracovníků ve zdravotnictví, resp. zavedení systému jejich postgraduálního
kontinuálního vzdělávání (po dosažení příslušné specializace) stejného, jako u lékařů.
Rada SAS ČR
|
[1] V tomto smyslu bude SAS jednoznačně prosazovat,
aby se financování péče realizovalo zásadně způsobem jednotným v tom
smyslu, že například ambulantní nebo komplementární péče poskytovaná
v nemocnicích i mimo nemocnice musí být hrazena stejným způsobem, že musí
být eliminován současný stav, kdy jsou náklady na nemocniční ambulance „rozpuštěny“
v paušálech ovlivněných historickými rozpočty a kdy je možné „přelévání“
finančních prostředků lůžkové do ambulantní (komplementární) péče a naopak.
[2] Motivační prvky typu „bonusů“, „sankcí“ či „osobních
účtů“ jsou dle našeho názoru záležitostí soukromých (volitelných) pojistných
plánů. Ve veřejném pojištění, které musí zahrnovat i množství pojištěnců, kteří
nejsou z rozličných důvodů schopni tyto věci pochopit nebo akceptovat, se mohou stát i
nevhodnou komplikací.