Stanovisko k návrhu zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních

U

nie zaměstnavatelských svazů ČR

 

Rumunská 12, 120 00 Praha 2

telefon: 224 230 561 fax: 224 232 109 e-mail: uniezs@uniezs.cz www.uniezs.cz

 

 

Praha, dne 25.11.2004

 

 

 

Stanovisko

k Návrhu zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních

 

 

 

1.      Návrh vychází především z toho, že „nemocnice zřízená jako běžná obchodní společnost nemůže dlouhodobě dobře plnit veškeré požadavky veřejné služby“, resp. z toho, že „tato forma neumožňuje státu zajistit plnění ústavního práva občanů na bezplatnou zdravotní péči“. Tato tvrzení jsou v rozporu s dlouhodobým využitím soukromoprávních subjektů v ambulantní i nemocniční sféře, které právo občanů na zdravotní péči neohrožuje. Lze pochopit péči o uchování majetku sloužícího k poskytování zdravotní péče pro tento účel. To ale mělo být zabezpečeno již při realizaci reformy veřejné správy a v současné době a ve výhledu především koordinací záměrů zdravotnické politiky státu, plánů krajů a obcí.

2.      K zabezpečení zdravotní péče jako veřejné služby je především nezbytné, aby stát naplnil svoji hlavní úlohu – stanovit parametry a podmínky poskytování této služby, včetně parametrů nezbytné sítě zdravotnických zařízení. Může pak na základě toho zvolit buď systém poskytování této péče svými zařízeními, nebo systém poskytování zdravotní péče zařízeními jiných zřizovatelů či jejich kombinací. Vylučovat ale ze systému veřejného zdravotního pojištění některé subjekty z důvodu vlastnictví či právní formy je zásadním a neodůvodněným porušením pravidel hospodářské soutěže.

3.      Zavedení kontraktační povinnosti zdravotních pojišťoven pro všechna navrhovaná veřejná nezisková ústavní zařízení je v rozporu se základními principy veřejného zdravotního pojištění, zpochybnilo by úlohu zdravotních pojišťoven a vytvořilo by závažnou překážku pro optimalizaci sítě zdravotnických zařízení a stabilizaci finanční situace.

4.      Podporujeme vytvoření zákonných podmínek pro zřizování veřejných zdravotnických zařízení, jak to vyplývá i z programového prohlášení vlády. Navržená forma s několika statutárními orgány a velkým počtem členů, s velkými odměnami, značně omezenou pravomocí správní rady a bez zastoupení regionálních organizací sociálních partnerů je z hlediska žádoucích funkcí nepřijatelná.

5.      Návrh zákona stanoví, že kladný rozdíl mezi náklady a výnosy veřejného neziskového zdravotnického zařízení (tedy to, co u nestátních tvoří zisk) musí být využit na provoz tohoto zdravotnického zařízení. To znamená, že nesmí být použit na poskytování zdravotní péče (tu nelze podřadit pod provoz – viz definice fondů ve veřejném zdravotním pojištění). Výnosy tedy půjdou na platy zaměstnanců, na zbytečné přístrojové vybavení, megalomanické rozšiřování, rekonstrukce a dostavby, do školských aktivit Fakultních nemocnic, do jejich rozsáhlé, mnohdy samoúčelné vědeckovýzkumné činnosti, jen ne do zdravotní péče. Znamená to velice nehospodárné plýtvání prostředky veřejného zdravotního pojištění, zakotvené a doslova požadované tímto návrhem zákona.

 

6.      Navržené daňové úlevy jen pro tuto formu zdravotnických zařízení jsou opět zásadním porušením pravidel hospodářské soutěže.

 

Vzhledem k těmto zásadním připomínkám věcného i právního charakteru považujeme předložený návrh zákona za nepřijatelný. Navrhujeme vzhledem k tomu připravit nejprve věcný návrh zákona, a to pokud možno v návaznosti na přijatou koncepci zdravotnictví a teprve po ověření přijatelnosti věcného záměru připravit vlastní návrh zákona.