Stanovisko k návrhu Koncepce péče o zdraví v ČR v letech 2004-2009

U

nie zaměstnavatelských svazů ČR

 

Rumunská 12, 120 00 Praha 2

telefon: 224 230 561 fax: 224 232 109 e-mail: uniezs@uniezs.cz www.uniezs.cz

 

 

Praha, dne 25.11.2004

 

 

 

 

Stanovisko

k návrhu Koncepce péče o zdraví v ČR v letech 2004-2009

 

1.      Materiál je místo očekávané koncepce reformy našeho zdravotnictví orientován na koncepci péče o zdraví, což je podstatně širší problematika, které ale neodpovídá obsah. Zadání se neadekvátně politizuje, neboť základní podmínky byly již v souladu s ústavou nastaveny. Zdravotní péče se poskytuje jako veřejná služba formou veřejného pojištění v podmínkách tržního hospodářství. Aktuální není podle našeho názoru změna těchto základních podmínek, ale takové upřesnění a nastavení úlohy, vztahů a motivace subjektů zdravotnického systému, které by zejména znemožnilo opakující se destabilizace jeho financování a reagovalo na demografický vývoj , na vývoj metod a prostředků zdravotní péče a na hrozbu případného bioterorismu. Tento zásadní nezbytný úkol ale návrh neřeší.

 

2.      Vyrovnané hospodaření má být v 1.etapě dosaženo cestou globálních rozpočtů, které nejsou nikde vymezeny a vyhlášek MZ a neodůvodněně se odmítá využití metody DRG. Výrazně se přitom oslabuje úloha zdravotních pojišťoven a využití dohodovacího řízení, což deformuje systém veřejného zdravotního pojištění a zvyšuje riziko jeho finanční nestability.

 

3.      Formuluje se úkol rehabilitace role státu. Přitom se ustupuje od jeho klíčové úlohy – stanovení parametrů minimální sítě zdravotnických zařízení na základě standardů dostupnosti a kvality. Stát (MZ) by měl podle návrhu pouze shrnovat návrhy sítě veřejných zdravotnických služeb v rámci zdravotních plánů krajů a Prahy, vypracovaných bez účasti zdravotních pojišťoven, do jakéhosi nedefinovaného celonárodního dokumentu.

 

4.      Dlouhodobé neplnění úkolu státu (MV) transformovat příspěvkové organizace, a to zejména cestou veřejnoprávní organizace, vedl kraje k hledání vhodných forem organizace a řízení, zejména nemocnic, které by zvýšily úroveň jejich hospodaření. Některé zvolily formu akciové společnosti. Podmínky a dopady jejího využití bude nutno vyhodnotit. Nelze ale obecně zpochybňovat úlohu soukromoprávních subjektů v systému veřejného zdravotního pojištění. Rozhodující je nastavení odpovídajících pravidel smluvních vztahů pro všechny subjekty bez ohledu na zřizovatele, což zatím nebylo orgány veřejné správy dostatečně naplněno.

 

5.      Přes výslovné odmítnutí záměru deprivatizovat subjekty zdravotní péče obsahuje materiál některé formulace zabývající se tzv. integrovaným zdravotnickým systémem a globálními rozpočty, z kterých by takový záměr, pokud se týká ambulantních specialistů, bylo možno vyvodit.

 

6.      Převážná část matriálu obsahuje jen obecné teze bez skutečného konkrétního vymezení cílů a cest jejich dosažení a nesplňuje základní požadavky na koncepční materiál.

 

7.      Návrh dostatečně nevyužívá návrhů předchozích koncepcí zpracovaných v tomto roce.

 

Závěr:

Vzhledem k výše uvedeným zásadním připomínkám nelze předložený návrh považovat za reálnou koncepci a je nezbytné jej zásadně přepracovat včetně jeho vymezení a východisek.