Srovnání tabulky podle vyhlášky MZ ČR a jinéh způsobu úhrady na 1. pololetí 2005
|
Vyhláška
MZ |
Návrh jiného způsobu úhrady dohodnutý mezi zástupci
poskytovatelů a pojišťoven dne
9.2.2005 |
Rozdíl |
|
|
|
|
Cena za bod |
1,04 |
1,05 |
+1% proti vyhlášce – navyšuje se ocenění naší práce
o 1% bez potřeby zvyšování objemu této práce |
Limit času nositele výkonu |
12 hodin na kalendářní den |
12 hodin na kalendářní den |
Stejné |
Referenční období |
I. a II. čtvrtletí 2004 |
1.pololetí 2004 |
návrat ke kvartálům může
znamenat komplikace v informačním systému |
Maximální úhrada za ZZ při více odbornostech |
Snad součet maximálních
úhrad jednotlivých odborností daného ZZ – není jasné |
Součet maximálních úhrad
jednotlivých odborností daného ZZ |
Snad stejné, ale ve
vyhlášce je jednou uvedena alternativa počítající úhradu na celé ZZ, jednou
po odbornostech. |
Maximální možná úhrada za odbornost |
Nejlepší možný výklady
definice: Počet ošetřených x cena za bod x průměrný počet bodů na jednoho pojištěnce uznaný
v referenčním období x koeficient
1,03 Nepřičítá ZUM a ZULP |
Počet ošetřených x cena za
bod x průměrný počet bodů na jednoho pojištěnce uznaný v referenčním
období +ZUM + ZULP |
Vyhláška umožňuje získání
3%navíc, pokud ZZ provede a vykáže o 3% více výkonů. Vyhláška nezohledňuje
náklady na ZUM a ZULP |
Maximální možná úhrada zdravotnického zařízení,
které nedosahuje celostátní průměr |
Automaticky navyšuje na 3%
nad celostátní průměr při přiměřeném navýšení objemu práce |
1% nad loňský průměr bez
potřeby zvyšovat objem práce |
Vyhláška neodůvodněně
zvýhodňuje typy méně vybavených praxí a hlavně souběhů praxí proti ostatním |
Index meziročních změn cen |
Není zohledněno |
Hodnota indexu 1,028
odpovídá inflaci 2,8 % |
Bez potřeby navýšení objemu
práce jiný způsob úhrady počítá s letošní inflací |
Statisticky nevýznamný počet pojištěnců dané
pojišťovny, při kterém se nepoužije omezení maximální úhradou |
150/kvartál (jen u výkonů, není u regulací) |
100/pololetí (platí pro výkony i regulace) |
Omezení pro výkony je
výhodnější ve variantě dle
vyhlášky, v otázce regulací je
bezpečnější varianta druhá |
Při nižším úvazku než 1,0 |
Není definováno, jak se
upraví |
Statisticky nevýznamný
počet pojištěnců se úměrně upraví-tedy úvazek 0,5 = 50 pojištěnců |
|
Regulace č.1 na léky a vyžádanou péči |
Regulační srážku uplatní pojišťovna při překročení o 15% oproti loňskému období ve výši
25% z překročení |
Uplatní se, překročíte-li
proti loňskému srovnatelnému období o 20% Pak může pojišťovna srazit až 25 % z tohoto překročení |
15% hranice pro regulaci
může být v některých oborech a velkých ordinacích velmi riskantní |
Regulace č.2 Na léky a vyžádanou péči oproti celostátnímu
oborovému průměrů |
Pokud překročí ZZ úhradu za
léky a vyžádanou péči proti celostátnímu průměru o 20% |
Může
pojišťovna uplatnit, pokud za léky překročí o 10% celostátní průměr a zároveň za indukovanou péči překročí
o 20% celostátní průměr |
Vyhláška umožňuje více
výkladů, formulace není přesná |
Jakou regulaci pojišťovna uplatní |
Ze 2 výše uvedených jen tu,
která je pro zdrav. zařízení výhodnější, není zde definován malý počet
pojištěnců |
Ze 2 výše uvedených jen tu,
která je pro zdrav. zařízení výhodnější, nejvýše však do hodnoty 15%
celkového obratu ZZ. |
Bezpečnější je varianta
druhá. Regulace nemůže být likvidační pro ZZ a není možné, aby na základě
výpočtu z malého počtu pojištěnců došlo k nespravedlivé regulaci |
Při změně nasmlouvaného rozsahu péče |
Je pojišťovna povinna po
dohodě se ZZ hodnoty průměrných úhrad upravit |
Je pojišťovna povinna po
dohodě se ZZ hodnoty průměrných úhrad upravit |
Stejné |
U ZZ, která v referenčním období neexistovala |
Regulace se neuplatňuje |
Regulace se neuplatňuje |
Stejné |
Do jaké výše může pojišťovna maximálně zdrav. zařízení
regulovat |
Není uvedeno |
Maximálně do výše 15 %
objemu úhrady dané pojišťovny za dané období |
Vyhláška je pro ZZ
riskantní, neboť neomezuje celkovou výši regulace |
Kdy pojišťovna regulaci neuplatní |
Pojišťovna má povinnost
uplatnit |
Pojišťovna nemůže uplatnit
regulaci č. 2, pokud náklady na léky a vyžádanou péči nepřevýší výši úhrad
danou zdravotně pojistným plánem pojišťovny |
Druhá varianta ponechává
možnost individuálního řešení v případě odůvodněných případů, vyhláška
nikoli. |
Bonifikace |
Pokud je celková úhrada ZZ
za léky a indukovanou péči nižší než ve srovnatelném čtvrtletí, uhradí
pojišťovna zdravotnickému zařízení bonifikaci ve výši 30% dosažené úspory |
S bonifikací nepočítá |
Krátkodobě
výhodná při omezení preskripce, ale velmi nebezpečné pro nastavení
referenčního období na další roky |