Reforma českého zdravotnictví - její cíle
Sdružení Ambulantních Specialistů České
republiky (dříve
Sdružení smluvních lékařů ČR) pokračovatel
Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906 190 00
Praha 9 – Vysočany, Pod pekárnami 243/6 Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00 PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax: 284815504, 266311382 IČO: 48135941 čís. účtu:
280454399/0800 E-mail: sslzpcr@mbox.vol.cz; kontakt@ssl.cz; http://www.sasp.cz |
Cílový
stav reformy zdravotnictví -
-
vize Sdružení ambulantních specialistů ČR
Radou
SAS schváleno dne 28.5.2007.
V návaznosti na své
stanovisko k síti zdravotnických zařízení a k systému hodnocení
kvality ambulantních zdravotnických zařízení (ASAC) Rada Sdružení ambulantních
specialistů (dále také jen SAS) bude v rámci prosazování
reformy českého zdravotnictví požadovat
systém respektující zásady shrnuté do následujících tezí:
1.
Základním
kamenem zdravotního systému a zárukou kvality a etiky poskytování
specializované ambulantní zdravotní péče je svobodný, nezávislý a plně
zodpovědný lékař, který má svobodnou možnost rozhodnout se pro
výkon své činnosti formou podnikatelskou nebo zaměstnaneckou.
2.
Stejně
důležitým faktorem s vlivem na kvalitu a ekonomičnost poskytované péče je zodpovědný,
informovaný pacient, motivovaný k prevenci a zdravému životnímu stylu, k čerpání
jen té péče, kterou skutečně potřebuje.
3.
Systém
musí být nastaven tak, aby byl pacient motivován drahou -
nejčastěji lůžkovou - péči čerpat až ve chvíli, kdy není možné mu pomoci
levnějšími cestami, např. formou ambulantní, domácí nebo stacionární péče.
K dispozici tedy musí být dostatečná síť praktických
lékařů, na ní přirozeně navazující dobře
dostupná, kvalitně vybavená ambulantní specializovaná péče a komplement, až na
ně navazující péče lůžková, která musí mít na celém
území ČR vzájemně srovnatelnou kvalitu, technické i personální vybavení. K dosažení
tohoto cíle bude nejspíše třeba redukovat výdaje (fixní náklady) na nemovitosti
některých současných nemocnic (účinné to může být ale jen při redukci počtu
nemocnic, nikoli jen jejich „zmenšováním“) s přesunem lékařů a zdravotnického
personálu do ambulancí.
4.
Zdravotnický
systém nesmí být součástí ani náhradou systému
sociálního a nesmí sloužit k udržování umělé zaměstnanosti.
5.
Zisk z poskytování zdravotní péče je samozřejmou
součástí odměny za poskytované služby, nesmí však být dělen
jen mezi úzkou skupinu managerů a
vlastníků velkých zdravotnických komplexů. Vedlo by to k potlačení
konkurenčních vztahů mezi jednotlivými lékaři zastřešenými společným zaměstnavatelem, který by – jako
velká společnost ovládající „trh zdravotnických služeb“ na úrovni určitého regionu - již konkurenci neměl. Tento stav by
s jistotou vedl k omezení kvality a dostupnosti zdravotní péče a
v konečném důsledku k jejímu zdražení. Z analogických důvodů nesmí
být majetkově propojeny zdravotní pojišťovny se zdravotnickými zařízeními.
6.
Hybnou
silou k udržování a zvyšování kvality péče je konkurence mezi jednotlivými
lékaři, nenarušovaná administrativními či jinými direktivními zásahy, dumpingovým
chováním poskytovatelů, protekcionalismem např. ze strany krajů nebo
zdravotních pojišťoven. Poskytovatelé
si mohou konkurovat kvalitou jimi poskytované péče (kriteria pro hodnocení
stejných typů jednotlivých pracovišť musí být vždy stejná nezávisle na tom,
v jak velkém celku se nacházejí, resp. jsou-li součástí většího
zdravotnického zařízení, či nikoli), konkurence
cenou je možná jen v případě velkých lůžkových zdravotnických
zařízení.
7.
Zárukou
optimálního financování je konkurence plátců zdravotní péče, tedy
zdravotních pojišťoven, která je založena především na konkurenci pojistných
plánů. V rozsahu jednoho pojistného plánu (jediným je v současné době u
nás systém veřejného zdravotního pojištění), který musí mít přesně definovaný
rozsah plánem hrazené péče, jsou všichni poskytovatelé určitého typu zdravotní
péče financování totožným způsobem. Je vyloučena nabídka dumpingových cen a
jiný úhradový protekcionalismus.
8.
Systém veřejného zdravotního pojištění musí zohledňovat zájmy a
potřeby různých sociálních, zaměstnaneckých či jiných skupin
obyvatelstva, musí obsahovat motivační prvky vedoucí ke zlepšování
životního stylu občanů.
9.
Organizace
zdravotnictví je záležitostí jdoucí napříč politickým spektrem, zdravotnictví musí plnit nejen veřejné, nýbrž i soukromé
zájmy fyzických a právnických osob.
10.
Zásahy
státu mají být omezeny jen na nastavení systému (včetně stanovení výše plateb za státní
pojištěnce i odvodů od ostatních složek obyvatelstva, které by se v žádném
případě neměly snižovat), dozor nad funkcí zdravotních pojišťoven
a
nad tím, aby nedocházelo ke zhoršení dostupnosti péče (např.
v řídce osídlených oblastech, či při krizových situacích – např. živelných
katastrofách).
11.
Rozhodování o síti ambulantních zdravotnických zařízení a úhradě jejich práce má být (s výjimkou stavu, kdy by hrozilo,
že může dojít k ohrožení
dostupnosti některé péče) ponecháno na jednání mezi zdravotními pojišťovnami
a zástupčími sdruženími zdravotnických zařízení. Úhrada
za práci však nesmí být nižší, než jsou náklady na tuto péči.
SAS je organizací, která vycházejíc
z výše uvedených tezí, podporuje existenci a další rozšiřování soukromých
ambulancí specialistů a vystupuje proti aktivitám existenci soukromé sféry
ohrožujících. SAS podporuje veškeré aktivity a sdružení, která prosazují zásady
výše uvedené.
Rada SAS ČR