Rámcová smlouva
Rámcová smlouva. pro zdravotnická zařízení poskytující ambulantní specializovanou péči a péči ženských lékařů (odbornost 603, 604) s výjimkou zdravotnických zařízení poskytujících fyzioterapii (odbornost 902 a 918), ergoterapii a klinickou logopedii celý dokument ke stažení (textový soubor ve formátu MS WORD)
Čl. 1 - Smluvní vztahy (1) Rámcová smlouva v souladu s §17 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), upravuje závazkové vztahy vznikající mezi zdravotnickými zařízeními*) a zdravotními pojišťovnami (dále jen "pojišťovny") za účelem zajištění věcného plnění při poskytování a úhradě zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění podle zákona a předpisů souvisejících (dále jen "hrazená zdravotní péče"). (2) Právní vztahy upravené ve smlouvě o poskytování a úhradě hrazené zdravotní péče (dále jen "smlouva") uzavírané mezi jednotlivými pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními ambulantní specializované péče se řídí touto rámcovou smlouvou. K zajištění vytváření jednotných podmínek při shodném, či srovnatelném plnění, v souladu s platným zněním zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, se na vypracování textu smlouvy podílejí zástupci pojišťoven a zástupci poskytovatelů zdravotní péče, zmocnění k zastupování v této věci. *) zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu , zákon č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních
Čl. 2 Uzavírání smluv (1) Závazkové vztahy mezi pojišťovnou a zdravotnickým zařízením se řídí písemnou smlouvou uzavřenou podle této rámcové smlouvy, zákona, obchodního, resp. občanského zákoníku a dalších obecně závazných právních předpisů upravujících veřejné zdravotní pojištění a poskytování zdravotní péče. (2) Základní podmínky pro uzavření smlouvy:
(3) Smlouva obsahuje:
(4) Smlouva může obsahovat i další ujednání nezbytná pro její plnění a kontrolu, pokud jsou v souladu s touto rámcovou smlouvu a obecně závaznými právními předpisy. **) Metodika pro pořizování a předávání dokladů (dále jen "metodika"), Pravidla pro vyhodnocování dokladů (dále jen "pravidla") a Datové rozhraní vytvářené Všeobecnou zdravotní pojišťovnou v součinnosti se zástupci pojišťoven a zástupci profesních sdružení poskytovatelů zdravotní péče a vydávané Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Čl. 3 Práva a povinnosti smluvních stran (1) Smluvní strany:
(2) Zdravotnické zařízení:
(3) Pojišťovna:
Čl. 4 Úhrada poskytované hrazené zdravotní péče (1) Hodnoty bodu a výše úhrad hrazené zdravotní péče se sjednávají, resp. stanovují ve smlouvě v souladu s § 17 odst. 5 a odst. 8 zákona podle výsledků dohodovacího řízení, resp. rozhodnutí vlády ČR, o hodnotách bodu a výši úhrad hrazené zdravotní péče zveřejněných na příslušné období ve Věstníku MZ ČR. (2) Za způsoby úhrady se považují zejména:
(3) Mezi smluvními stranami musí být vždy předem dohodnuto zvýšení nebo snížení objemu poskytované hrazené zdravotní péče z důvodu změny kapacity popř. struktury zdravotnického zařízení. (4) Zdravotnické zařízení pro uplatnění nároků na úhradu poskytnuté hrazené zdravotní péče předává pojišťovně jednou měsíčně vyúčtování poskytnuté péče fakturou s přílohami. Faktura obsahuje náležitosti účetního dokladu ). Náležitosti přílohy jsou stanoveny v metodice**). V případě, že faktura neobsahuje náležitosti účetního dokladu***) a příloha neobsahuje náležitosti podle dohodnuté metodiky**), má pojišťovna právo ji odmítnout a vrátit bez zbytečného odkladu zdravotnickému zařízení k doplnění, případně k opravě; v takovém případě běží lhůta splatnosti až od termínu jejího opětovného převzetí pojišťovnou. (5) Zdravotnické zařízení odpovídá za úplnost, formální i věcnou správnost dokladů a za jejich předávání způsobem dohodnutým v metodice a datovém rozhraní2). Individuální doklady za hrazenou zdravotní péči poskytnutou pojištěncům předává pojišťovně spolu s vyúčtováním v termínu a způsobem dohodnutým ve smlouvě (na magnetických nosičích dat nebo papírových dokladech nebo jiným sjednaným způsobem). (6) Zjistí-li pojišťovna ve vyúčtování před provedením úhrady nesprávně nebo neoprávněně vyúčtovanou péči, úhradu této části vyúčtované péče v termínu splatnosti neprovede. Oznámí zdravotnickému zařízení bez zbytečného odkladu rozsah, důvod a je-li to možné i částku vyúčtované, ale neuhrazené péče. Současně vyzve k opravě nesprávně vyúčtované péče nebo k doložení poskytnutí hrazené zdravotní péče, řádně poskytnutou péči pojišťovna uhradí v nejbližším termínu úhrady. (7) Pojišťovna provede za své pojištěnce úhradu hrazené zdravotní péče, vyúčtované v souladu s obecně závaznými právními předpisy a smlouvou. Pokud při kontrole zjistí chyby v dokladech, postupuje podle metodiky a pravidel2). Odmítnutí úhrady nebo části úhrady pojišťovna bez zbytečného odkladu zdravotnickému zařízení písemně zdůvodní. Poskytnutím úhrady není dotčeno právo pojišťovny k provádění následné kontroly proplacených vyúčtování v rozsahu a za podmínek stanovených obecně závaznými právními předpisy a smlouvou. (8) Úhrada vyúčtované poskytnuté hrazené zdravotní péče :
(9) V případě poruchy výpočetního systému, znemožňující včasné provedení vyúčtování, resp. úhrady hrazené zdravotní péče, poskytne pojišťovna zdravotnickému zařízení v dohodnutém termínu úhrady zálohu ve výši průměrného měsíčního objemu vykázané zdravotní péče, vypočteného z posledních dvou uzavřených kalendářních čtvrtletí, pokud se smluvní strany v daném případě nedohodnou jinak. ***) zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví Čl. 5 Kontrola (1) Pojišťovna provádí v souladu s § 42 zákona a smlouvou kontrolu využívání a poskytování hrazené zdravotní péče v jejím objemu a kvalitě, včetně dodržování cen, a to prostřednictvím svého informačního systému, revizních lékařů a dalších odborných pracovníků ve zdravotnictví, způsobilých k revizní činnosti (dále jen "odborní pracovníci"). (2) V rámci své odborné způsobilosti revizní lékaři a odborní pracovníci oprávnění ke kontrole posuzují, zda zvolený způsob hrazené zdravotní péče byl indikován s ohledem na zdravotní stav pojištěnce, je v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy a zda nebyl zbytečně ekonomicky náročný. (3) V případech stanovených obecně závaznými právními předpisy revizní lékař (revizní klinický psycholog) posuzuje i odůvodněnost ošetřujícím lékařem (klinickým psychologem) navrženého, příp. provedeného léčebného postupu a schvaluje, zda použitý postup pojišťovna uhradí. Rozhodnutí o použití léčebného postupu je v kompetenci ošetřujícího lékaře, včetně jím navržené farmakoterapie, nebo klinického psychologa. (4) Zdravotnické zařízení poskytne pojišťovně při výkonu kontroly nezbytnou součinnost, zejména předkládá požadované doklady, sděluje údaje a poskytuje vysvětlení. Umožní revizním lékařům a odborným pracovníkům pojišťovny vstup do svého objektu, nahlížení do zdravotnické dokumentace pojištěnců a do účetních dokladů bezprostředně souvisejících s prováděnou kontrolou vyúčtovaných zdravotních výkonů, léčiv a prostředků zdravotnické techniky, včetně zvlášť účtovaných léčiv a zvlášť účtovaného materiálu. (5) Revizní zprávu, obsahující závěry kontroly, pojišťovna zpracuje a předá zdravotnickému zařízení do 15 kalendářních dnů po ukončení kontroly; pokud nebude možno z objektivních důvodů tuto lhůtu dodržet, oznámí pojišťovna tuto skutečnost zdravotnickému zařízení. Kontrola bude ukončena zpravidla do 30 kalendářních dnů od jejího zahájení. V případě kontroly přímo ve zdravotnickém zařízení bude na místě zpracován záznam s uvedením nejdůležitějších zjištění a stanoviska zdravotnického zařízení. (6) Zdravotnické zařízení je oprávněno do 15 kalendářních dnů od převzetí závěru kontroly podat pojišťovně písemně zdůvodněné námitky. K námitkám sdělí pojišťovna stanovisko do 30 kalendářních dnů od jejich doručení. Pokud nebude možno z objektivních důvodů tyto lhůty dodržet, prodlouží se příslušná lhůta na žádost smluvní strany až na dvojnásobek. Ve stanovené lhůtě pojišťovna sdělí zdravotnickému zařízení, zda potvrzuje nebo mění závěry kontroly. Tím není dotčeno právo zdravotnického zařízení uplatnit svůj nesouhlas s rozhodnutím pojišťovny v jiném řízení. (7) Pokud kontrola prokáže neoprávněnost nebo nesprávnost vyúčtování hrazené zdravotní péče nebo její neodůvodněné poskytování, pojišťovna podle § 42 odst. 3 zákona takovou péči neuhradí a je oprávněna postupovat podle sankčních ujednání uvedených ve smlouvě. V případě, že se závěry kontroly prokáží jako neodůvodněné, vrátí pojišťovna zdravotnickému zařízení částku, o kterou na základě kontroly snížila úhradu poskytnuté hrazené zdravotní péče. Zdravotnické zařízení je oprávněno postupovat podle sankčních ujednání uvedených ve smlouvě. Čl. 6 Omezení úhrady (1) Pojišťovna je podle § 17 zákona oprávněna omezit úhradu zdravotní péče vykázané zdravotnickým zařízením, a to na základě schváleného zdravotně pojistného plánu pojišťovny, dohodovacího řízení o hodnotách bodu a výši úhrad hrazené zdravotní péče, rozhodnutí vlády dle ustanovení § 17 odst. 5 zákona nebo na smluvním základě. (2) Zásady uplatňování omezení úhrady dle odst. 1 se projednávají mezi zástupci pojišťoven a zástupci příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení podle ustanovení § 17 odst. 5 zákona. Čl. 7 Sankční ujednání (1) Smlouva vždy obsahuje sankční ujednání podle zvláštního předpisu****) (2) Za porušení smluvní povinnosti podle zvláštního předpisu *****) se považují případy, kdy
(3) Uplatněním smluvní pokuty dle odstavce 2 není dotčeno právo smluvních stran na vrácení úhrady za neoprávněně nebo nesprávně vyúčtovanou a uhrazenou hrazenou zdravotní péči. ****) § 369, § 502, obchodního zákoníku, § 544, § 545
občanského zákoníku Doba účinnosti, způsob a důvody ukončení smlouvy Čl. 8 Smlouva se uzavírá na dobu platnosti rámcové smlouvy vydané touto vyhláškou. Čl. 9 Před uplynutím sjednané doby lze smlouvu ukončit písemnou vypovědí, s výpovědní lhůtou šesti měsíců, a to vždy k 1.lednu následujícího roku, v případě, že
Čl. 10 Před uplynutím sjednané doby lze smlouvu ukončit písemnou výpovědí, s výpovědní lhůtou tří měsíců, která začne běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně, jestliže v důsledku závažných okolností nelze rozumně očekávat další plnění smlouvy, a to v případě, že
Čl. 11 Před uplynutím sjednané doby lze smlouvu ukončit písemnou dohodou smluvních stran, a to za podmínek a ve lhůtě uvedené v této smlouvě. Čl. 12 Vzájemné sdělování údajů a předávání dokladů nutných ke kontrole plnění smlouvy (1) Smluvní strany:
(2) Zdravotnické zařízení:
(3) Pojišťovna může poskytnout zdravotnickému zařízení v zobecněné formě informace potřebné k ekonomizaci jeho činnosti nebo k jeho vědecké a výzkumné činnosti a ke kontrole kvality poskytované hrazené zdravotní péče, a to v rozsahu a za podmínek dohodnutých ve smlouvě. Čl. 13 Rozhodčí řízení (1) Smluvní strany budou řešit případné spory týkající se plnění smlouvy především vzájemným jednáním zástupců smluvních stran, a to zpravidla do 14 kalendářních dnů od výzvy jedné ze smluvních stran. Pokud mezi nimi nedojde k dohodě, mohou sporné otázky projednat v rozhodčím řízení. Rozhodčím řízením se pro účely této smlouvy rozumí řešení konkrétního sporu mezi smluvním zdravotnickým zařízením a pojišťovnou. Tím není dotčeno právo smluvních stran uplatnit svůj nárok na řešení sporu u soudu. (2) Rozhodčí řízení se zahajuje na návrh jedné ze smluvních stran. Návrh musí obsahovat přesné a dostatečně podrobné vymezení sporu. Účastníkem řízení je smluvní strana, která podala žádost na zahájení řízení, smluvní strana, které je žádost o zahájení řízení adresována, zástupce příslušných skupinových smluvních zdravotnických zařízení zastupovaných svými zájmovými sdruženími ******) podle § 17 odst. 2 zákona a zástupce pojišťovny. K projednání sporu si každá smluvní strana může přizvat maximálně dva odborné poradce. ******) zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů
|