Prohlášení ze dne 13. ledna 2005
Prohlášení ze dne 13. ledna 2005
zástupců ambulantních zdravotnických zařízení k návrhu
vyhlášky MZ, kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče hrazené
z veřejného zdravotního pojištění včetně regulačních omezení pro 1.
pololetí 2005.
K rukám předsedy vlády, místopředsedy vlády pro ekonomiku a ministryně zdravotnictví.
Zástupci zdravotnických
zařízení, přestože považují vydání vyhlášky řešící úhradu zdravotnickým
zařízením od zdravotních pojišťoven v 1. pololetí 2005 za potřebné, nesouhlasí se současnou podobou jejího návrhu.
Důvod formální:
- Text vyhlášky by neměl měnit pravidla pro úhrady a regulace, které byly naposledy dohodnuté mezi zástupci zdravotnických zařízení a zástupci pojišťoven, pokud by tyto změny tito zástupci předem neodsouhlasili. Ve většině segmentů jsou dohodnutá pravidla pro úhrady a regulace výsledkem dlouhodobého projednávání, kdy každý dohodnutý odstavec a slovo mají svůj přesný význam a jakákoli změna může mít zásadní vliv na vyváženost úhrad a regulací s možnými negativními dopady jak na zdravotnická zařízení, tak na zdravotní pojišťovny, ale i následně na pacienty.
- Legitimní
zástupci poskytovatelů smluvních zdravotnických zařízení oprávněných
k jednání v dohodovacím řízení jsou dáni zákonem, jsou
voleni svými členy – zdravotnickými zařízeními v příslušných
segmentech. Tito vyjádřili svá stanoviska na společném jednání pojišťoven
a zástupců zdravotnických zařízení na MZČR 9.12. 2004. Česká lékařská
komora není ze zákona účastníkem dohodovacího řízení o úhradách zdravotní
péče. Česká lékařská komora, občanské sdružení, není s ohledem
na počet svých plných mocí oprávněna jednat samostatně o změnách
způsobu úhrad v žádné části zdravotní péče.
Důvody obsahové:
A. Hlavní:
- Vyhláška upravuje pouze úhrady v některých segmentech zdravotní péče, a to tak, že v těchto segmentech úhrady navyšuje, přičemž neexistují objektivní důvody pro zvýhodňování těchto segmentů.
B. Další:
- Současný návrh
vyhlášky v segmentu ambulantní péče navyšuje bez logického důvodu významně více úhrady malým, hůře
vybaveným ambulancím a ambulancím s nízkými úvazky proti
ambulancím s plnými úvazky a dobře vybaveným.
- Změna způsobu úhrady v segmentu ústavní péče
může vyvolat zvýšení úhrad, které významným způsobem překročí
avizovaný nárůst pouze o 3 %, a to například z důvodů dalšího
navýšení úhrad v případech, kdy nemocnice ošetří více než 105 %
unikátních pojištěnců (bez vazby na současný odpovídající nárůst počtu
vykázaných a uznaných bodů). S ohledem na podíl ústavní péče na
celkových výdajích zdravotního pojištění může dojít k významnému prohloubení deficitu veřejného
zdravotního pojištění, které by mělo za následek další prodloužení
lhůt úhrad od VZP, ale i od ostatních zdravotních pojišťoven.
- Vyhláška na jedné
straně nepočítá s regulací nákladů
na léky a vyžádanou péči v segmentu ústavní péče, na druhé straně
zpřísňuje kriteria pro uplatňování těchto regulací v segmentu
ambulantní specializované péče, a to za situace, kdy z údajů
analytické komise jednoznačně vyplývá, že náklady na léky na recepty vystavené
v zařízeních ústavní péče se dlouhodobě zvyšují výrazně rychlejším
tempem než náklady na léky vystavené ambulantními zdravotnickými
zařízeními. Regulace nákladů na léky a vyžádanou péči se dle vyhlášky
uplatňuje i v případech, kdy zdravotnické zařízení ošetří statisticky
nevýznamný počet pojištěnců dané zdravotní pojišťovny, přičemž vyhláška
neobsahuje žádné ujednání, na jehož základě by zdravotní pojišťovna mohla
od regulace ustoupit, resp. by ji mohla zmírnit.
- Vyhláška zavádí
bonifikaci zdravotnickým zařízením ambulantní specializované péče
v případě úspory nákladů na léky a vyžádanou péči. Pravidla pro tuto bonifikaci jsou však
naprosto nedostatečná, neumožňující v praxi tuto bonifikaci uplatnit (obdobně
jako tomu bylo v případě vyhlášky o úhradách, kterou domluvil MUDr.
Rath s bývalým ministrem Fišerem). Pokud by byla bonifikace prováděna
pouze dle textu ve vyhlášce, došlo by k výplatám bonifikací na
základě náhod (porovnávání celostátních průměrů s průměrnými náklady
jednoho lékaře dle věkových skupin – statisticky nedostatečný počet
ošetřených pacientů). Průměry dle druhů zdravotnického zařízení
(z hlediska spektra nasmlouvaných výkonů) a typu poskytované péče
(není definováno) nejsou k dispozici. Bonifikace bez přesně stanovených pravidel může vést
k poškozování zájmu pacientů.
- Vyhláška
v části týkající se úhrad odbornosti 901 (klinická psychologie), 903
(klinická logopedie), 910
(psychoterapie) a 927 (ortoptická sestra) neobsahuje ustanovení o
nepoužití omezení výší maximální
úhrady. Toto bylo
v posledních dvou letech výsledkem dohodovacího řízení a součástí
příslušných úhradových vyhlášek zcela oprávněně, neboť to reflektuje, že
úhrada v těchto odbornostech je již limitována časem začátku a ukončení výkonu zaznamenaným v dokumentaci a že objem vykázané péče na unicitní rodné číslo je
vysoce variabilní jak v rámci jednoho zdravotnického zařízení, tak i
mezi zdravotnickými zařízeními navzájem.
S ohledem
na výše uvedené žádáme, aby text vyhlášky byl upraven tak, aby:
- řešila úhrady ve všech segmentech, kde nedošlo
k dohodě, a to tak, že zachová způsoby úhrad vč. regulačních
opatření, které byly v jednotlivých segmentech naposledy sjednány dohodou
mezi zástupci zdravotnických zařízení a zástupci zdravotních
pojišťoven, posunula
odpovídajícím způsobem referenční období a dle možností veřejného
zdravotního pojištění navýšila úhrady stanovené dle dříve dohodnutých
pravidel o odpovídající procento (+ 3 % ?).,
- bylo dosaženo žádoucího posunu referenčního
období v duchu dosavadních dohod, tj. úhrada za 1.pol. 2005 by byla
srovnávána s 1.pol. 2004,
- v segmentu ústavní péče nemohlo dojít
k navýšení celkového objemu úhrad nad 103 – 105 % úhrad
v referenčním období,
- zachovala regulační opatření v oblasti
nákladů na léky a vyžádanou péči v segmentu ústavní péče.
MUDr. Pavel Tautermann, předseda Sdružení ambulantních specialistů a
koordinátor a mluvčí segmentu ambulantní mimonemocniční péče.
MUDr. Pavel Neugebauer, předseda Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost
a koordinátor a mluvčí segmentu praktických lékařů a praktických lékařů pro
děti a dorost.
MUDr. Zdeněk Hamouz, místopředseda Sdružení praktických lékařů ČR
Margita Černá, zástupce segmentu fyzioterapie, odbornosti 902 a 918 –
Sdružení UNIFY.
Ing. Aleš Král, předseda Sdružení NZZ APRIMED.
MUDr. Ondřej Pěč, předseda denních stacionářů a krizových center
MUDr. Alexandra Stará, místopředsedkyně
Sdružení soukromých gynekologů ČR
MUDr. Marcela Michaličková, předsedkyně Asociace klinických logopedů