Prohlášení zástupců poskytovatelů ambulantní zdravotní péče
Prohlášení
zástupců poskytovatelů ambulantní
zdravotní péče
k postupu některých zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven při sjednávaní dodatků ke smlouvám o cenách zdravotní
péče
na 2. pololetí 2004
Zástupci zdravotnických zařízení vyjadřují vážné znepokojení nad postupem některých zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven při sjednávání dodatků ke smlouvám o cenách na II. pololetí 2004. Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví (dále jen OZP), Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (dále jen ZPMV), Vojenská zdravotní pojišťovna (dále jen VoZP), Zdravotní pojišťovna Škoda (dále jen ZPŠ) a Zdravotní pojišťovna Revírní bratrská pokladna (dále jen RBP) do návrhů dodatků vkládají ustanovení o omezení úhrad s odkazem na ustanovení § 17, odst. 14, písm. b), resp. § 17, odst. 7, písm. b) zákona č. 48/1997 Sb., které je navíc v případě OZP konkretizováno celkovým objemem úhrad danému zdravotnickému zařízení za uplynulé pololetí, v případě ZPŠ pak celkovým objemem úhrad danému zdravotnickému zařízení za referenční období. Tento postup je v zásadním rozporu se stanovenými a dohodnutými pravidly, neboť omezení úhrad dle ustanovení § 17 zákona č. 48/1997 Sb., mohou zdravotní pojišťovny uplatnit pouze dle zásad projednaných mezi zástupci pojišťoven a zástupci příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení (čl. 6 přílohy č. 1-9 k vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č. 457/2000 Sb., kterou se vydávají rámcové smlouvy). Mezi zástupci pojišťoven a příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení v segmentech ambulantní specializované péče, ambulantní diagnostické péče v odbornostech 222, 801-805, 807, 812-822 a 809, domácí zdravotní péče a v segmentu fyzioterapie (odbornosti 902 a 918) nebyly projednány jiné zásady uplatňování omezení úhrady podle § 17 zákona č. 48/1997 Sb. než ty, které byly dohodnuty pro příslušná období v rámci jednáních dohodovacího řízení o hodnotách bodu a výši úhrad a regulačních mechanizmů. Dle posledně sjednaných dohod o cenách bodu, úhradách a regulačních omezeních nebyla ani v jednom z uvedených segmentů zdravotní péče sjednána možnost plošného uplatňování omezení úhrad celkovým objemem dle objemu úhrady danému zařízení v referenčním nebo uplynulém období, neboť omezování úhrad bez ohledu na výkonnost daného zdravotnického zařízení (počty ošetřených pojištěnců a rozsah poskytnuté zdravotní péče) neumožňuje zohledňovat změny rozsahu zdravotní péče poskytované daným zařízením pro pojištěnce dané zdravotní pojišťovny v důsledků přesunu pojištěnců mezi zdravotními pojišťovnami, přesunu péče mezi zdravotnickými zařízeními, změn v rozsahu poskytované péče z důvodů čerpání dovolených, pracovní neschopnosti ani v důsledku změny spektra daným zařízením poskytovaných zdravotnických služeb.
Kromě tohoto pokusu o omezování úhrad nedohodnutým způsobem některé zaměstnanecké zdravotní pojišťovny předkládají smluvní dodatky, které neobsahují jako základní způsob úhrady způsob dohodnutý v dohodovacím řízení, resp. posledně sjednaný způsob úhrady (např. OZP u paušálních plateb u zdravotnických zařízení laboratorní a RDG), nebo které obsahují ujednání, která jsou v rozporu s ustanoveními rámcových smluv (např. ZPŠ – návrh na sjednání počátku lhůt pro splatnost faktur ne po doručení faktury, ale až po uzavření smluvních dodatku na II. pololetí 2004).
Zástupci skupin poskytovatelů ambulantní zdravotní péče:
a) vyzývají ředitele a správní rady citovaných zdravotních pojišťoven, aby neprodleně zajistili nápravu tohoto nesprávného postupu a aby o nápravě vhodným způsobem informovali smluvní zdravotnická zařízení,
b) doporučují zdravotnickým zařízením ambulantní specializované péče neuzavírat s uvedenými zaměstnaneckými zdravotními pojišťovnami dodatky ke smlouvám o úhradách zdravotní péče na II. pololetí 2004, která obsahují ustanovení o možnosti omezování úhrad dle § 17, odst. 14, písm. b), resp. odst. 7. písm. b) zákona č. 48/1997 Sb. a současně tyto pojišťovny vyzvat, aby předložily nové návrhy, které by přesně odpovídaly dohodě uveřejněné ve Věstníku MZ částka 6 z června 2004,
c) doporučují zdravotnickým zařízením poskytujícím zdravotní péči v segmentech, kde v dohodovacím řízení o cenách na II. pololetí 2004 nedošlo k dohodám, neuzavírat s uvedenými zaměstnaneckými zdravotními pojišťovnami dodatky ke smlouvám o úhradách zdravotní péče na II. pololetí 2004, která obsahují ustanovení o možnosti omezování úhrad dle § 17, odst. 14, písm. b), resp. odst. 7. písm. b) zákona č. 48/1997 Sb. resp. návrhy na jiné způsoby úhrad, které neodpovídají posledně dohodnutým úhradovým mechanizmům a těmto pojišťovnám předložit protinávrh dodatku, který je zveřejněn na webových stránkách www.unify-cr.cz,
d) upozorňují pojištěnce zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, které nerespektují dohodnutá pravidla pro úhrady zdravotní péče, že postup těchto pojišťoven může mít negativní důsledky na úroveň a dostupnost jim poskytované zdravotní péče.
V Praze dne 6. 8. 2004
MUDr. Pavel Tautermann Ing. Aleš Král
koordinátor poskytovatelů předseda představenstva
ambulantní specializované péče sdružení NZZ APRIMED
předseda
Sdružení ambulantních specialistů ČR
Margita Černá RNDr. Miloš Pollak, v.r.
koordinátor poskytovatelů koordinátor poskytovatelů
fyzioterapie - nelékařské profese laboratorní a radiodiagnostické péče
Unie fyzioterapeutů České republiky předseda sdružení PRIVALAB
Bc. Blanka Misconiová, v.r.
presidentka
Asociace domácí péče České republiky