Připomínky Sdružení ambulantních specialistů ČR k návrhu věcného záměru zákona o financování zdravotnictví
Sdružení
Ambulantních Specialistů
České republiky
(dříve Sdružení
smluvních lékařů ČR)
pokračovatel
Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906
190 00 Praha 9
Vysočany, Pod pekárnami 243/6
registrace u MV
ČR VSC/1-7553/91-R
Kontaktní
adresa - Informační centrum - 190 00 PRAHA 9, U Elektry 82
Tel./fax:
284815504, 266311382
IČO: 48135941 E-mail: sslzpcr@mbox.vol.cz,
kontakt@ssl.cz http://www.ssl.cz
Vážený pán
MUDr. Pavel Březovský
ředitel odboru
zdravotní péče
ministerstva
zdravotnictví
Palackého nám. 4
Praha 2
31.
ledna 2005
Připomínky Sdružení
ambulantních specialistů ČR k návrhu věcného záměru zákona o financování
zdravotnictví
Naše připomínky přímo
navazují na připomínky k věcnému záměru zákona o zdravotnickém zařízení,
které jsme ministerstvu zdravotnictví předali na začátku měsíce ledna 2005.
Oba věcné záměry přímo navazují na „koncepci“, kterou jsme odmítli konci minulého roku.
Dovolujeme
si i v tomto materiálu zopakovat zásady, které Sdružení ambulantních
specialistů prosazuje právě pro oblast poskytování běžné zdravotní péče.
Prosazujeme:
Ø
Zásadu rovnoprávného
postavení poskytovatelů zdravotní péče v přístupu k finančním
prostředkům veřejného zdravotního pojištění, státního a veřejných rozpočtů, a
to na základě objektivně uskutečněných výběrových řízení podle zákona o
zadávání veřejných zakázek.
Ø
Zásadu rovnoprávného
postavení poskytovatelů zdravotní péče při získávání smluv se zdravotními
pojišťovnami. V důvodové zprávě obsažené prohlášení o rovnoprávné postavení
poskytovatelů považuje Rada SAS za proklamativní a neodpovídající faktickému
záměru tohoto návrhu zákona.
Ø
Zásadu neupřednostňování
majetku ve vlastnictví státu, krajů nebo obcí a poskytovatelů zřizovaných
státem, popřípadě organizacemi s majoritním vlastnictvím státu, krajů nebo
obcí.
Ø
Zásadu stejného zdanění bez
ohledu na formu existence poskytovatele zdravotní péče.
Ø
Zásadu regulovaného trhu při
vytváření sítě poskytovatelů specializovaných ambulantních služeb, včetně
eliminace rizika výběru lukrativních pojištěnců a lukrativních poskytovatelů.
Ø
Zásadu přímého poskytování
všeobecných i specializovaných ambulantních služeb pouze lékaři, kteří splňují
podmínky pro poskytování zdravotní péče bez dohledu na základě zákona č.
95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti
k výkonu zdravotnických povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
Ø
Zásadu povšechné privatizace
všeobecné (která je jen jedním druhem specializace) a specializované ambulantní
péče. Zákon o zdravotnických zařízeních musí ambulantním zařízením věnovat
náležitou pozornost – vzhledem k tomu, že ekonomicky i odborně zdravotnicky
je nejracionálnější poskytovat maximum zdravotní péče právě ambulantně a že občan-pacient
v ní prožívá průměrně kolem 80% své anamnézy, musí být tato pozornost
minimálně stejná jako u ústavních zařízení. Je třeba formulovat postavení
praktických lékařů, ambulantních specialistů, dispenzarizaci chronicky
nemocných, územní dostupnost (nikoliv rajonizaci) zdravotnických služeb
hrazených z veřejného zdravotního pojištění.
Závěr: Věcný záměr
zákona o financování zdravotnictví je v naprostém rozporu se zásadami,
které prosazuje Sdružení ambulantních specialistů a to ačkoli se v úvodu
dle některých formulací může zdát, že tomu tak není. V samotné části C.
však v kapitolách 1.5 – 1.8. je jednoznačně zakotvována nerovnost mezi
zdravotnickými zařízeními podle typu jejich vlastnictví a institut výběrového
řízení je odsouván „na druhou kolej“, v části C 3. je dále počítáno
s ustanoveními, která jsou v rozporu s některými ustanoveními
Obchodního zákoníku, v jehož režimu u nás soukromá zdravotnická zařízení
pracují.
Z tohoto důvodu
tento věcný záměr jednoznačně a kategoricky odmítáme.
Z pověření Rady
SAS ČR
MUDr. Pavel Tautermann
předseda SAS ČR