Připomínky Rady SAS ČR k návrhu zákona o zdravotnických zařízeních
Sdružení
Ambulantních Specialistů
České republiky
(dříve Sdružení
smluvních lékařů ČR)
pokračovatel
Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906
190 00 Praha 9
Vysočany, Pod pekárnami 243/6
registrace u MV
ČR VSC/1-7553/91-R
Kontaktní
adresa - Informační centrum - 190 00 PRAHA 9, U Elektry 82
Tel./fax:
284815504, 266311382
IČO: 48135941
E-mail: sslzpcr@mbox.vol.cz, kontakt@ssl.cz http://www.ssl.cz
Vážený pán
MUDr. Pavel Březovský
ředitel odboru
zdravotní péče
ministerstva
zdravotnictví
Palackého nám. 4
Praha 2
e-mail:
helena.sajdlova@mzcr.cz
20. června 2005
Připomínky Rady SAS
ČR k návrhu zákona o zdravotnických
zařízeních a veřejných službách ve zdravotnictví.
- § 2:b –
neužitečný pojem „veřejná zdravotnická organizace“ sice už návrh
nepoužívá, ale užití označení
„veřejná služba“
v uvedeném smyslu by vyžadovalo komplexní změnu právního řádu
České republiky, protože všechny služby placené z veřejných rozpočtů
(stavební, dopravní, hygienické
atd. atd.) jsou pak také veřejnou službou. Není žádný logický důvod
zavádět pro zdravotnická zařízení zvláštní režim.
- § 6 – opět
namítáme proti užití pojmu „lékárenská péče“ místo „lékárenská služba“.
„Péče“ znamená větší možnost hrazení jejího poskytování z prostředků veřejného zdravotního pojištění než
služba, která v naprosté většině případů je odborným vydáváním léků a
prostředků zdravotnické techniky. Zdravotnické dopravní a záchranné služby
jsou přitom mnohem více péčí než službou.
- § 22:1 – první
věta je sotva srozumitelná a je třeba ji formulovat jasněji.
- § 28:1 –
pozoruhodná je úpornost, s jakou ministerstvo v rozporu s § 10a
zákona 20/1966 Sb. v platném znění ignoruje profesní zájmová sdružení
poskytovatelů, která právě při plánování pojednávaných služeb mají své
nepominutelné místo. Nadto finanční hodnocení služeb zdravotnických zařízení ani
nespadá do kompetence komor a tím méně odborných vědeckých společností.
- Varianta I -
§ 31:1,2 – účast odborných vědeckých společností a komor v těchto
komisích je sporná. K právu uchazeče vykonávat danou činnost se už
vyjádřily (atestace, licence) a není důvod žádat od nich opakování už
vysloveného souhlasu.
- Varianta I -
§ 33:1 – závěr výběrové komise musí být závazný, nikoliv jen doporučující.
Nelze předpokládat, že úředník Krajského úřadu bude mít na věc
komplexnější a erudovanější pohled než dobře sestavená komise, která je
také rozhodně refraktérnější proti korupci.
- Varianta I -
§ 34:1 – činnost ambulantní specializované péče je převážnou většinou
vázána na nákup zdravotnické techniky, je třeba aby platnost smlouvy
vycházela z doby nutné pro splácení střednědobého úvěru, tj. 10 let
s automatickým prodloužením, přičemž v případě plánu Krajského
úřadu redukovat počet zdravotnických zařízení by byla povinnost vyhlásit
to adresně nejpozději dva roky předem.
- § 55 –
předpokládá-li návrh zákona plošná výběrová řízení pro všechna již
existující zdravotnická zařízení pracující ve smluvním vztahu se
zdravotními pojišťovnami, žádáme, aby stanovil rovnou také obecné podmínky
pro pokračování těchto smluv. Jako výchozí doporučujeme stanovisko našeho
sdružení, které jsme už 7. března 2005 ministerstvu předali (a které znovu
přikládáme). Považujeme za nutné, aby výběrové komise měly obecné vodítko,
které by adaptovaly ve své oblasti působení. Jejich činnost by tak byla
snáze srovnatelná a kontrolovatelná.
S úctou
MUDr. Zorjan Jojko
MUDr. Pavel Tautermann
výkonný místopředseda SAS ČR předseda SAS ČR
Příloha: Stanovisko SAS ČR k tvorbě sítě zdravotnických zařízení.