Připomínky Rady SAS ČR k Návrhu věcného záměru zákona o zdravotnických zařízeních
Sdružení
Ambulantních Specialistů
České republiky
(dříve Sdružení
smluvních lékařů ČR)
pokračovatel
Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906
190 00 Praha 9
Vysočany, Pod pekárnami 243/6
registrace u MV
ČR VSC/1-7553/91-R
Kontaktní
adresa - Informační centrum - 190 00 PRAHA 9, U Elektry 82
Tel./fax:
284815504, 266311382
IČO: 48135941 E-mail: sslzpcr@mbox.vol.cz,
kontakt@ssl.cz http://www.ssl.cz
Vážený pán
MUDr. Pavel Březovský
ředitel odboru
zdravotní péče
ministerstva
zdravotnictví
Palackého nám. 4
Praha 2
9.
ledna 2005
Připomínky Rady SAS
ČR k Návrhu věcného
záměru zákona o zdravotnických zařízeních:
V Radě SAS ČR jsme předmětný návrh pečlivě
prostudovali a jednomyslně jsme došli k závěru, že předložené znění je v podstatě jen dílčí rozpracování
názorů a představ tzv. „Návrhu koncepce péče o zdraví v letech 2004-2009“
a něho vycházejícího návrhu zákona o veřejných neziskových ústavních
zdravotnických zařízeních, se kterými jsme už dříve vyslovili svůj nesouhlas.
Jsme toho názoru, že kdyby byl návrh
v této podobě uzákoněn, mělo by to zásadní negativní dopady na
zdravotnictví České republiky: dopady
etické (pacient zůstává pasivním „objektem péče“ v soukolí „veřejného
zdravotnictví“) a ekonomické (státně direktivní řízení zdravotnictví nevede k
neefektivního hospodaření).
q
Návrh zákona je neslučitelný
s principem žádoucí plurality v oblasti zdravotního pojištění a
v tomto smyslu by zásadním způsobem ovlivnil další možnosti transformace
zdravotnictví. I to vede k domněnce, že
předkladatelé návrhu tohoto zákona chtějí nasměrovat další vývoj zdravotnického
systému výhradně „veřejným“ směrem. Tak zvané „veřejné zdravotnické organizace“
by byly prostředkem k dosažení tohoto cíle.
q
Jsme přesvědčeni, že
v současné době existující formy majetkoprávních vztahů dané obchodním
zákoníkem jsou dostatečné i pro oblast zdravotnictví a varujeme před zaváděním
takových forem vlastnictví, které mohou vést k ekonomickému protekcionalismu
a narušit přirozeně se rozvíjející řízený trh služeb v oblasti zdravotnictví.
q
Jsme přesvědčeni, by přijetí
zásad obsažených v návrhu zákona o zdravotnickém zařízení vedlo
k dalšímu prohlubování ekonomické krize ve zdravotnictví, které by bylo přímým
důsledkem hospodaření těchto monopolních „veřejných zdravotnických organizací“,
sotva schopných se ubránit protekcionalismu a korupci (viz místo České republiky
v celosvětovém žebříčku států podle míry korupce !). Nemožnost dosahování
zisku (respektive nemožnost jeho translokace do mezd) a naproti tomu daňové
úlevy a jiná zvýhodnění by vedly k ochabnutí zájmu managementu těchto
neziskových organizací na způsobech efektivního řízení a tuto demotivaci by
posilovaly direktivní zásahy státní a krajské byrokracie. Byrokratické formy řízení, relativně nižší
platy (v návrhu zákona je u těchto organizací tarifní systém mezd) a „jistota
přílivu finančních prostředků“ jsou ideální půdou pro vytvoření korupčního
prostředí při nakládání s investičními i provozními prostředky. Tarifní
systém mezd a spádovost bez významnější možnosti výběru poskytovatele péče vede
vždy k vzestupu „mimotarifních příjmů“ zdravotnických pracovníků – tedy
k úplatkářství. Návrh zákona i tím zakládá návrat k etickým a ekonomickým
nešvarům socialistického zdravotnictví.
q
Do návrhu zákona o
zdravotnickém zařízení je dále začleněn nelogický systém kontroly využívání
finančních prostředků. Tuto kontrolu mají provádět především byrokratické orgány
státu a krajů (přímo nebo prostřednictvím správních a dozorčích rad), nikoli
(anebo v měřítku, které není
přesněji definováno) zdravotní pojišťovny. To je zřejmě
v souladu se záměrem „návrhu koncepce
péče o zdraví v letech 2004 – 2009“ tedy financování zdravotnictví
prostřednictvím tzv. „globálních rozpočtů“. Tento způsob financování staví
pojišťovny do role pasivního rozdělovatele finančních prostředků. Zaměstnanecké
a rezortní pojišťovny by pak byly zbytečné a VZP by se snadno mohla stát nějakou
Centrálou nebo Správou zdravotního pojištění, řízenou státní byrokracií.
Rada Sdružení
ambulantních specialistů ČR ze všech uvedených důvodů považuje předložený Návrh
věcného záměru zákona o zdravotnických zařízeních za nepřijatelný a je
přesvědčena, že české zákonné normy, včetně připravovaného zákona o
zdravotnickém zařízení mají obsahovat následující demokratické zásady:
Ø
Zásadu rovnoprávného postavení poskytovatelů zdravotní péče
v přístupu k finančním prostředkům veřejného zdravotního pojištění, státního
a veřejných rozpočtů, a to na základě objektivně uskutečněných výběrových
řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
Ø
Zásadu rovnoprávného postavení poskytovatelů zdravotní péče
při získávání smluv se zdravotními pojišťovnami. V důvodové zprávě
obsažené prohlášení o rovnoprávné postavení poskytovatelů považuje Rada SAS za
proklamativní a neodpovídající faktickému záměru tohoto návrhu zákona.
Ø
Zásadu neupřednostňování majetku ve vlastnictví státu,
krajů nebo obcí a poskytovatelů zřizovaných státem, popřípadě organizacemi
s majoritním vlastnictvím státu, krajů nebo obcí.
Ø
Zásadu stejného zdanění bez ohledu na formu existence
poskytovatele zdravotní péče.
Ø
Zásadu regulovaného trhu při vytváření sítě poskytovatelů
specializovaných ambulantních služeb, včetně eliminace rizika výběru
lukrativních pojištěnců a lukrativních poskytovatelů.
Ø
Zásadu přímého poskytování všeobecných i specializovaných
ambulantních služeb pouze lékaři, kteří splňují podmínky pro poskytování
zdravotní péče bez dohledu na základě zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách
získávání a uznávání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnických povolání
lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
Ø
Zásadu povšechné privatizace všeobecné (která je jen jedním
druhem specializace) a specializované ambulantní péče. Zákon o zdravotnických
zařízeních musí ambulantním zařízením věnovat náležitou pozornost – vzhledem
k tomu, že ekonomicky i odborně zdravotnicky je nejracionálnější
poskytovat maximum zdravotní péče právě ambulantně a že občan-pacient v ní
prožívá průměrně kolem 80% své anamnézy, musí být tato pozornost minimálně
stejná jako u ústavních zařízení. Je třeba formulovat postavení praktických
lékařů, ambulantních specialistů, dispenzarizaci chronicky nemocných, územní
dostupnost (nikoliv rajonizaci) zdravotnických služeb hrazených
z veřejného zdravotního pojištění.
Ø
Je nutné – nejen ze zřejmých ekonomických důvodů – jasně
formulovat jakou jinou než lůžkovou péči je možné poskytovat v ústavních
(nemocničních) zdravotnických zařízeních. Mají to být 1) pohotovostní
ambulance, 2) příjmové ambulance, 3) ambulantní kontroly pro určité období po
propuštění pacienta např. po operacích (také k zajištění právní
odpovědnosti příslušného zařízení za pooperační stav pacienta); tyto služby by
případně mohly poskytovat příjmové ambulance, 4) superspecializované a
superkonziliární ambulance (např. pro Fabryho, Wilsonovu nemoc, pro poruchy
příjmu potravy nebo pro provádění neběžných diagnostických a terapeutických
výkonů). Jiné – běžné – ambulantní služby nemocnic jsou přijatelné jen
v oblastech, kde nejsou zajištěny standardním způsobem.
Ø
Zákon by měl vytvořit předpoklady k racionální
přestavbě sítě nemocničních služeb jejich soustředěním do personálně a
technicky velmi dobře vybavených nemocnic a zachováním a posílením ambulantních
služeb, které by kompenzovaly případnou horší dopravní dostupnost (která
ostatně pro urgentní případy sotva je někde pod 30 minut). Ambulantní zařízení
resp. služby tedy nepatří fyzicky do nemocnic a není logický důvod, aby tam
patřily formálně.
Ø
Pro racionální distribuci zdravotní péče občanům je nutné
uvažovat nejen síť zařízení, ale právě síť služeb se zohledněním specifik
jednotlivých zařízení.
Ø
O právo poskytovat zdravotní služby se může ucházet každý
lékař nebo zdravotnické zařízení, splňující příslušné kvalifikační požadavky a
získat je může toliko řádným výběrovým řízením, nikoliv direktivním rozhodnutím
státního nebo správního (samosprávního) orgánu. Zdravotní péči a její
dostupnost ohrožuje v současné době hlavně její podfinancování (ať už je
důsledkem nedostatku nebo alokací), což
není řešitelné právní úpravou na úrovni zdravotnických zařízení (ani kdyby jim
vyrovnané hospodaření nařizoval zákon).
Z pověření
Rady Sdružení ambulantních specialistů ČR
MUDr.
Pavel Tautermann
předseda
SAS ČR