3.
připomínky k rámcové smlouvě.
Sdružení Smluvních Lékařů
zdravotních pojišťoven ČR
Informační centrum U Elektry 82, 190 00 Praha 9
tel/fax 02/66311382, e-mail: sslzpcr@mbox.vol.cz
Vážený pan
Prof. MUDr. Bohumil Fišer, Csc.
ministr zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví
fax 2491 5986
poj@mzcr.cz |
26. března 2000
|
Vážený pane ministře,
po projednání v Radě SSL ZP ČR sděluji připomínky našeho Sdružení k návrhu
vyhlášky, kterou se vydávají rámcové smlouvy podle § 17:2 zákona 48/97
Sb. v platném znění, jmenovitě k příloze č.2.
Obecně je třeba zdůraznit, že ve smlouvě není a má být výslovně uvedeno,
že všechny regulační mechanizmy úhrad včetně limitů preskripce a indukované
péče nad rámec obecně závazných právních předpisů jsou stanoveny samotnou
rámcovou smlouvou nebo samostat-ným dodatkem k ní, vždy však jako smluvní
dohoda mezi zástupci poskytovatelů zdravotní péče a zástupci zdravotních
pojišťoven. Zástupci poskytovatelů jsou pro tento i další účely pojednávané
rámcovou smlouvou míněni zástupci příslušných profesních sdružení poskyto-vatelů
jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení, jak to má na mysli §
17:2(první vě-ta), 4b a 5b. Jedním ze základních smyslů rámcové smlouvy
je určení a úprava regulací právě smluvním způsobem a uvnitř něho a vyloučení
dosavadního jednostranného oktroje zdravot-ních pojišťoven. Netýká se
to ovšem případů, kdy je omezení stanoveno zákonem resp. obec-ně závazným
předpisem. Mělo by to být patrně konkretizováno v článku 2. odst.(3) a
v článku 4. Upozornili jsme na to už v našich připomínkách k návrhům rámcových
smluv z 18.3.1999 a z 2.12.1999.
K jednotlivým článkům:
Článek 1. odst.(1): Zákon nezmocňuje vládu resp. ministerstvo, aby vyhláškou
o rámcové smlouvě upravovalo závazkové vztahy za účelem věcného plnění,
ale k upravování věcných plnění zákonem stanovených vztahů rámcovou smlouvou..
Navrhujeme tento odstavec for-mulovat takto: (1) Rámcová smlouva v souladu
s § 17 ……… upravuje věcné podmínky po-skytování a úhrady zdravotní péče
hrazené z veřejného zdravotního pojištění, které vyplývají z tohoto zákona
a předpisů souvisejících.
odst.(2): doplnit poslední větu: …v této věci ve smyslu ustanovení § 17:2,
4b,5b zákona č.48/1997 Sb.
Článek 2, odst.(1): Není pokračování věty za slovy "podle této rámcové
smlouvy" nadbyteč-né?
odst.(4): Všechna ujednání nezbytná pro plnění a kontrolu smlouvy musí
obsahovat rámcová smlouva samotná. Je jasné, že tento odstavec umožňuje
udržení nerovného vztahu jednotlivého poskytovatele vůči pojišťovně. Doporučujeme
tento odstavec zcela vypustit.
Článek 3, odst.(1) a: princip vytváření metodiky dohodou smluvních stran
je třeba vyslovit i v poznámce pod čarou.
odst.(2) d: nebylo by místo "lege artis" lepší užít § 11:1 zák.
č. 20/1966 Sb. v platném znění ? Ani "lex artis" - stejně jako
"doporučené postupy" není definován v právních předpisech (viz
předkládací zprávu). Viz i znění článku 5, odst.(2).
odst.(3) e, f: viz co k odst.(1) a; změny dohodnuté metodiky, pravidel
a číselníků je třeba projednat mezi oběma smluvními stranami, tj. se zástupci
poskytovatelů a zdravot-nická zařízení se změnami seznamovat až po tomto
projednání. Jeden měsíc je asi krátká do-ba, dva by byly realističtější.
Článek 4, odst.(1) opakuje, co závazně stanoví zákon (a doufáme, že princip
odst. (5) § 17 zák. 48/1997 Sb. bude v novém zákoně zachován.)
odst. (6 a 7) a také článek 5, odst. (3) a (6) a článek 13: řešení sporů
mezi zdravot-nickým zařízením a zdravotní pojišťovnou by měla rámcová
smlouva upravit zcela jasně a závazně, přičemž by se mělo vycházet z kladných
i záporných zkušeností s dosavadním smír-čím řízením, z úvahy o reálných
možnostech rozhodčího řízení v dosti specifických podmín-kách zdravotnictví
a z evropských zkušeností. Jde o problém příliš závažný, než aby se pojed-nal
povrchně (jak tomu je v návrhu).
odst. (8): fakturování dvakrát měsíčně bylo naštěstí opuštěno, ale lhůty
splatnosti jsou zase příliš dlouhé. Proč potom odvolávání na obchodní
zákon (článek 2) ?? Ten tak dlou-hé lhůty nezná.
Článek 5: obecně: vypuštění ustanovení o lhůtě, v níž je pojišťovna oprávněna
provádět kont-rolu účetních dokladů, je nešťastné - znamená to, že je
taková kontrola možná neomezeně kdykoliv a že zdravotnické zařízení musí
doklady skladovat stále ? A podmínky a pravidla pro vlastní výkon kontroly
revizním lékařem ve zdravotnickém zařízení a nezbytnou součin-nost zdravotnického
zařízení je třeba popsat a vymezit přesněji, protože jde rovněž o věc
smlouvy a kromě toho jsou vady nezbytné součinnosti výpovědním důvodem.
Viz také co uvedeno k odst. (6 a 7) článku 4 a dále.
Článek 6, odst.(1): poslední slova "na smluvním základě" bez
dalšího vymezení, jak je tomu v odst. (8) § 17 zák. 48/97 Sb. umožňují
jiný výklad (a diktát pojišťovny), než jaký má zřejmě na mysli § 17:8a,b.
Buď ať tento odstavec reprodukuje § 17:8a,b, což je zbytečné, anebo ať
je vypuštěn celý nebo aspoň samotná slova "na smluvním základě".
Článek 7: zatímco na jiných místech se opakují znění §§ a odstavců jiných
zákonů, zde se na ně jen pod čarou odkazuje. Co všechno se míní sankcí
? Jde-li o smluvní pokutu, musí rám-cová smlouva uvést její výši, aby
se vyloučila svévole jedné ze smluvních stran (sotva by se to týkalo poskytovatele).
A jsou možné ještě jiné sankce ?
Článek 8. je v návrhu smlouvy prázdný a o době účinnosti smlouvy se mluví
až v Předkládací zprávě, přičemž není jasné, jaké konečné znění tohoto
článku se předpokládá. Naše stanovis-ko k době trvání smluvního vztahu
je neměnné po všechna léta, kdy se vůbec o smlouvách jedná: smluvní vztah
je trvalý nebo automaticky obnovovaný, nejsou-li pro jeho vypovědění nebo
zrušení taxativní, kvalifikované a velmi přísné a nesmlouvavé důvody.
Chápeme ovšem argumentaci odst. 18 Předkládací zprávy (i když se nedomníváme,
že je jediná možná), ale nevidíme důvod, proč není jasně uvedeno, že se
smlouva uzavírá na dobu nejméně pěti let ("nejméně" proto, že
některé pojišťovny delší dobu akceptují a nelze jim to znemožňovat). Investičně
úvěrové důvody pro minimální dobu 8 let jsou ovšem známy. Přece však řešení
dodržovanými tvrdými důvody pro vypovědění považujeme za systémově a síťotvorně
nej-lepší.
Článek 9, písmeno a) 1.: Jak dlouho je "dlouhodobě"? To je
třeba konkretizovat.
2.: Má toto znění vůbec smysl ? Co není součástí smlouvy, není nutné dodržovat
- není-li nějaká péče kvalitativně či kvantitativně součástí smlouvy,
není nutné ani možné ji platit. Bude-li zdravotnické zařízení chtít rozšířit
svou činnost, musí se o tom do-hodnout s pojišťovnou. Viz i odst. 7. Předkládací
zprávy.
3. To přece už řeší věta 1. písmene a). Ordinační doba by jinak měla být
stanovena obecně, ve smyslu celkové doby úvazku 1,0 jako základní.
Článek 10:a)1.: uvedení v omyl musí být úmyslné a takové, že bez něho
by nedošlo k uzavření smlouvy.
a)2.: meritorně jde o ustanovení nutné, ale ne v takovéhle podobě, dovolující
růz-ný výklad. Právě zde je místo k přesnému vymezení závažných povinností,
jejich porušení a co se považuje za hrubý způsob
a)3.: předpokládá se, že § 41 zák. 48/97 Sb. bude neměnně trvalý ?
Sub a) patří i co jsme navrhovali v předchozích připomínkách, totiž vyslovení
práva zdravotnického zařízení ukončit smlouvu, stane-li se její pokračování
pro zdravotnické zařízení neekonomickým, přičemž tuto skutečnost posoudí
zdravotnické zařízení samo. Pod-zákonný právní předpis nemůže neumožnit
ukončení smluvního vztahu v případě, že jedna ze smluvních stran je jeho
pokračováním ekonomicky poškozována. Likvidace nebo konkurs jsou až mezní
případy.
b)2.: i sem patří slovo "prokazatelně".
c): do bodu 1. patří i neoprávněné snížení úhrady a patřilo by sem - jako
bod 3. neoprávněné a nesprávné uplatnění regulačních mechanizmů, ale dokud
nebude mezi jednot-livým poskytovatelem a pojišťovnou zástupčí organizace
poskytovatelů, která by mohla po-skytovatele účinně bránit, bude možnost
vypovědět smlouvu zdravotnickým zařízením jen dekorativní.
Článek 13: odkazujeme na připomínku k článku 4. Je jistě správné, aby
ustanovení o řešení sporů mezi smluvním zdravotnickým zařízením a zdravotní
pojišťovnou bylo součástí rám-cové smlouvy, musí však být mnohem konkrétnější.
Skutečnost, že institut smírčího řízení není zakotven v žádném právním
předpise, je irelevantní: záleží zcela na dohodě smluvních stran, jakým
způsobem budou řešit své spory před tím, než se obrátí na soud (viz i
"Nepojme-nované smlouvy" ve smyslu Obchodního zákoníku). Postup
rozhodčím řízením je ovšem možný, musí však být jasné, má-li to být specifické
rozhodčí řízení podle této rámcové smlouvy anebo rozhodčí řízení před
rozhodcem podle zvláštního právního předpisu. Návrh má zřejmě na mysli
specifické transformované smírčí řízení podle této smlouvy. Pak ovšem
musí být rozhodčí orgán jasně definován, např. jako rozhodčí komise složená
ze zástupců zdravotních pojišťoven, zástupců profesních sdružení poskytovatelů,
případně ČLK, státu a odborníků-znalců pro daný druh péče.
V rámcové smlouvě má být uvedena i doba její platnosti, po jejímž uplynutí
bude za-hájeno nové dohodovací řízení o nové rámcové smlouvě.
Rámcová smlouva by měla také řešit možnost předání a převedení praxe a
smlouvy.
Celkově je znění řady pasáží předloženého návrhu nesporným pokrokem proti
návr-hům předchozím.
MUDr. Pavel Tautermann
předseda SSL ZP ČR
|