Otevřený dopis senátorkám a senátorům Parlamentu ČR
Sdružení Ambulantních Specialistů České republiky, o. s. pokračovatel Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906 člen E.A.N.A. – Europäische Arbeitsgemeinschaft der Niedergelassenen Ärzte registrace u MV ČR VSC/1-7553/91-R Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00 PRAHA 9, U Elektry 82 Tel./fax: 284815504, 266311382 IČO: 48135941 čís. účtu: 280454399/0800 E-mail: sasp@sasp.cz; kontakt@sasp.cz; http://www.sasp.cz |
Otevřený dopis senátorkám a senátorům Parlamentu České republiky
V Praze 1.12.2011
Vážená paní senátorko,
Vážený pane senátore,
jménem Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s. (dále také jen SAS), které zastupuje skoro 2000 soukromých lékařů v ČR, se na Vás obracíme s žádostí o pomoc proti tvrdosti zákona o zdravotních službách, jehož některá ustanovení považujeme za existenčně ohrožující soukromé ambulance.
Dle našeho názoru jsou i v rozporu s Listinou základních práv a svobod (konkrétně článku 26).
Žádáme Vás tímto, abyste využili svá práva zákonodárců ČR a podali proti těmto ustanovením stížnost k Ústavnímu soudu s žádostí o jejich zrušení.
V naší žádosti nám jde o část přechodných ustanovení, zejména část odstavce (1) a celý odstavec (5) § 121.
Jde o část zákona, která
- neprošla řádným připomínkovým řízením, neboť byla vždy všemi zástupci odborné veřejnosti rezolutně odmítána, do zákona se dostala za zády veřejnosti jako pozměňovací návrh načtený v Poslanecké sněmovně ještě předtím, než byla jakoukoli formou zveřejněna na internetu Poslanecké sněmovny, jak je to obvyklé u jiných pozměňovacích návrhů.
- zasahuje bezprecedentně plošně do dříve nabytých práv všech stávajících zdravotnických zařízení, neboť je nutí nově žádat o povolení, aby mohla nadále poskytovat zdravotní péči, ačkoli tato již jednou takový proces úspěšně absolvovala. K něčemu takovému dosud nedošlo a nejspíše nedojde v žádné jiné oblasti podnikání v ČR.
- řeší jinak postavení státních a nestátních zdravotnických zařízení, vůči nestátním se staví diskriminačně.
- zatěžuje stávající zdravotnická zařízení neúměrnou administrativní zátěží, navozuje jejich možnou existenční nejistotu, neboť – vezmeme-li v úvahu i odkazy na zatím neznámé vyhlášky MZ – nestanovuje jasná pravidla, za kterých mají krajské úřady nové osvědčení vydat a kdy nikoli. Tato administrativní a z ní plynoucí zátěž finanční může být pro některá zdravotnická zařízení až likvidační a to nejen proto, že obecné formulace vytvářejí vlastně silně prokorupční prostředí, přičemž zkušenosti při snaze o sjednání nápravy cestou správního soudnictví v jiných causách při přihlédnutí k známým průtahům v takových řízeních jen potencují nervozitu mezi ambulantními specialisty o osud jejich soukromých ordinací.
- jak je uvedeno výše nepřiměřeně zasahuje do svobody podnikání v ČR, čímž překračuje obecné zmocnění, jež je vymezeno Listinou základních práv a svobod.
Ve všech výše vyjmenovaných bodech máme na mysli níže podtržením, červeně, tučně a kurzívou vyznačená ustanovení:
§ 121
(1)
Osoba, která je oprávněna provozovat nestátní zdravotnické zařízení na základě rozhodnutí o registraci podle dosavadního zákona o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních (dále registrace) , může na základě registrace poskytovat zdravotní služby, které odpovídají druhu a rozsahu zdravotní péče uvedené v registraci, a to po dobu nejdéle 36 měsíců ode dne nabytí účinnosti zákona, není-li stanoveno jinak : tato osoba se považuje za poskytovatele. Držitelé registrace podle dosavadních právních předpisů mají právo na vydání oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle tohoto zákona za předpokladu, že doloží náležitosti nutné k udělení registrace podle tohoto zákona.“
(5)
Pokud poskytovatel uvedený v odstavci 1 hodlá poskytovat zdravotní služby po uplynutí 36 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, požádá do 9 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Žádost o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb obsahuje náležitosti uvedené v § 18 odst. 1. Příslušný správní orgán je povinen vydat rozhodnutí o žádosti nejpozději do 36 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Závěrem nám dovolte dát Vám na vědomí, že jsme si vědomi, že i sami máme možnost Ústavní soud oslovit, protože ale věříme, že výše uvedené důvody uznáte za objektivní a pravdivé a že na základě nich uznáte naše obavy za oprávněné, budeme Vám vděčni za pomoc s tímto opravdu velkým a soukromé ambulance ohrožujícím problémem. Samozřejmě jsme připraveni na spolupráci s vytvářením příslušných dokumentů včetně dodání potřebných podkladů.
Předem velice děkujeme za jakoukoli reakci.
S úctou
Za Radu Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s.
MUDr. Zorjan Jojko, předseda.