Návrh koncepce zdravotnictví z dílny ČSSD
Úvod
Zdraví
není jen soukromou záležitostí toho kterého občana, ale hraje důležitou roli
při tvorbě materiálních a duchovních hodnot společnosti. Je tedy i v zájmu
státu, aby jeho občané byli nejen vzdělaní, ale i zdraví.
Je nutno zpracovat koncepci, jež
napraví chyby, k nimž došlo v minulosti. Zatím bylo od roku 1992 budováno naše
zdravotnictví jako tržní, soukromopodnikatelské. Koncepce se v kontextu s
celoevropskými tendencemi plně staví za to, že zdravotnictví je v prvé řadě
veřejnou službou občanům.
Základní principy českého a
evropského zdravotnictví
Cílem je dosažení zlepšení
zdravotního stavu občanů a uchování zdraví. Obsahem toho cíle je postupně
snižovat nemocnost a prodloužit střední délku života a tím zkvalitnit život
všech generací při snížení potřeby a spotřeby zdravotní péče.
Příčiny současné situace
Úspěchy z doby před rokem 1939.
Zkušeností
našeho zdravotnictví z doby první republiky, kdy bylo u nás dobře fungující
veřejné zdravotnictví, skončilo v roce 1992 po nástupu vlády vedení ODS. Tehdy
došlo ke zcela chybnému nasměrování státní zdravotní politiky pod vlivem
představy, že není třeba mít žádnou koncepci zdravotnictví, protože
"všechny problémy našeho zdravotnictví vyřeší trh". V duchu neblahé
praxe minulosti „ode zdi ke zdi" se prosazovala nesprávná tendence za
každou cenu vše privatizovat (obdobně jako tomu bylo v padesátých letech, kdy
se prosazovala tendence vše soukromé znárodnit).
V zemích EU je základem zdravotní
péče veřejné zdravotnictví organizované státem a jen doplněné soukromými
zařízeními a že provoz zařízení v síti veřejného zdravotnictví je
spolufinancován z veřejných rozpočtů.
Byla zrušena síť veřejného
zdravotnictví, chybí zcela definice toho, co je to standardní, základní
zdravotní péče, na niž má nárok každý občan. Často se mluvilo o údajném
nadbytku lékařů, který je ale jen předpokládán, protože zatím nikdo objektivně
nestanovil, kolik lékařů náš stát potřebuje.
Příčiny poklesu etiky zdravotníků
a až asociální jednání některých z nich jsou jednoznačné: Prosazování sobecké
dravosti podnikatele, jehož hlavním zájmem je co největší zisk a pak teprve
uspokojení potřeb spoluobčanů. Tento stav nebyl ale zaviněn zdravotníky samými,
nýbrž nesprávným systémem organizace zdravotní péče.
Ministerstvo, pojišťovny, zdravotníci
ani pacienti nedokázali účinně čelit tlaku různých lobbystických skupin
(farmaceutický průmysl, stavební organizace, výrobci a dodavatelé techniky,
služeb atd.). Situaci ve financování zdravotní péče výrazně zkomplikoval i
vznik dalších zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven od počátku roku 1993.
Analýza problémů
současného zdravotnictví
Privatizace, konkurence nevedly ke
zvýšení jeho efektivnosti a lidské důstojnosti, i když umožnily rozšířit
spektrum nových technologií. Rozvoj práv pacientů, vstřícnost k jeho problémům,
možnosti flexibilního vyřizování vzniklých stížností - to vše není vnímáno jako
závažný problém.
Proto se již při přípravě modelu
našeho všeobecného zdravotního pojištění v roce 1991 vycházelo z toho, že
zdravotní pojištění samo pokryje jen asi 70 % všech potřeb zdravotnictví a že
asi 30 % finančních potřeb bude muset být pokryto z jiných zdrojů. Kdyby mělo
pokrýt všechny potřeby zdravotnictví jen zdravotní pojištění, muselo by být
pojistné daleko větší. Počítalo s prostředky z rozpočtů státu, obcí, okresů a
vyšších správních celků.
K plýtvání prostředky zdravotního
pojištění dochází i proto, že v důsledku plošné privatizace došlo k převodu
zdravotnických zařízení na majitele, kteří se snaží za jejich pronajímání
"tržně" získat co nejvíce prostředků tím, že nadsazují nájmy (jež
platí zdravotníci z jediného zdroje svého příjmu - zdravotního pojištění).
Ekonomickou situaci výrazně
zhoršila tendence "rádobytržně" zlikvidovat zajišťování obslužných
prací (úklid, praní prádla, stravovací provoz, údržba atd.) vlastními
zaměstnanci a využívat cizích organizací, jejichž práce je ale mnohem dražší a
přitom méně kvalitní. Navíc se tímto krokem rozrostla mnohem více korupce,
protože je tu daleko více příležitostí k získávání výhodných zakázek nekalou
cestou.
K tomu je nutno ještě připojit
skutečnost, že se vinou nedostatečného odměňování zapojuje mnoho lékařů do
"vedlejší činnosti" jako obchodní zástupci různých farmaceutických
firem a firem vyrábějících prostředky zdravotnické techniky, jejichž drahé
výrobky pak nejen propagují, ale i předepisují svým pacientům a doporučují svým
známým (neboť jsou na tom hmotně zainteresovaní), takže zbytečně neúměrně
rostou náklady na léčiva.
To vše vede ke stavu, že
hospodaření nemocnic a zdravotních pojišťoven vede pravidelně každoročně ke
vzniku několikamiliardových ztrát.
§ 11 explicitně stanovuje pro
lékaře zákaz přijímat za poskytnutou zdravotní péči další úhrady. Prostor pro
využití informační asymetrie vztahu pacienta a lékaře. Pak by totiž bylo možno
pacientům nabízet jiné, dražší materiály a výkony. Taková změna by současně
znamenala výrazné riziko i z hlediska potřebného dozoru státu nad kvalitou a
bezpečností takových nových materiálů a výkonů. Z hlediska pacientů by pak šlo
o významné zvýšení nákladů na zdravotní péči. Při existující informační
asymetrii není totiž jednotlivý pacient schopen rozeznat skutečný přínos
konkrétní nabízené péče. Proto si v praxi hradí služby státu a zdravotních
pojišťoven, kteří mají sledovat jeho zájmy a chránit jej před rizikem, že se
stane hříčkou podnikatelských zájmů na trhu s různými novými materiály a
technologiemi. Výrobci a dodavatelé nových technologií nemohou vstupovat v
oblasti zdravotnictví do přímého kontaktu se zdravotníky.
Příjmové rozdíly způsobují nezamýšlenou
zainteresovanost u lékařů k jejich odchodu z nemocnic do ambulantní sféry nebo
aby si při práci v nemocnici vytvářeli další pracovní příležitosti v rámci
ambulantní péče (souběh činnosti).
Vlastní koncepce
Tato koncepce zdravotnictví,
vychází ze základních principů evropského zdravotnictví a ze zásady, že v
sociálním státě patří zdravotní péče mezi veřejné služby. Role státu při
organizování a financování zdravotní péče prostřednictvím veřejného
zdravotnictví je nezastupitelná.
Existuje zdravotnictví veřejné,
organizované státní správou, a zdravotnictví soukromé.
Obvodních lékařů pro dospělé,
obvodních lékařů pro děti a dorost, obvodních stomatologů a obvodních
gynekologů, ordinacemi ambulantních specialistů, městskými a krajskými
všeobecnými veřejnými nemocnicemi a republikovými specializovanými odbornými
léčebnými ústavy, v nichž pracují lékaři, příslušníci svobodného povolání a
další zdravotničtí pracovníci na základě smluv s příslušnými orgány státní
správy. Existují ještě Univerzitní nemocnice
Základní závazné parametry této
sítě připravuje a stanoví MZd, kraje ji pak upřesňují podle konkrétních
podmínek svého regionu.
Objekty příslušných zdravotnických
zařízení v této síti (včetně jednotlivých ordinací) patří převážně obcím, krajů
nebo státu. Pokud je ordinace v objektu soukromé osoby, uzavírá s ní příslušný
orgán státní správy smlouvu, v níž se stanoví, za jakých podmínek (hlavně
ekonomických) bude zde zdravotnické zařízení pracovat (paušál na provoz
ordinace).
Ke zlepšení a zjednodušení péče
specialistů je vhodné využívat jejich práce v poliklinikách (tam, kde je to
výhodně a možné).
Sledování kvality zdravotní péče
na úrovni centrální i regionální formou sborů hlavních a krajských odborníků.
Pracovní neschopnost sledují a
vyhodnocují posudkoví lékaři ("krátkodobí posudkoví lékaři).
Výchovu JAKOU zdravotnických
pracovníků organizuje a zajišťuje státní správa - a to po všech stránkách
včetně financování.
Finanční zainteresování pacientů
na racionálním využívání léčiv a pod. a ustavením komisí účelné farmakoterapie
na úrovni centrální.
Hlavními zdroji financování jsou:
a) všeobecné veřejné zdravotní
pojištění
b) prostředky z rozpočtu obcí
Z hrazením nájemného za používané
prostory se nepočítá, protože obecní úřad nebude účtovat sám sobě nájemné,
pokud je zařízení v prostorách, jež jsou v jeho vlastnictví, a lékař sám sobě,
pokud je zařízení v objektu, který vlastní
Potřebná zdravotní péče
poskytovaná v zařízeních v síti veřejného zdravotnictví a v některých
zařízeních sociální péče (Domácí péče, LDN a pod.) je plně hrazena ze
zdravotního pojištění nebo z prostředků státní správy, tedy bez přímých plateb
občanů.
Lékařské pohotovostní služby a
zdravotnická záchranná služba jsou hrazeny ze státního rozpočtu
Nepovinné individuelní zdravotní
připojištění uskutečňují komerční pojišťovny.
Financování soukromých
zdravotnických zařízení, která nejsou zařazena do sítě veřejného zdravotnictví,
se děje na základě přímé úhrady občany bez účasti státu. Pokud jsou zařazena v
této síti, jsou financována tak jako ostatní zařízení v této síti.
Vedle sítě veřejného zdravotnictví
existují soukromé ordinace a soukromá zdravotnická zařízení, ve kterých pracují
soukromí lékaři a další zdravotničtí pracovníci v režimu běžném v soukromém
podnikání.
Postup realizace
koncepce v praxi
Nejhorším řešením, jež by vedlo k
pokračování pohybu v bludném kruhu, by byl nějaký systém který by byl opět
křížencem mezi veřejnoprávními institucemi a soukromým podnikáním. Je nutno
přijmout čisté systémové řešení a tím je přechod na systém veřejného
zdravotnictví doplněného nečetnými soukromými ordinacemi a jinými soukromými
zdravotnickými zařízeními. Pokud se týká zapojení do sítě veřejného
zdravotnictví, nezáleží na tom, zda jde o zařízení státního charakteru nebo v soukromém
vlastnictví, je pouze nutno souhlasit s přijetím podmínek, které platí pro
využívání veřejných finančních prostředků.
Po celý rok 2005 je nutno udržet v
chodu zdravotní péči nesystémovými patřeními, jimiž je:
- navýšení základních fondů
zdravotních pojišťoven tak, aby mohly s platností do 31. 12. 2005 uzavřít
smlouvy na odměňování zdravotníků podle dosavadního způsobu při navýšení
paušálů o 5 %
- k přípravě rozběhnutí nového
systému zdravotní péče je třeba formou nevratného přísunu peněz ze státního
rozpočtu oddlužit v průběhu roku 2004 lůžková a ambulantní zařízení
- pokud se týká zdravotnických
zařízení, jež byla celá prodána a měla by patřit do sítě, vykoupit je zpět za
prokazatelné výdaje spojené s jejich privatizací, pokud si je nebude majitel
výslovně chtít ponechat, a podle ekonomických možností státu vyrovnat postupně
během několika roků, co bylo investováno do zlepšení chodu zprivatizovaných
zařízení, pokud to bude doloženo věrohodnými doklady; diferencovaně vyplatit
investované prostředky zdravotníkům před penzí a v penzi (aby po dlouholeté
poctivé práci neživořili a nezemřeli s dluhy) a samoživitelkám s malými dětmi
(aby netrpěly děti)
- pokud se týká ordinací, které
jsou v soukromých objektech jednotlivých lékařů, neměnit tento stav, pokud
budou oni sami pro jeho zachování
- ke zlepšení přehledu o
poskytované zdravotní péči a snížení výdajů na léčiva zavést zdravotní knížky
Pokud by nebyl dostatek finančních
prostředků:
- omezit na minimum nákupy
zdravotní techniky, adaptační práce v zařízeních a investiční výstavbu
- znemožnit zvyšování nájmů a
nákup zdravotnické či jiné techniky
- která budou odstraněna po
zavedení nového systému
Na MZd je nutno vystřídat málo
výkonné pracovníky lidmi s koncepčním myšlením. Je nutno plně využívat mozkového
potenciálu, který je ve členech subkomisí zdravotní komise ÚVV
Závěr
Nejde o volání po návratu časů
před listopadem 1989, ale o snahu zajistit kvalitní zdravotní péči podobným
způsobem, jak je tomu v ostatních evropských zemích a jak tomu bylo také u nás
před rokem 1953.