Koncepce reformy systému zdravotní péče v České republice po roce 2000
KONCEPCE REFORMY SYSTÉMU ZDRAVOTNÍ PÉČE
V ČESKÉ REPUBLICE PO R. 2000
NÁVRH ZÁKLADNÍCH SMĚRŮ ŘEŠENÍ
(ZKRÁCENÁ
VERZE)
Zveřejňujeme se souhlasem Doc. Ing. Vepřeka, CSc. jako
podnět
k diskusi členů
našeho sdružení.
ZPRACOVAL TÝM EXPERTŮ
VEDOUCÍ TÝMU:
JAROMÍR VEPŘEK
PRAHA - LEDEN 2001 -
aktualizace ZÁŘÍ 2001
OBSAH:
Str.:
PŘEDMLUVA 2
I.
ÚVOD 2
II.
DŮVODY PRO
REFORMU SYSTÉMU 3
III. VÝCHODISKA A CÍLE NAVRHOVANÉ KONCEPCE 5
IV. ROLE HLAVNÍCH SUBJEKTŮ SYSTÉMU
ZDRAVOTNÍ PÉČE 7
V.
FINANČNÍ
ZDROJE SYSTÉMU
9
VI.
POJIŠTĚNÍ 10
VII.
ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY 12
VIII.
POSKYTOVATELÉ A FORMY
ÚHRADY JEJICH PÉČE 12
IX.
PRACOVNÍCI VE
ZDRAVOTNICTVÍ 15
X.
LÉKY A LÉKOVÁ POLITIKA STÁTU 16
XI. OBČAN
A JEHO ÚČAST V SYSTÉMU 18
XII. PŘEDPOKLADY
A NÁSTROJE PODMIŇUJÍCÍ
ÚSPĚŠNÉ
FUNGOVÁNÍ NAVRHOVANÉHO SYSTÉMU 19
XIII.
ŘÍZENÁ
PÉČE 20
XIV. STRATEGIE POSTUPNÉ IMPLEMENTACE
NAVRHOVANÝCH ÚPRAV SYSTÉMU 21
XV. ZÁVĚR 21
XVI. PRAMENY 23
SEZNAM ČLENŮ TÝMU EXPERTŮ 23
PŘEDMLUVA
Ekonomická situace našeho zdravotnictví je neuspokojivá a nezlepšuje se.
Řešení zásadních problémů se opakovaně odkládá. Přesto však není zdravotnictví ani zdaleka v tak kritické situaci jak
se někdy tvrdí, úroveň zdravotní péče je relativně stále dobrá. Aby
se však postupně nezhoršovala, je třeba nahromaděné problémy řešit.
Na podzim 1999 vznikl, díky podpoře sponzora, tým, který se mohl problematikou financování zdravotnictví po
dobu desíti měsíců systematicky zabývat. V týmu pracovali odborníci
z různých oblastí zdravotní péče a z různých institucí. Bylo
zpracováno několik desítek podkladových materiálů a proběhla řada diskusí. Na
základě tohoto procesu vznikl předkládaný návrh koncepce reformy systému
zdravotní péče.
Předkládaný návrh se nezabývá
všemi oblastmi a problémy financování zdravotní péče. Orientuje se na aktivity tvořící páteř systému a na
jejich hlavní problémy. Není jistě ani zdaleka dokonalý, ale pokud v něm
zájemci naleznou podněty pro přemýšlení a diskuse o účelném směru dalšího
vývoje našeho systému zdravotní péče, a náměty jak jeho problémy řešit, pak
splnil svůj účel. Děkujeme všem, kteří
se na jeho vytváření podíleli, případně k jeho vytvoření přispěli.
Za redakční kruh
Jaromír Vepřek
Praha, prosinec 2000.
I. ÚVOD
Zdravotní
stav obyvatelstva v České republice se po r. 1989 postupně zlepšoval, o čemž např. svědčí významný nárůst očekávané
střední délky života při narození jak u žen tak u mužů (u žen z 76,0 let v r. 1990 na 78,3 let
v r. 2000 a u mužů za totéž období z 67,5 let na 71,6 let). Občané dnes
mají k dispozici mnohem lépe technicky vybavená zdravotnická zařízení
než před r. 1989 a mají k dispozici
široký sortiment kvalitních léčiv, která byla dříve pro širší veřejnost
zcela nedostupná.
Přesto
nemůžeme být s dnešním stavem zdravotnictví spokojeni. Přes velký objem
finančních prostředků, které na ně věnujeme (přes 145 miliard Kč v r. 2000, což
odpovídá 7,6 % HDP a představuje 14.137 Kč na jednoho obyvatele), mají mnohá
zdravotnická zařízení pocit chronického nedostatku finančních zdrojů.
V poslední době začínají negativní dopady tohoto nedostatku pociťovat i
pacienti.
Problém spočívá především v rozporu mezi rychle stoupajícími výdaji na zdravotnictví a pomaleji
rostoucími zdroji pro jejich pokrytí. Tento základní problém je umocněn špatným
hospodařením s dostupnými zdroji a to na všech úrovních systému.
Pro zlepšení situace je třeba všechny prvky systému motivovat k efektivnímu
chování, poskytnout jim potřebné
informace k racionálnímu rozhodování a vytvořit prostředí podporující jejich vzájemnou
komunikaci. Hospodárné chování se nedá vynutit posilováním
administrativních kontrol.
II.
DŮVODY PRO
REFORMU SYSTÉMU
A) Nedostatky dnešního systému a jejich hlavní příčiny
Nejzřetelnějším
nedostatkem je velmi prudký růst výdajů na systém a s tím související
finanční deficit systému.
Tabulka č. 1. Výdaje v resortu zdravotnictví a
jejich podíl na HDP
|
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
celkové výdaje v mil. Kč |
39 520 |
45 650 |
73 060 |
86 418 |
100665 |
celk. výdaje na 1 obyv. v Kč |
3 834 |
4 425 |
7 073 |
8 361 |
9 744 |
% růst celk. výd. proti předch. r. |
126,5 |
115,5 |
160,0 |
118,5 |
116,5 |
% podíl celk. výdajů na HDP * |
5,27 |
5,39 |
7,29 |
7,46 |
7,46 |
% podíl celk. výdajů na HDP ** |
|
|
|
|
7,29 |
|
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
celkové výdaje v mil. Kč |
110662 |
118815 |
129871 |
134928 |
142074 |
celk. výdaje na 1 obyv. v Kč |
10 728 |
11 531 |
12 615 |
13 122 |
13831 |
% růst celk. výd. proti předch. r. |
109,9 |
107,4 |
109,3 |
104,0 |
105,4 |
% podíl celk. výdajů na HDP * |
7,22 |
7,20 |
|
|
|
% podíl celk. výdajů na HDP ** |
7,04 |
7,12 |
7,15 |
7,36 |
7,44 |
Zdravotnická
ročenka ČR 1999, UZIS ČR, Praha 2000
Zdravotnictví České
republiky 2000 ve statistických údajích, ÚZIS ČR, Praha 2001
(* HDP počítán dle starší metodiky)
(** HDP počítán dle
novější metodiky)
Zahrnutím zdravotnických výdajů ostatních resortů, které
v roce 2000 činily 2,64 mld., zjistíme celkové výdaje na zdravotnictví,
které ve zmíněném roce dosáhly 145,147 mld. Kč, což odpovídá 7,6 % HDP. Pokud
bychom chtěli dosáhnout mezinárodní srovnatelnosti dat, tak musíme
k zdravotnickým výdajům připočíst výdaje nemocenského pojištění, které je
v zemích EU zahrnuto do nákladů zdravotnictví. V roce 2000 tvořily
výdaje nemocenského pojištění 1,4 % HDP, což znamená, že náklady na naše
zajištění v nemoci představovaly v tomto období 9,0% HDP.
Příčin
prudkého růstu výdajů je mnoho.
Hlavní příčinou se zdá být rychlý
rozvoj medicínských technologií, technického vybavení (viz tab. č. 2) a
nástup nových skupin originálních léčiv (viz tab. č. 3).
Tabulka č. 2: Vývoj počtu přístrojů zdravotnické techniky
v resortu
Přístroj |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
CT tomografy |
22 |
48 |
59 |
64 |
69 |
73 |
74 |
84 |
94 |
Mammografy |
39 |
44 |
56 |
68 |
87 |
106 |
106 |
105 |
110 |
Rtg a angiografy |
91 |
100 |
134 |
108 |
73 |
101 |
106 |
109 |
94 |
Scintilační gama kamery |
52 |
57 |
62 |
67 |
61 |
75 |
86 |
89 |
87 |
Lineární urychlovače |
6 |
8 |
7 |
8 |
9 |
11 |
12 |
18 |
18 |
Betatrony |
6 |
6 |
7 |
8 |
8 |
8 |
6 |
4 |
5 |
RI terapeutické ozařovače |
56 |
59 |
45 |
43 |
51 |
63 |
67 |
66 |
65 |
Litotryptory |
6 |
11 |
22 |
25 |
25 |
29 |
31 |
32 |
35 |
Sonografy |
414 |
533 |
662 |
753 |
1125 |
1602 |
1764 |
1883 |
1301*) |
Biochemické analyzátory |
283 |
366 |
510 |
461 |
540 |
797 |
888 |
1006 |
1098 |
Hemodialyzační přístroje |
431 |
581 |
672 |
821 |
818 |
921 |
937 |
1032 |
1014 |
Magnetická rezonance |
2 |
4 |
6 |
7 |
10 |
11 |
11 |
14 |
16 |
Lasery (oper.,dg.,ter.) |
67 |
86 |
111 |
156 |
515 |
1020 |
1147 |
1314 |
436**) |
Plicní ventilátory |
760 |
843 |
988 |
980 |
983 |
1 188 |
1334 |
1458 |
1536 |
(Pramen: ÚZIS)
*) od r. 1999 byla u vybraných zařízení omezena vykazovací povinnost
**) Od r. 1999 změna metodiky; vykazují se pouze operační lasery
Tabulka č. 3: Vývoj spotřeby léčiv v
ČR v Kč a v DDD v posledním desetiletí
|
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
v mld.
Kč |
6,27 |
6,96 |
9,33 |
13,96 |
21,19 |
25,64 |
28,18 |
30,06 |
33,31 |
36,44 |
38,39 |
v
DDD/1000/d |
864 |
678 |
689 |
756 |
911 |
945 |
986 |
1045 |
1105 |
1188 |
1 196 |
Zdravotnictví České
republiky 2000 ve statistických údajích, ÚZIS ČR, Praha 2001
Avšak
zatím co zdravotnictví západních zemí vstřebávalo nové technologie a vybavovalo
se novou technikou postupně od konce šedesátých let, u nás k tomu dochází
nárazem začátkem let devadesátých. Mezi další důvody zvyšování nákladů patří
prodlužování délky života, rostoucí očekávání pacientů a také nepochybně mlhavý
a široký způsob vymezení garantované péče.
Vedle uvedených příčin,
které jsou provázeny z velké části pozitivním efektem pro pacienta,
existuje řada dalších příčin růstu
výdajů, které žádný pozitivní efekt nemají.
Mezi ně patří:
·
nedostatečně
vymezená hranice mezi solidaritou a odpovědností;
·
nedostatečná či
nevhodná motivace poskytovatelů, pojišťoven i občanů k ekonomickému a
efektivnímu chování;
·
nedostatek informací
potřebných ke správnému rozhodování jednotlivých subjektů (o rozsahu
poskytované péče, o její kvalitě, o nákladech atd.);
·
strukturální
nedostatky systému, který není adaptován na současný stupeň rozvoje medicíny
(struktura lůžkového fondu, specializace lékařů, sociálně zdravotní služby
atd.);
·
nedostatečná
integrace systému zdravotní péče;
·
nerovnoprávné
postavení pojišťoven;
·
nevhodné podmínky
pro efektivní řízení a jeho nedostatečná úroveň ;
·
nedostatečná
vzájemná komunikace.
III.
VÝCHODISKA
A CÍLE NAVRHOVANÉ KONCEPCE
Mezi
možnostmi dnešního zdravotnictví, nároky občanů a finančními zdroji musíme
najít kompromis. Kde se tento
kompromis najde závisí ve všech zemích především na dvou faktorech:
·
jak je daná země bohatá,
·
jak efektivně a hospodárně její systém zdravotní
péče pracuje,
V níže uvedené tabulce č. 4 u vybraných zemí uvádíme HDP na 1 obyvatele, výdaje na zdravotnictví na 1 obyvatele a pořadí těchto zemí dle obou ukazatelů. V tabulce uvádíme též podíl HDP věnovaný na zdravotnictví v %.
Z tabulky je zřejmé, že při
dané úrovni HDP a počtu procent, které
z HDP na zdravotnictví věnujeme, nemáme na zdravotnictví, ve srovnání
s ostatními evropskými zeměmi, k dispozici mnoho prostředků. Proto se
musíme především soustředit na co nejefektivnější a nejhospodárnější využívání těch omezených prostředků, které
máme k dispozici.
Tab. č. 4: Porovnání hrubého
domácího produktu v přepočtu na 1 obyvatele, výdajů na zdravotnictví též
v přepočtu na 1 obyvatele a podílu z HDP věnovaného na
zdravotnictví ve vybraných zemích
v r. 1997
Pořadí (%
HDP) |
Země |
% HDP |
HDP/obyvatel (USD) |
Výdaje/obyvatel(USD) |
Pořadí (výdaje) |
1 |
Švýcarsko |
10,2 |
36008 |
2611 |
2 |
2 |
Japonsko |
7,3 |
33351 |
1760 |
10 |
3 |
Spojené státy |
14,0 |
29205 |
4095 |
1 |
4 |
Švédsko |
8,6 |
25740 |
1762 |
9 |
5 |
Rakousko |
7,9 |
25551 |
1905 |
7 |
6 |
Německo |
10,4 |
25465 |
2364 |
3 |
7 |
Belgie |
7,6 |
23798 |
1768 |
8 |
8 |
Francie |
9,9 |
23786 |
2047 |
5 |
9 |
Holandsko |
8,5 |
23288 |
1933 |
6 |
10 |
Spojené Království |
6,7 |
21740 |
1391 |
11 |
11 |
Kanada |
9,3 |
20257 |
2175 |
4 |
12 |
Španělsko |
7,4 |
13530 |
1183 |
13 |
13 |
Řecko |
7,1 |
11397 |
1196 |
12 |
14 |
Portugalsko |
8,2 |
10337 |
1148 |
14 |
15 |
Česká republika |
7,1 |
5146 |
943 |
15 |
16 |
Maďarsko |
6,5 |
4463 |
642 |
16 |
17 |
Polsko |
? |
3508 |
386 |
17 |
18 |
Turecko |
? |
2979 |
259 |
18 |
(UZIS,
Aktuální informace č. 25/2000)
(Stat ročenka
ČR ´99, Scientia, Praha 1999),
(Zdravotnická
ročenka České republiky 1998, UZIS ČR, Praha, 1999)
Při
respektování této reality jsme
formulovali tato základní východiska
koncepce:
· zajištění solidarity při
financování veřejného zdravotního pojištění a při poskytování zdravotní péče
· zvýšení důrazu na osobní
odpovědnost jednotlivce,
· motivace prvků
k ekonomickému a efektivnímu chování,
· motivace prvků k přechodu
od pasivity k aktivitě.
Základní
cíle koncepce:
·
Zachovat solidární
charakter financování veřejného zdravotního pojištění. Přitom klást větší důraz
na osobní zodpovědnost jednotlivce.
·
Garantovat
univerzální přístup k základní zdravotní péči.
·
Zvýšit vnitřní
efektivitu systému zdravotní péče a tím
získat důležitý zdroj pro jeho další rozvoj.
·
Systém veřejného
zdravotního pojištění upravit tak, aby v něm existovala dynamická rovnováha mezi zdroji a výdaji.
·
Upravit systém
veřejného zdravotního pojištění tak, aby omezoval vznik a existenci monopolů a
to jak na straně plátců tak na straně poskytovatelů.
·
Systém zdravotní
péče orientovat především na potřeby pacienta.
·
Umožnit občanovi,
aby mohl alespoň částečně ovlivnit výši svých nákladů na zdravotní péči volbou toho z více mu nabízených
pojistných produktů, který mu nejlépe
vyhovuje.
·
Zabezpečit, aby se
systém ke všem občanům, kteří budou klienty
téhož pojistného produktu,
choval stejným způsobem (ekvita).
·
Zajistit standardní
a spolehlivý průchod pacientů systémem.
·
Neurčovat strukturu
sítě zdravotnických zařízení centrálním administrativním rozhodnutím, ale
podporovat její utváření na základě
interakce mezi všemi prvky
systému.
·
K vytváření
kvalitní a účelně rozložené sítě využívat též selektivních kontraktů
s poskytovateli.
·
Zabezpečit, aby
systém zdravotní péče publikoval o sobě a o svých prvcích dostatek informací,
zejména též informace o kvalitě péče poskytnuté ve vybraných zařízeních.
·
Pro zajištění
objektivního a systematického hodnocení kvality péče vytvořit nezávislou hodnotící
organizaci.
·
Usilovat, aby na bázi
moderních informačních technologií vznikla dobrá komunikace mezi všemi
účastníky systému.
·
V systému
diferencovaně uplatnit různé typy motivací tak, aby přiměly jednotlivé prvky
systému k efektivnějšímu chování.
·
Dosáhnout toho, aby
systém poskytoval dostatečný prostor pro soukromou iniciativu.
·
Systém koncipovat
jako otevřený. Bariery zabraňující
vstupu nových prvků do systému snížit. Současně zvýšit tlak na vylučování
nekvalitních prvků ze systému.
·
Zmenšit až odstranit
subjektivní užitečnost korupce.
IV. ROLE
HLAVNÍCH SUBJEKTŮ SYSTÉMU
ZDRAVOTNÍ PÉČE
A)
Hlavní úkoly státní správy a samosprávy:
Stát:
·
Monitorovat zdravotní stav populace a vyhodnocovat
monitorovaná data.
·
Vymezit rozsah minima zdravotní péče a garantovat jeho zajištění.
· Vytvářet
legislativní rámec pro systém zdravotní péče, stanovit základní pravidla
chování jeho prvků a zajistit jejich dodržování..
· Stanovit poměr
mezi solidární a individuální částí pojistného (později výši základního
pojistného a meze pro smluvní pojistné).
· Vymezit postavení zdravotních pojišťoven a za předem
jasně definovaných podmínek udělovat (případně odebírat) licence zdravotním pojišťovnám.
· Schvalovat a kontrolovat léčiva, dbát u léčiv o vhodnou
cenovou politiku.
·
Garantovat vzdělávání zdravotníků a to včetně
postgraduálního vzdělávání. a formou grantů podporovat zdravotnický výzkum.
·
Podporovat a
zajišťovat mezinárodní spolupráci.
Některé ze zmíněných rolí státu mohou být
zajištěny jiným způsobem, ale ta základní, kterou je tvorba pravidel a dohled nad
jejich dodržováním, je nezastupitelná.
Kraje:
·
Monitorovat zdravotní stav populace a vyhodnocovat
monitorovaná data.
·
Po přechodnou dobu
vykonávat funkci zřizovatele krajských a dnešních okresních nemocnic (včetně
nemocnic zajišťujících pregraduální a postgraduální výuku a výzkum), a
některých dalších zdravotnických zařízení.
·
V případě
nutnosti zřizovat dotované zdravotní programy (prevence, dostupnost péče
apod.).
Obce:
·
Po přechodnou dobu
vykonávat zřizovatelskou funkci u svých nestátních zdravotnických zařízení
·
Garantovat
v obci dostupnost zdravotní péče.
B) Hlavní úkoly zdravotních pojišťoven:
·
Nabízet občanům několik variant pojistných produktů občanům a
v souladu s nimi organizovat zdravotní péči
·
V každém
pojistném produktu zabezpečit alespoň státem stanovené nepodkročitelné minimum
zdravotní péče, případně v souladu s uzavřenými pojistnými smlouvami
diferencovaně i další zdravotní péči;
·
Hájit zájmy svých
pojištěnců, garantovat jim kvalitní zajištění péče a dle jejich potřeb a zájmu
uzavírat kontrakty s vybranými poskytovateli.
·
Efektivně hospodařit
s finančními prostředky, které mají k dispozici.
Základní rolí zdravotní pojišťovny je
zajistit dostupnost zdravotních služeb svým pojištěncům v rozsahu a formě
popsané v pojistné smlouvě. Pojišťovny tedy prodávají občanům své pojistné
produkty a nakupují zdravotní služby od poskytovatelů.
C) Hlavní úkoly poskytovatelů
·
Poskytovat zdravotní
služby na kompetitivní úrovni.
·
Ke každému
pacientovi se chovat jako k významnému zákazníkovi.
Základní
rolí poskytovatele je produkovat a prodávat zdravotní služby, jeho starostí
není zajištění dostupnosti zdravotní péče (to přináleží pojišťovnám a v
některých specifických oblastech státu). Jeho zákazníky jsou zejména pojišťovny
a občané, ve specifických případech stát a popřípadě i některé jiné subjekty
(zaměstnavatel).
D) Hlavní úkoly občana
·
Být si vědom významu
vlastního chování pro své zdraví.
·
Vystupovat v systému
zdravotní péče jako důležitý smluvní partner.
·
Být aktivním
zákazníkem jak pojišťovny (určuje co a za kolik), tak poskytovatele
Občan je zákazníkem jak pojišťovny, tak
poskytovatele. Vybírá si tu pojišťovnu, která mu zajistí přístup
k požadovaným službám za nejlepší cenu. Jeho zákaznický vztah
k poskytovateli se realizuje jak přímo, tak zejména nepřímo volbou
pojistného produktu.
E)
Hlavní úkoly Lékařské, Stomatologické a Lékárenské komory
·
Po ověření splnění
kvalifikačních předpokladů udělovat povolení k vykonávání soukromé praxe.
·
Dbát na zajišťování
kvality poskytované péče
·
Garantovat kvalitu
profese.
F) Hlavní úkoly odborných společností
· Tvořit koncepci oboru.
·
Vytvářet doporučené
diagnostické a léčebné postupy.
V.
FINANČNÍ ZDROJE
SYSTÉMU
V roce 2000 činily celkové výdaje na zdravotnictví,
pokud do nich zahrneme i výdaje na zdravotnictví v jiných resortech,
celkem 145,147 mld. Kč. Struktura zdrojů z nichž byly tyto výdaje hrazeny
je zobrazena v následující tabulce.
Tab. č. 5: Struktura finančních zdrojů zdravotnictví v r. 2000
zdroj |
mld. Kč |
podíl na celku v % |
|||
zdrav.
pojištění |
115,9 |
|
80,0 |
|
|
z toho: vybrané pojistné |
|
92,0 |
63,5 |
|
|
platba státu za osoby bez výděl. činnosti |
|
23,9 |
16,5 |
|
|
st.
rozpočet |
13,7 |
|
9,5 |
|
|
z toho: kap. 335 (MZ) |
|
5,6 |
3.8 |
|
|
kap. 700 (ÚO) |
|
8,1 |
5,5 |
|
|
ostatní
rezorty |
2,6 |
|
1,8 |
|
|
přímé
platby |
12,7 |
|
8,7 |
|
|
celkem |
144,9 |
|
100,0 |
|
|
Aktuální informace č. 11 a 47, ÚZIS ČR, Praha 2001
Rozdíl zhruba 200 miliónů mezi zdroji a výdaji zdravotnictví je z hlediska jeho celkového obratu nepatrný. Po zavedení kapitačních plateb u praktických lékařů, některých preskripčních omezení, limitování rozsahu péče u specialistů a historických rozpočtů v nemocniční péči se podařilo donutit systém k přibližné účetní rovnováze, ne však k efektivnosti a za cenu některých negativních dopadů paušálních úhrad.
Výše
prostředků pro zdravotnictví je závislá především na růstu celkového objemu výdělků zaměstnaných osob a na růstu příjmů OSVČ. Může být
podstatně ovlivněna úrovní
nezaměstnanosti.
Přes
některé problémy, na něž při financování zdravotní péče na bázi zdravotního
pojištění narážíme, považujeme za účelné tuto formu financování zdravotní péče zachovat. Je však vhodné ji upravit a rozšířit její možnosti.
Za
nejdůležitější považujeme rozdělení
dosavadního pojistného na dvě části a to na solidární (základní) část pojistného
a na individuální (smluvní) část pojistného. Zatímco procentuální
sazba solidární části pojistného by
byla stejná pro všechny pojištěnce, výše smluvní části pojistného by byla
postupně v rámci daných mezí (dle podmínek smlouvy) diferencována.
Dalšími zdroji jsou zdroje plynoucí
z rozpočtů státu, regionu, obcí. Zde považujeme za bezpodmínečně nutné
vytvořit jasná a velmi průhledná pravidla pro finanční účast státu (regionu, obcí) na investicích.
Přes všechny nedostatky systému státního příspěvku za nevýdělečné osoby
má tento systém též některé výhody. Pomáhá
systém stabilizovat a lze jej též využít jako nástroj uplatňování vlivu státní
správy na systém (což může mít jak pozitivní tak negativní efekt). Pro přechodné období by měl být zachován.
Jeho výše by měla být závislá na vývoji průměrného výdělku. Výhledově by však bylo účelné zvážit jeho postupné zrušení
a částky přesunout do přímých plateb
příslušným občanům resp. věcně
příslušným organizacím. Výše pojistného u dětí (důchodců) by měla být poměrnou
částí příjmu rodičů (důchodu) s definovanou minimální výší. Valorizací
důchodu by docházelo i k valorizaci pojistného.
Hlavní platbou občana bude platba solidární a smluvní části pojistného.
Finanční účast
občana se projeví především při volbě některého z nabízených pojistných
produktů za dohodnuté smluvní pojistné,
jehož výše bude závislá na smluvních
podmínkách. Finanční spoluúčast při návštěvě lékaře primární péče či při
hospitalizaci může vystupovat jako prvek
některých pojistných produktů. U
léčiv doporučujeme pokračovat v dosavadním systému spoluúčasti a dále
doporučujeme zavést jednotný poplatek za
recept placený pacientem lékárně při odběru léku.
Bude snaha tak upravit motivační systém, aby se
převážná část šedých plateb občanů
pracovníkům zdravotnických zařízení převedla
na legální platby.
VI.
POJIŠTĚNÍ
A) Pojistné,
jeho výše, skladba a solidární fondy
Zdravotní pojištění
bylo u nás v základních rysech úspěšně zavedeno. Jsme již v takové
fázi jeho zvládnutí, že můžeme uvažovat o jeho dalším zlepšení.
Při jeho úpravách je
nutno vycházet z toho, že základním úkolem zdravotního pojištění není
finančně zajistit chod zdravotnických zařízení, ale ekonomicky zajistit všem
pojištěncům kvalitní zdravotní péči podle jejich potřeb.
Při rozčlenění pojistného na dvě části bude solidární (základní) část pojistného pro všechny pojištěnce stejná (v
procentuálním vyjádření vůči platu) . Výše smluvní části pojistného bude dána
cenou zvoleného produktu (nikoliv individuálním rizikem pojištěnce).
Pracovně předpokládejme, že by z nynějších 13,5 % pojistného v budoucnosti představovala solidární část
pojistného např. 9% a smluvní část pojistného by byla dle povahy produktu
diferencovaná a pohybovala by se kolem
4,5%.
Občané, kteří neuzavřou pojistnou smlouvu budou nadále
platit pojistné ve výši 13,5 %. Ten kdo
pojistnou smlouvu na vybraný produkt uzavře, bude platit pojistné dle smlouvy.
Je žádoucí provést některé úpravy systému přerozdělování. Přerozdělení by se mělo týkat jen základní části pojistného po odpočtu odvodů do fondu rozvoje medicínských metod a fondu nepojistitelné péče. Smluvní část pojistného se nebude přerozdělovat. Algoritmus přerozdělení se změní, bude vycházet ze statistických údajů o nákladech podle věku a pohlaví. Přerozdělení bude provádět, z důvodů nestrannosti, nezávislá instituce, která bude současně spravovat všechny potřebné registry.
Pro zvýšení solidarity s vážně nemocnými pacienty a
pro lepší zabezpečení jejich léčby
budou vytvořeny dva speciální fondy a
to: „fond rozvoje medicínských metod“
a „fond nepojistitelné péče“.
Fond
rozvoje medicínských metod bude
vytvářen k ovlivňování a finančnímu zajištění péče, která je
charakterizována:
·
vysokými nároky na zdroje,
·
nejednoznačností cost benefit analýzy,
·
technickou a
ekonomickou nedostupností pro všechny
potenciální kandidáty.
Lékař (zdravotní
zařízení) indikující pacienta k této léčbě požádá prostřednictvím
pojišťovny fond o přidělení prostředků. Příslušná komise fondu žádost posoudí a
rozhodne. Fond rozvoje medicínských metod uhradí pojišťovně pacienta náklady
léčby. Fond bude naplňován procentuelně stanovenou částkou z prostředků
veřejného zdravotního pojištění. Při správě fondu bude nutné hledat kompromis
mezi zájmy státu, zdravotních pojišťoven a lékařských odborníků. To bude také
determinovat složení výkonné i řídící
složky fondu.
Fond
nepojistitelné péče bude určen
pro pacienty s jednoznačně popsaným doživotním závažným zdravotním postižením vyžadujícím
trvalou zdravotní péči (nutnost trvalé ústavní péče, substituční léčba, nutnost
trvalého udržování vnitřního prostředí atd.).Tento fond by byl tvořen a
spravován dle podobných principů jako fond rozvoje medicínských metod.
Správcem obou fondů by měla být nezávislá instituce, která bude současně spravovat všechny potřebné registry a provádět přerozdělení.
Vedle těchto dvou fondů bude užitečné, aby pojišťovny byly zajištěny proti riziku nahodilého výskytu velmi nákladných případů. Zde se jedná o případy čerpající standardní péči, která však ve svém součtu finančně přesahuje stanovený limit.
B)
Platby pojistného
Dosud platí dvě třetiny pojistného zaměstnavatel,
jednu třetinu zaměstnanec. Bylo by možné volit i jiné rozložení plateb, ale
z praktických důvodů není účelné
v dosavadním způsobu plateb pojistného nic měnit. Při rozčlenění
pojistného na část základní a část smluvní bude vhodné, aby základní i smluvní
část pojistného byly hrazeny srážkou ze mzdy zaměstnance.
C. Výběr pojistného
Na výběr pojistného
existují různé názory. V úvahu přicházejí především tyto možnosti:
a) Výběr ponechat
v rukou pojišťoven:
b) Výběr pojistného centralizovat u nezávislé instituce.
c) Výběr pojistného centralizovat a lokálně spojit s výběrem daní
resp.
důchodového pojištění.
Každé z uvedených řešení má své výhody a nevýhody. Volba řešení bude muset být předmětem
jednání mezi všemi partnery.
VII.
ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
V legislativě bude nutno jasně definovat podmínky činnosti organizace provozující zdravotní pojištění. Bude třeba stanovit nepodkročitelné minimum garantované péče, určit způsob monitorování činnosti zdravotních pojišťoven, stanovit jasná pravidla pro kontrolu jejich hospodaření, určit podmínky a formy užití nástrojů represe (opatření, sankce, nucená správa, odebrání licence, likvidace), atd. Současně bude nutné zakotvit v legislativě rovnoprávné postavení všech zdravotních pojišťoven.
Udělování
licence nové zdravotní pojišťovně by
mělo být nárokovou záležitostí, s tím, že licence bude udělena po té, co
navrhovaná zdravotní pojišťovna vyhoví definovaným požadavkům.
Všechny zdravotní pojišťovny budou mít právo uzavírat smluvní zdravotní pojištění, být účastny na vytváření sítě poskytovatelů zdravotní péče (uzavíráním smluvních vztahů), nabízet svým pojištěncům různé pojistné produkty atd. Současně budou mít povinnost zpracovávat pojistné plány, zajišťovat péči pro své pojištěnce, vytvářet dobré podmínky pro uspokojování potřeb pojištěnců, hájit vůči poskytovatelům zájmy svých pojištěnců a dbát o kvalitní a ekonomický průběh jejich léčby atd.
Doporučujeme,
aby byla vytvořena Agentura zdravotního
pojištění jako nezávislá servisní organizace zdravotních
pojišťoven pro činnosti související s
přerozdělováním, vedením registrů a databází, a aby byla též pověřena správou „Fondu pro rozvoj
medicínských metod“ a „Fondu nepojistitelné péče“, eventuelně aby
provozovala agendu spojenou se zajištěním pojišťoven a dle možností i některé
další činnosti.
VIII.
POSKYTOVATELÉ A FORMY
ÚHRADY JEJICH PÉČE
A) Primární péče
Navrhovaná reforma systému zdravotní péče posiluje roli praktického
lékaře. Praktický lékař je hlavním partnerem pacienta, jeho poradcem a
průvodcem v systému zdravotní péče a má
klíčový význam pro kvalitu a efektivitu
celého systému.
Pro
zvýšení role praktického lékaře užívají současné strategie zdravotnických
systémů různé ekonomické a organizační pobídky jako je kapitační platba,
gate-keeping, shared care, společné fondy a systémy řízené péče.
Při úpravě systému je především potřeba:
· Stanovit základní kompetence
lékaře primární zdravotní péče (PLDD, PL). Umožnit do budoucna vznik rodinného
lékaře.
· Stanovit základní kompetence
lékaře v oblasti komunitní péče.
· Přizpůsobit kurikulum postgraduálního vzdělávání a
systém dalšího vzdělávání novým úkolům, které by měl praktický lékař plnit.
· Vytvořit takové prostředí, ve
kterém by praktický lékař mohl angažovaně a kvalitně plnit své odborné,
ekonomické i etické poslání.
·
Vytvořit tlak na
snížení volného a neregulovaného pohybu pojištěnců v systému.
Úhrada péče u
praktického lékaře:
Nejvhodnější formou úhrady jsou zde zatím
kapitačně-výkonové platby,
doplněné některými korekcemi (na př. opatřeními proti přesunu nadměrného počtu
pacientů do specializované nebo institucionální péče a pod.)
B) Ambulantní specializovaná péče
V síti ambulantních specialistů dochází k dublování mezi soukromými specialisty a specializovanými
ambulancemi nemocnic. Každá z těchto variant péče má z hlediska
pacientů své výhody i nevýhody.
V rámci zamýšlených úprav bude žádoucí soustředit pozornost
specialistů v nemocničních ambulancích především na řešení akutních
případů a na péči o pacienty, kteří byli před tím léčeni v nemocnici na
lůžku. Měla by se též zvýšit mobilita soukromých specialistů. Nemocnice by měly
pro soukromé specialisty zřídit takové podmínky, aby v určitou dohodnutou
dobu mohli poskytoval specializovanou péči též v nemocnici s možností
využít nemocniční zázemí.
Pro honorování péče specialistů je v našich
podmínkách zatím nejvýhodnější některá
varianta úhrady platbou za výkony. Stupeň regulace přístupu pacienta ke specialistům bude
vymezen v diferencovaných
podmínkách jednotlivých typů pojistných produktů.
Bude nezbytné zlepšit vzájemnou
komunikaci mezi specialisty a praktickými lékaři i komunikaci mezi
specialisty navzájem. Bude též účelné přistoupit k širšímu vymezení
specializací než je tomu doposud.
C) Nemocniční péče
V souladu s převažujícím typem vlastnictví
nemocnic v evropském prostoru by převažující
organizační formou nemocnice měla být veřejně prospěšná organizace (nezisková
právnická osoba). I ziskové podnikatelské subjekty by však měly mít rovné
podmínky..
Za nejvhodnější systém úhrad nemocniční péče považujeme úhradu na základě DRG. Tento způsob úhrady motivuje nemocnici ke zlepšení organizace péče, k racionální indikaci vyšetření komplementu, ke zkracování ošetřovací doby a ke snižování nákladů, apod.
Péči
indikovanou pro úhradu z fondu pro
rozvoj medicínských metod a z fondu nepojistitelné péče budou
nemocnicím proplácet pojišťovny. Těm
pak budou fondy tuto platbu refundovat. Služby poskytované
nemocnicí nad rámec služeb plynoucích ze zdravotního pojištění budou hrazeny
tím, kdo si ony služby vyžádal (obec, region, občan, zaměstnavatel atd.).
Nemocnice musí být řízena jako standardní
podnik a její vedení musí mít
vytvořeno odpovídají podmínky pro řízení. V případě kdy má nemocnice formu veřejně prospěšné organizace
musí být členové její správní rady za plnění své funkce odměňováni, avšak také
musí nést za řádný chod nemocnice nejen
morální, ale i majetkovou a trestní odpovědnost.
D. Sledování kvality poskytované péče
Kvalitě zdravotnických služeb se u nás dosud nevěnuje
dostatečná pozornost a snaha o její sledování a vyvozování závěrů ze získaných
poznatků není systematická.
Je
proto účelné:
·
Prosadit jednotnou
formu hodnocení zdravotnických zařízení a zveřejňování výsledků tohoto
hodnocení.
·
Podpořit vznik nezávislé agentury, která bude
hodnotit kvalitu poskytované péče (metodou peer-review) a zveřejňovat výsledky hodnocení.
·
Prosadit, aby systém
trvalého zajišťování a zveřejňování kvality byl součástí práce každého
pracoviště.
·
Motivovat
poskytovatele k vyšší kvalitě péče. Poskytovatel by měl za kvalitnější
péči obdržet vyšší úhradu.
E) Dostupnost péče a utváření sítě zdravotnických
zařízení
Vzhledem k relativně hustému osídlení, ke značnému
počtu zdravotnických zařízení a k husté silniční a železniční síti je u
nás dostupnost primární péče obecně relativně dobrá. Pokud jde o dostupnost
specializované a nemocniční péče je situace v rámci republiky velmi
diferencovaná.
Síť
zdravotnických zařízení by měla vznikat postupným procesem na základě souboru
smluv mezi poskytovateli a tento proces by doplňovaly korekční opatření vedení
jednotlivých regionů či obcí (kontrahování některých služeb pro státní správu
či samosprávu, pobídky k doplňování chybějících kapacit).
Cílem
je vytvoření takové soustavy poskytovatelů zdravotní péče, která by odpovídala
potřebám obyvatel a ekonomickým možnostem státu, regionu, obcí a jejich
obyvatel.
K utváření sítě budou významně přispívat praktičtí lékaři.
K vytváření účelné sítě zdravotnických zařízení může přispět systém řízené
péče.
IX. PRACOVNÍCI VE
ZDRAVOTNICTVÍ
Zdravotnictví
představuje důležitý sektor ekonomiky státu. Ve zdravotnictví pracuje celkem
228 555 osob, což představuje 4,8 % pracujících. To je více než na př.
v zemědělství a myslivosti (tam 4,6 %) a mnohem více než na př.
v hornictví a dalším průmyslu dobývání nerostných surovin (tam 1,5 %).
Markantní
je stálý růst relativního počtu lékařů vzhledem k populaci.
Tab.
č. 6: Vývoj počtu obyvatel na 1 lékaře
v resortu zdravotnictví
rok |
1960 |
1970 |
1980 |
1985 |
1990 |
1992 |
1994 |
1996 |
1998 |
2000 |
obyvatelé/lékař |
535 |
470 |
339 |
299 |
286 |
293 |
273 |
269 |
248 |
241 |
(Zdravotnictví
České republiky 2000 ve statistických údajích, UZIS, Praha 2001)
Z hlediska zabezpečení zdravotnických služeb
pro obyvatelstvo je tento vývoj nepochybně příznivý. Otázkou je, kde je
ekonomická mez této relace.
A) Struktura zdravotní péče
V západoevropských státech hrají lékaři primární
péče důležitější roli než u nás. U nás se s takovou změnou též oficiálně
počítá, zatím však jsou ze strany státu opakovaně finančně podporována především velká nemocniční
zařízení.
Snaha snížit počet akutních lůžek naráží na silné lokální
zájmy a obtížně se prosazuje. Výběrová řízení o lůžkových zařízeních, která
v minulosti proběhla, odhalila v některých nemocnicích řadu nedostatků. Je
škoda, že zjištěné poznatky nebyly zveřejněny.
Velmi žádoucí by byl posun ve struktuře praktických
lékařů i specialistů směrem ke kvalifikovanějším a zodpovědnějším odborníkům.
Kvalitní odborná výchova lékařů musí
být doprovázena posilováním morálních zásad a lékařské etiky.
B) Odměňování lékařů
Z hlediska způsobu odměňování je nutné zřetelně oddělovat alespoň
dvě skupiny lékařů:
a)
skupinu soukromých lékařů primární péče a soukromých specialistů,
b)
skupinu nemocničních lékařů.
Lékaři prvé skupiny jsou
převážně soukromými podnikateli, jejich čistý příjem závisí na hrubém příjmu a na výši
nákladů. Výše plateb od pojišťovny by měla vznikat na základě jednání mezi
pojišťovnami a lékařem (zástupci lékařů). Vždy půjde o to nalézt kompromisní
řešení blížící se možnostem a potřebám obou stran. Neřešenou zůstává otázka oceňování různé kvality lékařské péče.
Mezi jednotlivými lékaři jsou v tomto směru značné rozdíly. Pojišťovny
musí najít způsob jak tyto rozdíly finančně ohodnotit.
Lékaři druhé skupiny jsou zaměstnanci a jsou odměňování mzdou na základě tarifní
stupnice a různými druhy příplatků. Mezi těmito lékaři existují značné rozdíly
ve výdělku, v kvalitě i v intenzitě práce. Lékaři by nepochybně měli v průměru pobírat podstatně vyšší plat než
dosud. Patrně to
však nelze úspěšně řešit všeobecným zvyšováním mzdových tarifů, ale spíše uplatňováním diferencovaných smluvních
platů.
C) Výchova lékaŕů po promoci
Základní popromoční
rezidentura by měla být jednoletá. Měla
by být hrazena formou stipendia poskytovaného státem s částečným
příspěvkem komory. Na tuto residenturu by měl být právní nárok. Při dalším vzdělávání po ukončení
rezidentury by mohl lékař požádat o zařazení do atestačního oboru, který si
zvolí. Časový termín jeho zařazení do tohoto oboru bude závislý na počtu
zájemců a kapacitě školitelů. Omezená kapacita školitelů, různá
v jednotlivých oborech, může představovat i jistý regulační prvek.
Postpromoční příprava spolu se specializačním vzděláváním by měla trvat celkem
3-5 let podle oboru.
Postgraduální vzdělávání budou zajišťovat lékařské
fakulty a IPVZ. Jejich vzájemný vztah je nutno vyjasnit.
Financování školení by mělo probíhat dle dohody mezi školícím pracovištěm a
školeným lékařem. Náklady na výuku může školený
lékař kompenzovat svou prací pro
školící pracoviště, může si pro jejich
úhradu vyjednat půjčku atd.
V systému celoživotního vzdělávání se mohou uplatňovat fakulty, komora,
odborné společnosti, vzdělávací instituce i jednotliví odborníci. Složení akreditační komise pro příslušné obory
dalšího vzdělávání stanoví na návrh fakult, odborných společností a komor
ministr zdravotnictví.
Při návrhu dalšího
vzdělávání lékařů a ostatních
zdravotnických pracovníků bude nutné
sladit prováděné úpravy se směrnicemi EU.
X. LÉKY A LÉKOVÁ POLITIKA STÁTU
Mezi hlavní příčiny vysokých výdajů na léčiva patří především: vysoký počet kontaktů pacienta s lékařem a vysoká pravděpodobnost předpisu léčiva při kontaktu. Počet kontaktů v ambulantní péči byl zprvu ovlivněn způsobem platby (platba za výkony). U nás však ani zásadní změny ve způsobu platby (přechod na kapitačně-výkonové platby) významně nezměnily vývoj v počtu kontaktů. Kromě snahy o ovlivňování lékařů bude třeba hledat též vhodné způsoby zainteresování pacientů na tlumení těchto výdajů.
V lékové politice se
uplatňuje více forem regulace. Především to je povinná registrace
léčivých přípravků a regulace jejich vstupu na trh.
Pro regulaci
výdajů na léčiva je významná cenová regulace a především regulace výše úhrad
jednotlivých léčiv ze zdravotního pojištění (jak generických, tak i
originálních).
V oblasti
regulace cen lze použít různé postupy (metody) od liberálního přístupu (cenová
svoboda) až po tvrdý administrativně-byrokratický přístup (úplná cenová
regulace celého sortimentu). Na základě dosavadních zkušeností (našich i
zahraničních) lze doporučit spíše liberální přístup, za předpokladu, že úhrady
léčiv z prostředků veřejného zdravotního pojištění budou založeny na
limitní úhradě podle druhu (zařazení) a množství účinné látky obsažené
v příslušném léčivém přípravku.
Stát by měl
regulovat ceny léčiv pouze u léčivých přípravků, které obsahují účinné látky
zařazené do seznamu nezbytných léčiv. Pro ostatní léčiva (vázaná na
lékařský předpis a nehrazená z prostředků veřejného zdravotního pojištění
nebo částečně či i plně hrazená z prostředků veřejného zdravotního
pojištění, ale neuvedená na seznamu nezbytných léčiv) by měly být stanoveny
podmínky pro vhodnou autoregulaci ceny výrobcem či dovozcem (např. jasná
pravidla pro jednání o nabídkové ceně navržené výrobcem).
Ceny fytofarmak,
homeopatik (a případně některých dalších přesně definovaných skupin léčiv,
např. volně prodejných léčiv nehrazených z veřejného zdravotního
pojištění) by se měly zcela deregulovat.
U léčivých přípravků obsahujících účinné látky
zařazené do seznamu tzv. nezbytných léčiv je vhodné provádět cenovou regulaci
na základě porovnání ceny výrobce či dovozce s cenou shodného léčivého
přípravku ve vybraných zemích s podobnou úrovní ekonomiky. U léčiv s regulovanými cenami by
měly být v lékárnách zajištěny pevné a stabilní ceny na konkrétní časové
období (nejlépe na jeden rok).
Přirážky za
obchodní výkony by měly být stanoveny odděleně pro farmaceutický velkoobchod a pro
lékárny, a to sestupně dle výše ceny výrobku
(tzv. diferencovaná degresivní marže). Tyto přirážky by neměly být
stanoveny pro léčivé přípravky u kterých bude volná tvorba cen.
Vhodným
nástrojem regulace je též pevný poplatek za recept, placený pacientem při
odběru léku plně či částečně hrazeného z veřejného zdravotního pojištění.
Z možných
způsobů úhrad ceny léčiva z prostředků veřejného zdravotního pojištění
doporučujeme nadále užívat formu pevné úhrady aktuální ceny léčiva.
O zařazení léčiva do seznamu nezbytných léčiv musí
rozhodnout odborníci, kteří však musí brát zřetel na ekonomické možnosti
systému veřejného zdravotního pojištění. Seznam nezbytných léčiv může též
tvořit základ pro tvorbu nemocničních
pozitivních listů.
Pro ambulantní praxi a lůžkovou péči je vhodné
vytvořit funkční a dobře
institucionalizovanou a tím i účinnou
antibiotickou politiku.
Některá
velmi nákladná či dlouhodobě aplikovaná léčiva budou poskytovatelům
(prostřednictvím pojišťovny) hrazena z fondu
rozvoje medicínských metod a z fondu nepojistitelné péče.
Volně prodejná léčiva nebudou hrazená
z pojištění za žádných okolností. Bude je možno prodávat i mimo lékárny.
XI. OBČAN A
JEHO ÚČAST V SYSTÉMU
Právo na péči o udržení a obnovení zdraví je považováno za jedno ze základních
práv člověka. Základní tendencí je snaha
poskytovat všem zdravotní péči podle zdravotní potřeby, bez ohledu na
princip zásluhy a bez ohledu na finanční situaci a sociální postavení
nemocného. Tato tendence naráží na bariery
tvořené ekonomickými možnostmi společnosti.
Jediný
kdo může o nezbytnosti zdravotní služby a nejlepším využití omezených zdrojů
v konečné fázi zasvěceně
rozhodnout, je lékař. Pro takové rozhodování musí být správně motivován, mít dostatek informací a být odborníkem ve své profesi s vysokým morálním
standardem. Nezbytnou podmínkou je také adekvátní legislativní prostředí.
Garantovaná péče
Dle platného ústavního pořádku je veškerá poskytovaná
zdravotní péče bezplatná, a to na základě veřejného zdravotního pojištění,
pokud zákon nestanoví jinak. Určitá
redukce rozsahu garantované (z veřejného pojištění plně hrazené) péče je nutná, nemá-li se systém zmítat v trvalých finančních
potížích a nemá-li celková kvalita péče klesnout.
Do garantované peče by neměla patřit péče
probíhající za výhodnějších podmínek než
je obvyklé (vybavení pokojů nemocnic telefony, televizí, rozsah návštěv, počet
lůžek na pokoji, a pod.).
Do garantované péče by neměla patřit
specializovaná péče na úrovni nových metod a centralizovaných výkonů. Tyto výkony by však měly být (v případě schválení
příslušnou komisí) hrazeny z fondu pro rozvoj medicínských metod.
Do
nadstandardů by bylo možno zařadit i většinu preventivních opatření. Do garantované péče by neměla patřit
nevědecká péče (např. homeopatie), a dále to, co dnes není součástí
zdravotního pojištění (např.kosmetické výkony).
Solidarita
Výchozím principem financování zdravotnictví z veřejného pojištění
nebo z rozpočtu je v evropských státech organizovaná solidarita.
Teoreticky má občan právo na solidární
zajištění zdravotní péče, která prokazatelně vede k zlepšení jeho zdravotního stavu. Realizace takto
omezeného práva však není možná: u podstatné části zdravotních služeb, u
kterých máme mnoho důvodů se domnívat, že přispívají k zlepšení zdraví pacientů
chybí jednoznačný průkaz účinnosti. Mnoho
zdravotních služeb za určité situace
zachraňuje lidský život, za jiné situace jsou však zbytné. Teprve při
rozhodování o poskytnutí konkrétní služby konkrétnímu pacientovi
v konkrétní situaci je možné posoudit oprávněnost jejího poskytnutí; toto rozhodnutí má plně v rukou ošetřující lékař. Vzniká problém motivace lékaře k racionálnímu
rozhodování. Zde je nezbytné propojení
ekonomických nástrojů s etickým a odborným vzděláváním zdravotníků.
Spoluúčast
Současné zdravotnictví musí být založeno na kompromisu a kombinovat solidaritu a individuální odpovědnost. Obecně
je nutné u každého občana posílit
motivaci ke zvýšení zájmu o péči a ochranu jeho zdraví a ke zdravému
životnímu stylu, efektivnímu chování v poptávce po zdravotní péči, posílit
informovanost o nákladech na jemu poskytnutou zdravotní péči.
Je
žádoucí, aby se občan rozhodoval o výši své spoluúčasti na nákladech zdravotní
péče v okamžiku kdy je zdráv a nikoliv ve chvíli kdy zdravotní péči čerpá.
Hlavní rozhodnutí by měl činit v okamžiku volby pojistného produktu,
kdy si volí některé podmínky za nichž mu bude péče poskytována a tím i případný
rozsah spoluúčasti. Obecně by byl zaveden
poplatek za každý realizovaný recept.
XII. PŘEDPOKLADY A NÁSTROJE
PODMIŇUJÍCÍ ÚSPĚŠNÉ FUNGOVÁNÍ NAVRHOVANÉHO SYSTÉMU
A) Zřetelně definované vlastnictví a odpovědnost
Stát se jako vlastník velkých zdravotnických zařízení
neosvědčil. Měl by vlastnit jen taková
zařízení, kde neexistuje jiné schůdné řešení. Jednou z vhodných
organizačních forem pro lůžková zdravotnická zařízení je veřejně prospěšná
organizace (nezisková organizace) v jejímž čele je ředitel jmenovaný
na základě konkursního řízení správní radou složenou z výrazných osobností
.
B) Legislativní a smluvní rámec vztahů mezi prvky systému
V rámci obecné legislativy by vztahy mezi prvky systému měly být založeny především na smlouvách
mezi jednotlivými partnery nebo mezi reprezentanty profesních sdružení či
svazů. Stát by měl obsahy těchto smluv ovlivňovat především obecně platnou
legislativou a dozorem nad jejím dodržováním.
C) Dostupnost
informací a jejich zveřejňování
V současných
systémech zdravotní péče hrají velkou
roli informace. Obecně mají lékař i pacient nedostatek informací. Zejména je důležité, aby byl informacemi dobře vybaven
praktický lékař. Jde o především o informace o pacientovi a o jeho pohybu v
systému. Důležitá je ochrana dat v papírové i elektronické formě. Velký význam
mají informace o kvalitě péče
v různých zdravotnických zařízeních, zejména když pacient stojí před
rozhodnutím o volbě zařízení pro podstoupení závažnějšího zákroku.
D) Motivace
k vyšší kvalitě péče a k vyšší efektivnosti systému
V ambulantní
i hospitalizační péči dnes existuje
převážně paušální prostředí a motivace k přiměřené intensitě, vyšší
kvalitě i efektivnosti péče je velmi nízká. Řešení spočívá v korekci a
objektivizaci regulačních mechanismů a zvýšení
motivace.
Roli ambulantních specialistů je účelné posunout do
roviny konziliárních, dispenzárních a diagnostických odborných pracovišť, která
pracují na objednávku praktického lékaře.
E) Harmonizace s požadavky EU
Zdravotní péče nepatří
mezi oblasti, ve kterých EU požaduje striktní harmonizaci. Žádá se
především pouze dílčí přizpůsobení legislativy tak, aby stát zajistil rovnost
poskytování a úhrady zdravotní péče pro občany EU na svém území a pro své
občany na teritoriu EU, a soulad v oblasti vzdělávání zdravotníků a v
oblasti hygienických, farmaceutických a zdravotnicko-technických předpisů.
XIII. ŘÍZENÁ PÉČE
Řízenou
péčí se rozumí soubor právních, finančních, manažerských, informačních a
medicínských nástrojů, které podporují poskytování kvalitní zdravotní péče
efektivním způsobem.
Subjekty
participující na řízené péči (zdravotní pojišťovny,
poskytovatelé, účastníci veřejného
zdravotního pojištění) jsou začleněny do organizační formy nazývané plán řízené péče. Základem plánu je smluvní síť tvořená všemi,
kteří mohou ovlivnit podobu zdravotní péče, tedy zdravotní pojišťovnou,
poskytovateli a občany. Základní smlouva
se uzavírá mezi nemocnicí a pojišťovnou
a definuje míru sdílení finančního rizika spojeného s náklady zdravotní
péče poskytované lidem o které se plán stará. Pro specialisty představuje smlouva o účasti v plánu stabilní
zakázku a perspektivu lepší úhrady. Klíčová
role praktických lékařů je smluvně ošetřena tak, že jejich vyšší náklady, spojené se zajišťováním péče o klienty plánu,
jsou kompenzovány zvýšením kapitace a
navíc mají možnost uzavřít s pojišťovnou smlouvu o sdílení rizika nad náklady definované části
indukované zdravotní péče.
Cílem plánu je zvýšení efektivity poskytované zdravotní
péče a zvýšení její kvality. Prakticky
to znamená: odstranění duplicitně prováděné péče, identifikace a omezení
neefektivní péče (tedy té, která nepřináší zlepšení zdravotního stavu),
nacházení ekonomicky nejvýhodnějších léčebných postupů při srovnatelných
výsledcích. Výsledkem je ovlivnění klinického stylu lékaře i způsobu organizace
péče o pacienta v rámci celého spektra zdravotních služeb.
Vytvořené úspory jsou zdrojem financování motivačního programu (který sám znamená vyšší rozsah a standard péče o
klienty), lepší kompenzace poskytovatelů a krytí nákladů řízení plánu, včetně
programu zajištění kvality.
Občan získává za převzetí některých
závazků na př. za dobrovolné omezení svobody volného pohybu zdravotnickými
zařízeními (dobrovolný gate-keeping) některé výhody jako třeba:
· větší jistotu, že mu
bude poskytnuta kvalitní péče a
pocit lepšího zdravotního zabezpečení
(pokud se dostanu do problémů, tak je tu někdo, kdo je bude řešit),
· objednávkový systém (úspora
času),
· podíl na úsporách plánu - motivační
program nemocnice, který může obsahovat:
· slevu na nadstandardních službách,
·
zvýhodněný přístup k
aktivitám udržujícím zdraví (rehabilitace, atd.),
·
zvýhodněný přístup
k preventivním programům (kardiovaskulární, zvyšující tělesnou výkonnost,
snižující nadváhu atd.).
XIV. STRATEGIE POSTUPNÉ IMPLEMENTACE
NAVRHOVANÝCH ÚPRAV SYSTÉMU
Základní zásadou realizace navržených úprav musí být, že změny musí probíhat postupně v dílčích krocích, po pečlivé věcné a metodické přípravě a po důkladném informování všech účastníků systému o povaze změny a důsledcích pro jejich aktivity v systému.
Předložený materiál není podrobným projektem úprav a dle našeho názoru nelze předem podrobný projekt úprav ani vypracovat. Lze vytýčit směr úprav a koncepci základních kroků úprav. Předložený materiál také neobsahuje všechny částí systému, ale zaměřuje se pouze na ty oblasti, které tvoří páteř systému. V každém případě při implementaci navržených úprav půjde o víceletý proces, nikoliv o krátkodobou akci.
XV. ZÁVĚR
Autoři studie vycházejí z přesvědčení, že
hlavním ekonomickým problémem našeho zdravotnictví není objektivní nedostatek
zdrojů, ale to, že se zdroji,
které máme k dispozici, nedovedeme dobře hospodařit, což se týká všech
úrovní systému.
Páteř financování systému je tvořena veřejným
zdravotním pojištěním, a ekonomický úspěch systému bude záviset na tom, jak se
systém naučí s prostředky zdravotního pojištění hospodařit. Prohlubování
administrativních opatření, která by měla systém k hospodárnému chování
nutit, je málo účinné. Účinnější je správné
vyvážení systému, správná
harmonizace vztahů mezi jeho prvky a jejich vhodná motivace. Vždy je
nutno najít kompromis mezi potřebami zdravotnictví a finančními zdroji.
Považujeme za vhodné rozčlenit dosavadní
pojistné na dvě části a to na solidární část a individuální (smluvní) část. Pro
zajišťování garantované péče by sloužily obě části pojištění, avšak podle
obsahu smluvní části pojištění by byly
modifikovány některé podmínky poskytování této péče, případně rozšířen
její rozsah.
Zatímco
procentuální sazba základního
pojistného by byla stejná pro
všechny pojištěnce, výše smluvního pojistného by byla diferencována dle
podmínek smlouvy.
Solidární část pojistného by se po odpočtu odvodů do fondu rozvoje medicínských metod a fondu nepojistitelné péče stoprocentně přerozdělovala a to na základě zdravotního rizika pojištěnců (věku a pohlaví). U smluvní části pojistného by žádné přerozdělování neproběhlo. Přerozdělení by měla provádět nezávislá instituce, která by současně spravovala všechny potřebné registry.
Pro zvýšení solidarity s vážně nemocnými pacienty a
pro lepší zabezpečení jejich léčby
navrhujeme vytvořit dva speciální fondy
a to: „fond rozvoje medicínských metod“
a „fond nepojistitelné péče“.
Pro
dobré vyladění a účelné rozložení sítě poskytovatelů by měl sloužit systém selektivních kontraktů mezi
pojišťovnami a poskytovateli.
Navrhovaná reforma systému zdravotní péče posiluje roli praktického lékaře a
obecně roli primární péče v systému. Praktický lékař by měl být hlavním
partnerem pacienta, jeho poradcem a jeho průvodcem v celém systému
zdravotní péče. Úhrada zdravotní péče u praktického lékaře by měla jako dnes
formu kombinované kapitační platby.
Stupeň regulace přístupu pacienta ke specialistům by měl záviset na typu
zvoleného pojistného produktu. Úhrada zdravotní péče u specialisty by měla
pravděpodobně nejčastěji formu plateb za výkony, jsou však i další možnosti.
U nemocnic by měla být převažující organizační
formou veřejně prospěšná organizace (nezisková právnická osoba). Jako
úhradový systém přichází v nemocnicích v úvahu především systém DRGs (Diagnosis Related Groups).
V navrhované
koncepci úprav systému zdravotní péče by měla být věnována značná pozornost kvalitě péče. Hodnocením
zdravotnických zařízení, především nemocnic a jejich oddělení, by se měla
zabývat nezávislá instituce. Výsledky
tohoto hodnocení by měly být každoročně
publikovány.
O výši, formě a podmínkách
své spoluúčasti by se měl občan rozhodovat v okamžiku volby pojistného
produktu. Na
podmínkách zvoleného pojistného produktu bude též záviset případná platba
hospitalizační taxy, poplatků za ambulantní péči a pod. Za účelné se však
považuje zavést poplatek za každý realizovaný recept.
V současných systémech zdravotní péče hrají
velkou roli informace. Praktický lékař potřebuje dobré informace o
pohybu svých pacientů v systému. Pro své rozhodování potřebuje dostatek
informací též pacient.
K zlepšení
úrovně systému zdravotní péče může přispět využití
některých principů řízené péče. Řízenou péčí se rozumí soubor právních,
finančních, manažerských, informačních a medicínských nástrojů, které podporují
poskytování kvalitní zdravotní péče efektivním způsobem.
Základní zásadou realizace navržených úprav musí být, že změny budou probíhat postupně v dílčích krocích, po pečlivé věcné a metodické a informační přípravě.
XVI. LITERATURA A
DALŠÍ PRAMENY
Podkladové studie
pro předkládanou koncepci zpracovali:
MUDr. Jan
BURIAN
MUDr. Miroslava
ČLUPKOVÁ
MUDr. Pavla
HANSELOVÁ
MUDr.
Pavel HORÁK
RNDr. Jaroslav
JANDA
Vladimír KOTHERA
PhDr. Eva KŘÍŽOVÁ
MUDr. Ján LEŠTÁK,
CSc.
Doc. JUDr.
Ivan MALÝ, CSc.
Doc. MUDr.
Šárka PITROVÁ, CSc.
MUDr.
Bohumil SEIFERT
Pharm.Dr. Josef
SUCHOPÁR
Doc. MUDr. Štěpán
SVAČINA, CSc.
Doc. MUDr. Jiří
ŠIMEK, CSc.
Prof. MUDr. Jan
ŠVIHOVEC, DrSc.
Doc. Ing.
Jaromír VEPŘEK, CSc.
MUDr. Pavel VEPŘEK
Ing. Zdeněk VITÁSEK
Další použité
prameny jsou uvedeny v úplném
textu zprávy:
|
SEZNAM ČLENŮ TÝMU EXPERTŮ:
MUDr. Jan
BURIAN
MUDr. Pavla
HANSELOVÁ
MUDr.
Pavel HORÁK
RNDr. Jaroslav
JANDA
Vladimír KOTHERA
PhDr. Eva KŘÍŽOVÁ
MUDr. Ján LEŠTÁK,
CSc.
Doc. JUDr.
Ivan MALÝ, CSc.
Doc. MUDr.
Šárka PITROVÁ, CSc.
MUDr.
Bohumil SEIFERT
Pharm.Dr. Josef
SUCHOPÁR
Doc. MUDr. Štěpán
SVAČINA, CSc.
Doc. MUDr.
Jiří ŠIMEK, CSc.
Prof. MUDr. Jan
ŠVIHOVEC, DrSc.
Doc. Ing.
Jaromír VEPŘEK, CSc., (vedoucí týmu)
MUDr. Pavel VEPŘEK
Ing. Zdeněk VITÁSEK
asistent týmu: Luboš
JILICH, Bc.