K internetovému sdělení dr. Vedrala z 21.1.2002
K internetovému sdělení dr. Vedrala z 21.1.2002
-----------------------------------------------------------
Autor
sdělení se snaží přesvědčit ambulantní specialisty o výhodnosti vyhlášky Ministerstva
zdravotnictví upravující způsob úhrady za práci ambulantních specialistů od
1.1.2002.
Již
výchozí úvaha z níž odvozuje výhody nového systému je chybná. Autor tvrdí,
že v minulosti došlo k extrémnímu vzestupu vykazovaných výkonů u
některých zdravotnických zařízení, která si i po zavedení regulací ponechala
své průměry a to jim umožňuje, aby se i nyní chovala stejně jako v době do
zavedení regulací.
Takový
argument nelze označit jinak, než jako demagogický a populistický současně.
Demagogický proto, že není pravdivý a zcela přehlíží vlivy regulací od jejich
zavedení na takováto zařízení a populistický proto, že je zde zřetelná snaha
postavit „chudší většinu“ proti „bohatší menšině“.
Regulační
mechanismy zavedené zdravotnickými pojišťovnami a uplatňované do konce minulého
roku vycházely jednak z limitace výkonů a jednak z limitace časové.
To, co tvrdí autor zmíněného sdělení, mohlo proto platit jen pro první rok po
zavedení limitace. V dalších obdobích pak v důsledku uplatňování i
časové limitace, muselo nutně docházet k postupnému snižování limitu na
výkon, neboť zařízení nemohlo dosáhnout vyšší odměny než té, kterou povolovala
regulace.
Další
nepravdou tvrzenou v předmětném sdělení je, že zdravotnické zařízení,
které včas nezavřelo a poskytovalo péči i nadále, průměrné hodnoty ještě
snížilo, což vytváří u čtenáře představu, že kdo více dělal, dostal méně. I
když zdaleka nechci obhajovat systém regulací v době vlády ministrů Davida
či Špidly, je třeba říci, což autor zřejmě úmyslně zamlčuje, že i v tomto
systému před ministry Davidem a Špidlou v letech 1997-99 bylo pamatováno
na to, že při překročení výkonů byl průměr pro další srovnatelné období
v příštím roce zvyšován o určité, smlouvou zaručené procento. Pravdou je
tedy pravý opak toho, co autor ve svém sdělení tvrdí. Ten,kdo měl zájem, mohl tímto způsobem zvyšovat svůj průměr a
postupně si vytvářet prostředky na vybavování ordinací. Je to tedy zase jen o
tom, že kdo chtěl měl možnost, byť za cenu, že určitá část jeho výkonu nebyla
v daném období zaplacena, si tímto způsobem vytvářet podmínky pro to, aby
v dalším roce svůj příjem zvýšil. Tento systém tedy dával alespoň jistý,
byť malý prostor, pro individuelní iniciativy směřující ke zlepšení příjmové
stránky zdravotnického zařízení .
Systém,
který tak vřele doporučuje autor sdělení, však vede k naprostému zarovnání
všech zdravotnických zařízení přesně ve stylu socialistické morálky pod heslem
„všichni budeme mít stejně“. O tom, že takový systém je cestou zpět jsme se
přesvědčili v éře socialismu. Autor sdělení zřejmě vychází z toho, že
po dvanácti letech od sametové revoluce už všichni zapomněli, jak to za
socialismu fungovalo.
Autor
si pochvaluje, že nový systém umožní zdravotnickým zařízením, „která byla až
dosud držena pod pokličkou nízkých individuelních průměrů, vykázat tolik bodů,
co průměrné zařízení v dané odbornosti a to ještě povýšený o 8%“ a díky
tomu mohou podle autora provozovatelé uvažovat o nákupu nové techniky. Kde se
v autorovi bere přesvědčení, že právě takto získané prostředky budou
těmito zařízeními na tyto účely použity, zůstává utajeno a ví to jen autor sám.
Z logiky
věci vyplývá spíše pravý opak. Jestliže se až dosud takové zdravotnické
zařízení nesnažilo ani v rámci dosavadního systému o vybavování ordinace a
zvyšování výkonu způsobem, který dosud platný systém regulací umožňoval, jak je
to popsáno shora, pak lze téměř s jistotou předpokládat, že tak nebude
činit ani nyní a získané prostředky spotřebuje. Naproti tomu ta zařízení, která
se v současném ,byť jistě ne dokonalém systému dopracovala k určitým výsledkům,
nyní začnou doplácet na ta zařízení, která až dosud neprojevovala iniciativu
žádnou.
Za
Sdružení smluvních pneumofhizeologů
Dr.
Nykodýmová, Dr. Balý