Jak opravdu probíhá jednání dohodovacího řízení o úhradách?
Jak probíhá
dohodovací řízení o úhradách zdravotní péče
aneb
co
v Tempusu nenajdete.
V souvislosti s vydáním vyhlášky č. 619/06 Sb. o
úhradách zdravotní péče na rok 2007, s regulačními srážkami na maximální
úhradu za l. pololetí 2006 , v souvislosti s protesty praktiků ,
souvislosti s řadou nařčení cestou Tempus medicorum je rada SAS zavalena dotazy, připomínkami,
pochvalami i nadávkami z řad ambulantních specialistů. Z řady těchto
dotazů je vidět, že jejich autoři ne zcela dobře znají zákonné normy pro
vlastní dohodovací řízení .
Proto uvádíme přepis jednoho typického rozhovoru
s naším členem, jeho jméno na základě jeho žádosti neuvádíme/ redakčně
zkráceno/.
/Na jeho otázky odpovídají :dr. Pavel Tautermann, dr. Z.
Jojko, dr. Marie Duřpektová/
1. dotaz - Princip:
Vysvětlete
mi prosím jednoduše, jaká je zákonná norma pro stanovení ceny naší práce.
Odpověď:
Vše
postupuje podle Zákona 48/1997 Sb., § 17, odstavce 6:
(6)
Hodnoty bodu, výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění a
regulační omezení objemu poskytnuté zdravotní péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění se vždy na následující kalendářní rok dohodnou v
dohodovacím řízení zástupců Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky a
ostatních zdravotních pojišťoven a příslušných profesních sdružení
poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení. Svolavatelem a
garantem řádného průběhu dohodovacího řízení je Ministerstvo zdravotnictví.
Dojde-li k dohodě, posoudí její obsah Ministerstvo zdravotnictví z hlediska
souladu s právními předpisy a veřejným zájmem. Je-li výsledek dohody v souladu
s právními předpisy a veřejným zájmem, vydá jej Ministerstvo zdravotnictví jako
vyhlášku. Nedojde-li v dohodovacím řízení k výsledku do 90 dnů před skončením
příslušného kalendářního roku nebo shledá-li Ministerstvo zdravotnictví, že
výsledek dohodovacího řízení není v souladu s právními předpisy nebo veřejným
zájmem, stanoví hodnoty bodu, výši úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního
pojištění a regulační omezení objemu poskytnuté zdravotní péče hrazené z
veřejného zdravotního pojištění na následující kalendářní rok Ministerstvo
zdravotnictví vyhláškou.
2.dotaz – účast zástupců:
Ano,
to je dobré, ale já bych chtěl vědět,jak to prakticky probíhá, kdo tam za mne
rozhoduje, kdo hájí moje zájmy, jak já osobně mohu rozhodnutí těchto zástupců
ovlivnit.
Odpověď:
Vaše
zájmy hájí ten, komu jste dal svou plnou moc. Pokud jste ji dal SASu, pak
tento. Jednání našeho segmentu se však účastní i celá řada dalších sdružení různých odborností. To považujeme za
správné, protože v rámci různě konstruované úhrady výkonů v Seznamu
výkonů pro různé odbornosti je
individuální posouzení z pohledu příslušného specialisty mnohdy klíčové.
Jakákoli centralizace moci do rukou jakéhosi „superodborníka“ (jak to prosazuje
Dr.Kubek) by mohla být škodlivá, neboť je jisté, že tento by neměl potřebný podrobný
přehled o situaci ve všech oborech.
Jinak
síla každého tohoto subjektu závisí na počtu jemu odevzdaných plných mocí. Je
třeba, aby každý ambulantní specialista delegoval svůj hlas některému
profesnímu sdružení poskytovatelů. Tomuto sdružení pak lékař adresuje své
požadavky. Sdružení poskytovatelů - v našem případě SAS - vždy pověří
vyjednáváním některého ze svých členů. Mluvčím celého segmentu AS byl
demokraticky zvolen MUDr. Tautermann.
Pro
dohodovací jednání si obě strany- tedy pojišťovny na jedné a poskytovatelé na
druhé straně, připraví své požadavky. Většinou se o nich informují předem. Pak
následují tvrdá jednání.
Je
nutno zdůraznit, že obě strany se musí snažit dohodnout. Pokud kladou ultimativní nebo nereálné požadavky (s těmi přichází zcela
pravidelně zástupci ČLK o,.s. a pak – také pravidelně – obviňují všechny
ostatní z toho, že své požadavky neprosadili), končí jednání tzv. „nedohodou“
a o ceně naší práce rozhoduje Ministerstvo zdravotnictví.
O
každém takovém jednání se učiní ověřený zápis. Každé rozhodnutí
v dohodovacím řízení konzultují naši zástupci elektronicky s členy
rady. Jde tedy vždy o kolektivní
rozhodnutí.
3.dotaz – dohoda pro rok 2007:
Slyšel
jsem názor, že nás zástupci SASu zradili, když se dohodli na textu uvedeném
ve
vyhlášce 619, je to jen vylepšená
Rathova vyhláška 101/2006. Chceme přece navýšení ceny naší práce, chceme
ceník v korunách, nechceme žádné regulace.
Odpověď:
Rada
SASu uložila svým vyjednavačům, aby se snažili dosáhnout dohody
s pojišťovnami.
Důvodem
je to, že máme špatné zkušenosti z minulosti – vždy, když byla „nedohoda“,
vydalo MZ ceny vyhláškou, která byla ve
všech případech, bez ohledu na politickou příslušnost ministra, horší, než
poslední projednávaná varianta v příslušném v dohodovacím řízení.
Nebylo výjimkou, že díky rozhodnutí ministra došlo k poklesu našich úhrad
až o desítky procent. Takovou situaci jsme nechtěli připustit.
Základním
zadáním tedy vždy bylo a je: Dohodnout
se, resp. zachovat maximální existenční jistotu pro zdravotnická zařízení.
Pro
rok 2007 jsme měli v zásadě tyto možnosti:
a) Zachování původního vzorce výpočtu (dle vykázaných loňských bodů),
ale s návratem ke starému seznamu výkonů.
Máte-li stabilisovanou ambulanci se
stále stejným počtem pacientů a přibližně stejným spektrem výkonů, znamenala by
tato možnost pro Vás nulové navýšení a jen by Vám vadilo, že jiné ambulance
skrytým způsobem mohou navyšovat své úhrady, což by pro Vás samotné mělo perspektivně ten negativní dopad, že by delší
dobu stagnovala hodnota bodu (peníze se by se vyčerpaly pro ostatní). Jde tedy o systém, který je
nespravedlivý.
Přistoupení na tento režim by také
znamenalo veřejné uznání toho, že naše práce je levnější, než 300,-/hodinu. Proto
byl tento způsob odmítnut.
b) Zachování původního vzorce (dle vykázaných loňských bodů) s novým
seznamem výkonů, ovšem s významným poklesem hodnoty bodu – reálně bylo hovořeno
o poklesu nejdříve na cca 70 haléřů.
Později
se sice objevily teorie o možnosti užití 80 nebo 85 haléřů, nešlo však nikdy o
reálně projednané varianty, nelze je tedy považovat za průchodné. Nikdy nikým
nebylo jednáno o této variantě se zachováním hodnoty bodu na 1,05 Kč, neboť tu
pojišťovny předem odmítly jako neufinancovatelnou.
Pro všechny obory, které se neživí jen
"tužkou a papírem" platí, že tato varianta by znamenala pokles jejich
příjmu až o 35% . Je úzká skupina ambulancí, která by z tohoto
způsobu profitovala – ambulance nijak technicky nevybavené a pracující na
zkrácený úvazek. Jejich 5 - 15% navýšení
úhrad by pak bylo zaplaceno ze zkrácení
tržeb těch ostatních a to bez ohledu na to, že dobře vybavené ambulance již dnes
trpí nedostatečným ohodnocením režijních nákladů v Seznamu výkonů.
K jedné - již existující - nespravedlnosti, by byla přidána další.
Z těchto důvodů byl tento systém odmítnut.
c) To, co je t.č. v dohodě, t.j. zachování nového seznamu výkonů (zachování tlaku na politiky, neboť je vidět
jeden s důvodů podhodnocení naší práce),
výpočet ne podle bodů, ale podle loni
utržených peněz s navýšením o třeba 3% úhrad pro všechny.
Netvrdíme,
že jde o systém ideální, ale jednoznačně platí, že se ke všem
chová stejně - všem navyšuje
úhrady z roku 2006 o 3%. Ze všech projednávaných variant (při zohlednění
nemožnosti významně měnit systém úhrad při nepříznivé politické
konstelaci) je nejspravedlivější.
Snad
je tedy jasné, jaké byla vybrána jediná varianta, která je spravedlivá pro
všechny v tom smyslu, že všem přináší stejný prospěch a nikomu nepřinese
pokles tržeb, takže obvinění ze strany Dr. Kubka jsou nesmyslná. Lidé, kteří mu
přikyvují, by měli vzít na vědomí, že on
prosazoval variantu s poklesem hodnoty bodu. Tedy pro některé z nás
pokles tržeb až o 35%.
4.dotaz – ještě jiné možnosti pro rok
2007:
V našem
konkrétním případě tedy došlo k dohodě a byla vydána vyhláška 619.
Stejně
tak u praktiků. Nyní praktici stávkují, žádají po ministrovi, aby vydal novou
vyhlášku. Dr. Kubek podporuje jejich protest s požadavkem na ministra, aby
vyhlášku novelizoval. Je to vůbec možné,
umožňuje to ministrovi zákon? Je možné získat event. navýšení ceny či změny
proti vyhl. 619 v našich vlastních smlouvách s pojišťovnami?
Odpověď:
Domníváme
se, že novelizace úhradové vyhlášky by byla balancováním na hraně zákona, možná
i za ní. Vyhláška vzešla z normálního dohodovacího řízení. Domníváme se
tedy, že ministr další vyhlášku pro úhrady v r. 2007 vydat nemůže, nicméně
každé zdravotnické zařízení se může zkusit dohodnout se svou příslušnou
pojišťovnou na základě §1, odst.2 vyhlášky 619 na jiném způsobu úhrady. Zkuste
to. Uvidíte, jak je to tvrdé. Každý z Vás je podnikatelský subjekt a měl by být rovnoprávným partnerem pojišťovny.
Jinak
ale bezprostředně po vydání vyhlášky 619 nastala opět četná jednání našich
zástupců s pojišťovnami. V tomto případě k doladění konečné
podoby smluvních dodatků. Řada pojišťoven naše požadavky akceptovala, což
vidíme jako úspěch. Ale znovu opakuji: jsou to dohody, není to diktát.
Jak
dohody vypadají a jaká jsou naše doporučení naleznete na našich stránkách pod
názvem „Co dělat.....“
5.dotaz – regulační srážky:
Pokud
tomu dobře rozumím, nedá se v této chvíli s úhradami pro rok 2007 už
moc pozitivního udělat. Děsím se regulačních srážek. Nyní při vyúčtování za l.
pololetí 2006 jsem dostal regulační srážku na maximální úhradu ve výši
140 000 Kč. Měl jsem v l. pololetí 2005 nízký průměrný náklad na l
unicitní rodné číslo, protože jsem zastupoval 3 měsíce kolegu,dále jsem
pracoval stejně, jako dříve, potřebuji větší náklad na l rodné číslo. Jsem
přesvědčen, že pracuji dobře, můj průměr nákladů na rodné číslo odpovídá
průměru v republice u stejné odbornosti.Považuji to za nespravedlnost. Co
mi k tomu řeknete? Jak se z toho dostat, nedostanu na l. pololetí 2007 stejně nízké referenční
číslo?
Odpověď:
Pane
doktore, stručně řečeno, doplácíte touto vysokou částkou na vyhlášky
Jak
se ukazuje nyní, naše bezplatné rady
mají reálnou cenu až 140 000 Kč.
Známe
ale i lékaře, kteří dostali doplatek, ne
srážku. Tyto doplatky pojišťovny jsou také
až 100 000 Kč. Samozřejmě, tito si nestěžují ani svá data nezveřejňují.
Jaká
bude tedy rada pro Vás:
a/
požádejte pojišťovnu o zohlednění Vaší mimořádné situace v r.
b/
současně požádejte s podobným zdůvodněním o Vámi vypočtenou referenční
úhradu na l urč pro l. pololetí 2007, jinak dostanete stejnou srážku za rok.
c/
musíte si uvědomit, že jako podnikatel jste udělal chybu, podepsal jste dodatek
s pro Vás mimořádně nízkým referenčním číslem Poučte se z toho a
příště vše kontrolujte ještě před podpisem. Příslušná doporučení, která Vám
pomohou v orientaci, plánujeme vydávat i nadále.
6.dotaz – rozdíl v přístupu
k praktickým lékařům a nám:
Praktikům
většina pojišťoven odpustila regulaci na max. úhradu, VZP ji chce výrazně
snížit. A co nám? Pro většinu z nás by snížení tvrdosti této regulační
srážky bylo velkým finančním přínosem. Co děláte v této věci?
Odpověď:
Ano.
V posledních dnech se nám potvrzují informace, že
všechny zdravotní pojišťovny kromě VZP upustily od této regulace u
praktiků, nás ovšem nadále regulují. VZP sice reguluje i praktické lékaře, tyto
regulace však krátí na významně menší částky.
Toto má pak za důsledek, že zatímco
praktičtí lékaři dnes výkony hrazené mimo kapitaci provádějí za úhradu dle
novely seznamu výkonů, lékaři našeho segmentu nikoli.
V dnešních dnech odoláváme velkému tlaku
členské základny, která nás veskrze obviňuje, že v této věci nijak nečiníme,
což potom je velkou částí lékařů bráno za příčinu toho, že praktikům je více či
méně vyhověno, ale u nás jsou uplatněny plné regulační srážky. Argument, že v
segmentu praktických lékařů došlo z různých důvodů k ušetření a tedy
přesunu financí, je veskrze odmítán s tím, že to bylo nejspíše zapříčiněno
přesunem péče k ambulantním specialistům.
Rada SAS se obrátila svým otevřeným
dopisem na MZ, všechny pojišťovny, MF a Ministerstvo pro hospodářskou soutěž. Tato
jednání se všemi zainteresovanými zatím
stále probíhají, zatím nemáme jednoznačné výsledky
Žádáme,
aby úspory z r. 2006 byly vydány
všem stejným dílem
(např. u nás využity pro navýšení ohodnocení klinických výkonů).
7.
dotaz – rok
No, nevidím tento rok finančně moc
příznivě. Chtěl bych platbu v reálných cenách, v korunách, daleko
transparentněji, než letos. Chtěl bych
redukovat regulace na léky a vyžádanou péči. Přál bych si, aby mohly být
uplatněny až po revizi a zjištění, zda bylo možno postupovat jinak, podobně ,jako
tomu je v sousedních státech. Chtěl bych, aby výpočty byly podstatně
jednodušší, abych si sám mohl hlídat své hranice.
Co bude dělat SAS v dohodovacím
řízení pro rok 2008?
Odpověď:
Počítá
se s tím, že bude zahájeno dohodovací řízení již v březnu. Rada SAS
připravuje požadavky ambulantních specialistů, v zásadě jste je sám
formuloval, i když je nutné přiznat, že si jsme vědomi toho, že platba v reálných cenách vyžaduje poměrně
podrobnou revizi Seznamu výkonů, což nejspíše nebude během roku 2007
stihnutelné.
Každý
člen SASu, každý amb. specialista, který dal plnou moc SASu pro dohodovací
jednání, má právo zaslat své názory emailem na naši adresu, budeme z nich
vycházet. Informace o průběhu jednání budou samozřejmě uvedena na našich
stránkách. Zdůrazňujeme ale ještě jednou
- je to jednání o dohodě, nikoli diktát a naše vyjednávací síla je v počtu
plných mocí.