Informace OZP k úhradě ambulantní specializované péče v 1. pololetí 2004
Informace OZP k úhradě ambulantní specializované péče v 1. pololetí
2004
V průběhu měsíce ledna 2004 rozeslala OZP smluvním ambulantní specialistům návrhy cenových dodatků na 1. pololetí 2004. Protože text dodatků se stal v několika případech předmětem polemik, projednali jsme cenové návrhy se zástupci SSLZP a rádi bychom i touto formou postup OZP vysvětlili.
Pro 1. pololetí 2004
navrhla OZP svým smluvním partnerům úhradu poskytnuté ambulantní specializované
zdravotní péče výkonovým způsobem s hodnotou bodu 1,04 Kč/ bod do limitu
nositele výkonu 12 hodin na kalendářní
den s omezením maximální úhradou v
návaznosti na počet unikátních pojištěnců ošetřených v dané odbornosti v
případech, kdy zdravotnické zařízení ošetřilo v dané odbornosti v příslušném
referenčním čtvrtletí minimálně 75 pojištěnců OZP. Maximální úhrada navrhovaná na
1 unikátního pojištěnce ošetřeného ve zdravotnickém zařízení pak byla stanovena
s přihlédnutím k věkové struktuře ošetřených pojištěnců v dané odbornosti v
příslušném referenčním období tak, aby maximální
úhrada na jednoho pojištěnce ošetřeného v 1. pololetí 2004 byla v souladu s
průměrnými celostátními náklady OZP v dané odbornosti po zohlednění věkového
spektra ošetřovaných pojištěnců OZP v příslušném referenčním období.
Předkládaný
návrh dodatku pro předmětné období je podle
našeho názoru v naprostém souladu s právními předpisy upravujícími veřejné
zdravotní pojištění, a to jak zákonem č. 48/1997 Sb. (odstavcem 14 § 17 zákona
č. 48/1997 Sb. opravňujícím zdravotní pojišťovnu snížit úhradu zdravotnickým
zařízením, která dlouhodobě překračují průměrné celostátní náklady zdravotní pojišťovny v dané odbornosti po
zohlednění věkových skupin ), tak i Věstníkem MZ, částka 13, z prosince 2003, ve
kterém byly publikovány v plném znění o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní
péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění výsledky dohodovacího
řízení o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění, kde mimo jiné odstavec (5) zakládá právo obou smluvních
stran učinit smluvní dohodu o jiném způsobu úhrady a regulace.
V
souladu s výše uvedeným uplatnila OZP cca u 11% nejnákladnějších zdravotnických
zařízení své právo dané zákonem a
navrhla oproti předchozím obdobím snížit limit maximální úhrady tak, aby výsledná
maximální úhrada na jednoho pojištěnce i v těchto nejnákladnějších
zdravotnických zařízeních byla v souladu s průměrnými celostátními náklady OZP
v dané odbornosti po zohlednění věkového spektra ošetřovaných pojištěnců v
příslušném referenčním období.
Jelikož
celostátní průměrné náklady OZP na jednoho pojištěnce a čtvrtletí jsou v
jednotlivých odbornostech stále signifikantně vyšší než srovnatelné
náklady např. největší zdravotní
pojišťovny, nemělo by snížení limitu maximální úhrady mít zásadní vliv na dostupnost péče pro pojištěnce OZP.
Zdůrazňujeme. že předmětný dodatek byl
odesílán jednoznačně jako návrh OZP a nebyl ze strany OZP podepsán
s tím, že v průvodním dopise byli jmenovitě uvedeni kontaktní pracovníci
pro uplatnění případných námitek, či protinávrhů. Lhůta pro uzavření
dodatku byla důsledně odvozována od data odeslání a měla by vytvořit dostatečný
časový prostor pro vysvětlení případných nejasností. Stanovení lhůty laskavě
nechápejte jako aroganci pojišťovny, ale jako nutnost zamezit úhradám zdravotní
péče za leden bez dostatečného právního titulu.
Ani navrhovaná regulační opatření v žádném případě nemají být diktátem
zdravotní pojišťovny a už vůbec nejsou namířena proti ambulantní specializované
péči jako celku, nýbrž výhradně proti malému počtu nejnákladnějších
zdravotnických zařízení.
OZP se svými smluvními partnery vždy jednala a v souladu s pokyny uvedenými
v průvodním dopise je připravena i
nadále individuálně jednat s každým smluvním partnerem o konečné výši smluvně
dohodnutého limitu. Pokud zdravotnické zařízení nade vší pochybnost prokáže
oprávněnost nadnormativních nákladů na zdravotní péči v dané odbornosti, může
být v konečném důsledku navrhovaný limit
adekvátně smluvně upraven. Jednoznačně však nebude vyhověno těm
zdravotnickým zařízením, která neodůvodněně generují v daných odbornostech
vysoké náklady.
Realizací
výše uvedených opatření se OZP snaží mimo jiné i o spravedlivější a
sofistikovanější alokaci finančních zdrojů vynakládaných na úhradu ambulantní
zdravotní péče vybízející k diferencovanému přístupu k poskytované zdravotní
péči. Jsme přesvědčeni, že podpora zdravotnických zařízení s maximalistickým
přístupem k vykazované péči profitujících z historicky vzniklých a ve srovnání s ostatními zařízeními
neadekvátních limitů je na škodu celému úhradovém mechanismu ambulantní
specializované péče.
V
Praze dne 9.února 2004
Ing.
Ladislav Friedrich, CSc.
generální
ředitel OZP, v.r.