Dohodnutá podoba typové smlouvy se Zdravotní pojištovnou Ministerstva vnitra CR
S M L O U V A
o poskytování zdravotní péče
a její úhradě
(ambulantní specializovaná
péče)
číslo:............................
Článek I.
Smluvní strany
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky, zapsaná do obchodního rejstříku vedeného u Městského soudu v Praze dne 26. 10. 1992 pod spisovou značkou A. 7216, statutární orgán ústřední ředitel Zdravotní pojišťovny Ing. Karel Šatera, MBA, se sídlem v Praze 10, Na Míčánkách 2, PSČ 101 00, IČ 47114304, kód 211
Zastoupená: ..........................................................……………………………………………………............................
ředitelem pobočky ZP MV ČR........................................................…………………………………………………….
se sídlem:..........................................................................................……………………………………………………
tel:………………………........................... fax:…………........................... e-mail: …………………………………...
číslo účtu/kód banky: .......................................................................……………………………………………………
(dále jen "Pojišťovna")
a
Zdravotnické zařízení
(název):[1] ......................................................................................................................................……………………….
statutární orgán (titul, příjmení, jméno, funkce – netýká se podnikatele nezapsaného v obchodním rejstříku):
...........................................................................................................................................................................................
se sídlem (adresa Zdravotnického zařízení): PSČ.......................... obec...…...................................................................
ulice a č.p. ....................................................................................................
tel:………………………........................... fax:…………........................... e-mail: …………………………………...
IČ: (dle státní statistiky) ……………………… IČZ (přidělené VZP) …………….…………
číslo účtu/kód banky: …………………………………………………… DIČ: .............................................................
osoba určená pro kontakt s Pojišťovnou (titul, příjmení jméno, funkce): ..........….........................................................
...............................................................................................................tel:.............……………………….....................
(dále jen "Zdravotnické zařízení")
uzavírají
podle § 17 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, v platném znění (dále
jen „zákon č. 48/1997 Sb.“) a za podmínek, stanovených přílohou č. 2
k vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č. 457/2000 Sb., kterou se vydávají
rámcové smlouvy, tuto Smlouvu o poskytování
a úhradě zdravotní péče (dále jen "Smlouva").
Po dohodě smluvních stran ve smyslu § 262 obchodního zákoníku se závazkový vztah zakládaný touto Smlouvou bude řídit zákonem č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění.
Článek II.
Předmět Smlouvy
1) Předmětem této Smlouvy je zajištění věcného plnění při poskytování zdravotní péče, tj. zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění (dále jen „hrazená zdravotní péče“) pojištěncům Pojišťovny ze strany Zdravotnického zařízení a stanovení výše úhrad za její poskytnutí a způsobu hrazení ze strany Pojišťovny, jakož i úprava práv a závazků vznikajících mezi Pojišťovnou a Zdravotnickým zařízením při této činnosti.
2) V návaznosti na změny závazných právních předpisů smluvní strany vždy upraví písemným, očíslovaným dodatkem dotčená ustanovení této Smlouvy.
Článek III.
Práva a povinnosti smluvních stran
1) Smluvní strany se zavazují
a) důsledně dodržovat při poskytování a úhradě hrazené zdravotní péče platná znění obecně závazných právních předpisů, upravujících veřejné zdravotní pojištění a ujednání obsažená v této Smlouvě,
b) při vyúčtování a úhradě zdravotní péče, hrazené z veřejného zdravotního pojištění a poskytnuté pojištěncům Pojišťovny, postupovat v souladu s Metodikou pro pořizování a předávání dokladů, v platném znění (dále jen „Metodika“), Pravidly pro vyhodnocování dokladů, v platném znění (dále jen „Pravidla“) a jednotného datového rozhraní, v platném znění vytvářenými Všeobecnou zdravotní pojišťovnou v součinnosti se zástupci zdravotních pojišťoven a zástupci profesních sdružení poskytovatelů zdravotní péče a vydávanými Všeobecnou zdravotní pojišťovnou,
c) zavázat
své zaměstnance, či další osoby pracující v jejich prospěch,
s ohledem na ochranu práv pojištěnců Pojišťovny a zájmů Zdravotnického
zařízení i Pojišťovny, k zachování povinné mlčenlivosti
o skutečnostech, o nichž se dozvěděli při výkonu své funkce nebo zaměstnání
anebo při zpracování údajů z informačního systému na základě Smlouvy,
popřípadě v souvislosti s nimi.
2) Zdravotnické zařízení se zavazuje:
a) poskytovat zdravotní péči k jejímuž poskytování je oprávněno na základě své zřizovací listiny (statutu) nebo rozhodnutí o registraci vydaného orgánem příslušným k registraci podle místa provozování nestátního zdravotnického zařízení, tvořící přílohu č. 1 Smlouvy, a to v souladu s obecně závaznými právními předpisy a v oborech a odbornostech, pro které je personálně, věcně a technicky vybaveno v rozsahu uvedeném v příloze č. 2 Smlouvy,
b) poskytovat zdravotní péči prostřednictvím zdravotnických zaměstnanců a dalších osob pracujících ve prospěch Zdravotnického zařízení, splňujících požadavky platných právních předpisů na odbornou způsobilost.
c) poskytovat hrazenou zdravotní péči „lege artis“ bez nadbytečných nákladů, vždy však se zřetelem k tomu, aby potřebného diagnostického nebo léčebného efektu bylo dosaženo s ohledem na individuální zdravotní stav pojištěnce,
d) k účelné indikaci při odesílání pojištěnce Pojišťovny ke komplementárním a konziliárním vyšetřením a na základě jejich výsledků upravit diagnózu nebo léčebný postup,
e) vést pro posouzení oprávněnosti vyúčtované zdravotní péče v průkazné formě dokumentaci o léčení pojištěnců Pojišťovny, ve které budou zaznamenávány provedené zdravotní výkony, vyžádaná zdravotní péče, předepisované léčivé přípravky a zdravotnické prostředky a uchovány v ní i doručené výsledky vyžádaných a provedených vyšetření a ošetření,
f) poskytovat v souladu s právními předpisy ostatním zdravotnickým zařízením, kterým pojištěnce Pojišťovny předá do péče nebo které si pojištěnec Pojišťovny zvolí, informace potřebné pro zajištění návaznosti zdravotní péče a k zamezení duplicitního provádění diagnostických a léčebných výkonů a při převzetí pojištěnce Pojišťovny do péče bude takové informace od příslušných zařízení vyžadovat,
g) neodmítat přijetí pojištěnce Pojišťovny do své péče s výjimkou důvodů uvedených v § 11 odst. 1 písm. b) zákona č. 48/1997 Sb.,
h) nepodmiňovat právo pojištěnce Pojišťovny na svobodnou volbu lékaře, zdravotnického zařízení nebo na poskytnutí hrazené zdravotní péče žádnými registračními poplatky nebo sponzorskými dary a za poskytnutou zdravotní péči hrazenou Pojišťovnou nebude od pojištěnce Pojišťovny, pokud to nevyplývá z právních předpisů, vybírat žádnou finanční úhradu,
i) nepodmiňovat právo pojištěnce Pojišťovny na poskytnutí hrazené zdravotní péče změnou zdravotní pojišťovny nebo jiným způsobem,
j) že nebude zvýhodňovat pojištěnce jedné nebo více zdravotních pojišťoven v neprospěch pojištěnců Pojišťovny a zhoršovat dostupnost zdravotní péče hrazené Pojišťovnou přednostním poskytováním péče hrazené jiným způsobem,
k) v souladu s Metodikou a ve lhůtě dle § 55 zákona č. 48/1997 Sb., oznamovat Pojišťovně pro účely náhrady škody úrazy a jiná poškození zdraví pojištěnců Pojišťovny, kterým poskytlo hrazenou zdravotní péči, pokud má důvodné podezření, že byly způsobeny zaviněným protiprávním jednáním právnické nebo fyzické osoby,
l) zajistit, že lékaři - absolventi, zařazení do specializační průpravy pro specializaci I. stupně, budou pracovat pouze pod vedením jiného atestovaného lékaře a psychologové - absolventi magisterského studia na vysokých školách, zařazení do specializační průpravy v úseku činnosti klinická psychologie, budou pracovat pouze pod vedením klinického psychologa,
m) že bude odpovídat podle zvláštního právního předpisu[2] za správné a úplné vyplnění tiskopisu receptu; dále že bude odpovídat za správné a úplné vyplnění poukazu na zdravotnické prostředky nebo poukazu na vyšetření/ošetření nebo příkazu ke zdravotnímu transportu. Pokud při preskripci nebylo respektováno preskripční omezení vyplývající z právních předpisů a Pojišťovna tento léčivý přípravek nebo zdravotnický prostředek zařízení lékárenské péče uhradila, má Pojišťovna právo požadovat od Zdravotnického zařízení úhradu zaplacené částky. Pojišťovna není oprávněna požadovat tuto úhradu, pokud byl léčivý přípravek nebo zdravotnický prostředek předepsán pro jejího pojištěnce a Zdravotnické zařízení odstranilo nedostatky ve lhůtě do jednoho měsíce od předání kopie příslušného receptu nebo poukazu Pojišťovnou; pokud se tak nestane má Pojišťovna právo započíst příslušnou částku proti dalšímu vyúčtování. Stejný postup bude vůči Zdravotnickému zařízení uplatněn i v případě chybného vyplnění poukazu na vyšetření/ošetření,
n) podávat
pojištěnci Pojišťovny úplnou informaci o možnosti ošetření hrazené ze
zdravotního pojištění
a informovat jej o dalších možnostech ošetření a jeho úhrady,
3) Pojišťovna se zavazuje:
a) uhradit Zdravotnickému zařízení hrazenou zdravotní péči průkazně zdokumentovanou a odůvodněně poskytnutou jejím pojištěncům v souladu s obecně závaznými právními předpisy a touto Smlouvou,
b) dohledat
na žádost Zdravotnického zařízení bez zbytečného prodlení příslušnost
pojištěnce k Pojišťovně
v případech, kdy není dostupný průkaz pojištěnce a jsou dostupné jeho osobní
údaje,
c) nevyžadovat zvýhodňování svých pojištěnců na úkor pojištěnců ostatních zdravotních pojišťoven,
d) v případě, že o to Zdravotnické zařízení požádá poskytovat Zdravotnickému zařízení k zajištění jednotných podmínek dohodnutou Metodiku, Pravidla, datové rozhraní a příslušné číselníky vydávané Všeobecnou zdravotní pojišťovnou k vykazování a výpočtu úhrady hrazené zdravotní péče, popř. seznámit Zdravotnické zařízení s dohodnutými změnami Metodiky, Pravidel, datového rozhraní a se změnami číselníků.
Článek IV.
Cenová a platební ujednání
1) Hodnota bodu, výše úhrady, jakož i další ujednání ohledně cen platných pro poskytování zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění se sjednávají podle výsledků dohodovacího řízení zástupců Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky a ostatních zdravotních pojišťoven a příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení.[3]
2) Mezi smluvními stranami musí být vždy předem dohodnuto zvýšení nebo snížení objemu poskytované hrazené zdravotní péče z důvodu změny kapacity popřípadě struktury zdravotnického zařízení.
3) Zdravotnické
zařízení se zavazuje, že veškeré doklady zasílané Pojišťovně budou úplné,
formálně
i věcně správné a jejich předkládání bude v souladu s
"Metodikou" a datovým rozhraním, v platných zněních.
4) Zdravotnické zařízení je povinno pro uplatnění nároků na úhradu nákladů za poskytnutou hrazenou zdravotní péči předkládat Pojišťovně fakturu s přílohami. Fakturačním obdobím je kalendářní měsíc-čtvrtletí*). Faktura musí obsahovat náležitosti účetního dokladu [4] a následující náležitosti (pokud tyto náležitosti Zdravotnické zařízení má nebo mu byly přiděleny):
1. IČ Zdravotnického zařízení
2. Poskytovatel (údaj o firmě, jménu nebo názvu, sídle nebo místu podnikání Zdravotnického zařízení, které fakturu předkládá – u Zdravotnického zařízení, které je zapsáno v obchodním rejstříku nebo jiné evidenci též údaj o tomto zápisu, včetně spisové značky)
3. Číslo faktury (jednoznačné číslo přidělí Zdravotnické zařízení)
4. IČZ Zdravotnického zařízení
5. Peněžní ústav poskytovatele (název)
6. Číslo účtu, kód peněžního ústavu poskytovatele
7. Den vystavení faktury
8. Den odeslání faktury
9. Lhůta splatnosti faktury (podle Smlouvy)
10. Fakturováno za období (měsíce a rok ve kterých byla péče poskytnuta, a za které je fakturována)
11. Číslo DÁVKY
12. Fakturovaná částka (celková účtovaná částka)
13. Razítko a podpis
Přílohou faktury jsou:
1. Magnetické nosiče dat s vyplněným průvodním listem diskety a s uvedením počtu dávek *), nebo
2. Papírové doklady s vyplněným průvodním listem dávky a s uvedením počtu prvotních dokladů *).
*) nehodící se škrtne
5) V případě, že faktura neobsahuje náležitosti účetního dokladu nebo náležitosti podle Smlouvy, má Pojišťovna právo ji odmítnout a vrátit bez zbytečného odkladu Zdravotnickému zařízení k doplnění, případně k opravě; v takovém případě běží lhůta splatnosti až od termínu jejího opětovného doručení Pojišťovně.
6) Zdravotnické zařízení se zavazuje vykazovat výkony v dávce na tiskopisech stanovených v "Metodice", případně tiskopisech, které stanoví smluvní strany po vzájemné dohodě. Tištěnými výstupy z počítače lze nahradit tiskopisy, kdy datový obsah a formální členění je shodné. Vykazovat výkony v dávce lze na disketě 3,5" - 1,44 MB shodně s platným "Datovým rozhraním" a v jednom souboru textového formátu s názvem KDAVKA.211. V případě uzavření dodatku ke smlouvě je možno předávat dávky pomocí internetu. Zdravotnické zařízení uvede na průvodce dávky jednoznačné číslo dávky v rámci Zdravotnického zařízení a roku. Doklady opatří podpisem, eventuálně razítkem Zdravotnického zařízení, datem a podpisem oprávněné osoby. V případě, že doklady jsou vyplněny neúplně, nesprávným nebo nečitelným způsobem, je Pojišťovna oprávněna dávku, nebo její část vrátit Zdravotnickému zařízení k opravě. Dávky na disketách a doklady včetně průvodky dávky se předávají pouze jako přílohy faktury.
7) Zdravotnické zařízení se zavazuje vyúčtovat (fakturovat) zdravotní péči poskytnutou v různém fakturačním období odděleně. Pokud Zdravotnické zařízení vyúčtuje péči z různých fakturačních období v jedné dávce (faktuře), Pojišťovna tuto úhradu neprovede a celou fakturu vrátí zpět Zdravotnickému zařízení k rozúčtování. Stejný postup platí i pro případ opravných dávek.
8) Zjistí-li Pojišťovna ve vyúčtování před provedením úhrady nesprávně nebo neoprávněně vyúčtovanou péči, úhradu této části vyúčtované péče v termínu splatnosti neprovede. Pojišťovna oznámí Zdravotnickému zařízení bez zbytečného odkladu rozsah, důvod a částku vyúčtované, ale neuhrazené péče. Tím Pojišťovna vyzve Zdravotnické zařízení k opravě nesprávně vyúčtované péče nebo k doložení poskytnutí hrazené zdravotní péče. Řádně poskytnutou a vyúčtovanou péči Pojišťovna uhradí v dalším termínu úhrady.
9) Pojišťovna provede za své pojištěnce úhradu hrazené zdravotní péče, vyúčtované v souladu s právními předpisy a Smlouvou. Pokud při kontrole zjistí chyby v dokladech, postupuje podle Metodiky a Pravidel. Odmítnutí úhrady nebo části úhrady Pojišťovna bez zbytečného odkladu Zdravotnickému zařízení písemně zdůvodní. Poskytnutím úhrady není dotčeno právo Pojišťovny k provádění následné kontroly proplacených vyúčtování v rozsahu a za podmínek stanovených právními předpisy a Smlouvou.
10) Zjistí-li Pojišťovna pochybení ve vyúčtování předaném Zdravotnickým zařízením dodatečně, tj. po úhradě a Zdravotnické zařízení do 10 pracovních dnů od doručení písemné výzvy Pojišťovny příslušnou částku samo neuhradí, nebo nedoloží oprávněnost vyúčtované sporné částky nebo nebude mezi smluvními stranami dohodnut jiný termín úhrady, Pojišťovna jednostranným započtením pohledávky sníží Zdravotnickému zařízení o příslušnou částku úhradu za vyúčtování hrazené zdravotní péče předložené v následujícím zúčtovacím období.
11) Pojišťovna uhradí Zdravotnickému zařízení nově poskytovanou zdravotní péči, pouze bude-li tato sjednána mezi smluvními stranami v dodatku k této Smlouvě.
12) Úhrada vyúčtování poskytnuté hrazené zdravotní péče bude provedena za následujících podmínek a ve lhůtách:
a) Zdravotnické zařízení vyúčtuje (vystaví fakturu) za poskytnutou péči zpravidla nejpozději do 30 kalendářních dnů po uplynutí fakturačního období (čtvrtletí, měsíce), v němž byla tato péče poskytnuta. To neplatí, jde-li o vyřazenou dávku nebo její část podle této Smlouvy, kdy lhůta počíná běžet dnem, kdy Zdravotnické zařízení obdrželo vyrozumění Pojišťovny o vyřazení dokladů a zkrácení platby, nebo jde-li o dávku vrácenou jinou zdravotní pojišťovnou z důvodu nepříslušnosti. Nedodržení uvedené lhůty pro předložení vyúčtování není důvodem k odmítnutí úhrady za poskytnutou hrazenou zdravotní péči.
b) Pojišťovna uhradí poskytnutou hrazenou zdravotní péči po provedení kontroly vyúčtování z hlediska objemu poskytnuté péče a odůvodněnosti léčebného procesu se zřetelem na jeho průběh a předepisování léčivých přípravků a PZT, a to nejpozději ve splatnosti:
1. do 20 kalendářních dnů, pokud bylo vyúčtování předáno Pojišťovně v elektronické podobě sítí internet, a pokud bude tento způsob předání vyúčtování dohodnut zvláštní smlouvou, uzavřenou mezi smluvními stranami,
2. do 20 kalendářních dnů, pokud bylo vyúčtování předáno Pojišťovně na magnetickém mediu,
3.
do 40 kalendářních dnů,
pokud bylo vyúčtování předáno s papírovými doklady nebo zčásti
s papírovými doklady a zčásti na magnetickém mediu,
ode dne doručení faktury Pojišťovně.
13) Termínem úhrady se rozumí odepsání peněžních prostředků z účtu příslušné smluvní strany. V případě předběžné úhrady (zálohové platby) se termínem úhrady (splatnosti) rozumí připsání peněžních prostředků na účet oprávněného. Provedením úhrady není dotčeno právo smluvní strany k provedení následné kontroly proplacených vyúčtování.
14) Smluvní
strany se dohodly, že v případě poruchy výpočetního systému, znemožňující
včasné provedení vyúčtování nebo úhrady hrazené zdravotní péče, poskytne
Pojišťovna Zdravotnickému zařízení v dohodnutém termínu úhrady zálohu ve výši
průměrného měsíčního objemu vykázané zdravotní péče, vypočteného
z posledních dvou uzavřených kalendářních čtvrtletí, pokud se smluvní strany v
daném případě nedohodnou jinak.
Článek V.
Kontrolní činnost
1) Pojišťovna
je v souladu s ustanovením § 42 zák. č. 48/1997 Sb. a Smlouvou oprávněna
provádět
u Zdravotnického zařízení kontrolu využívání a poskytování zdravotní péče
hrazené ze zdravotního pojištění v jejím objemu a kvalitě, včetně
dodržování cen, a to prostřednictvím svého informačního systému, revizních
lékařů a dalších odborných pracovníků ve zdravotnictví, způsobilých
k revizní činnosti (dále jen „odborní pracovníci“).
2) V rámci své odborné způsobilosti revizní lékaři a odborní pracovníci oprávnění ke kontrole posuzují, zda zvolený způsob hrazené zdravotní péče byl indikován s ohledem na zdravotní stav pojištěnce, zda je v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy a zda nebyl zbytečně ekonomicky náročný. Na žádost jedné ze smluvních stran se mohou fyzické kontroly zúčastnit zástupci příslušné profesní skupiny poskytovatele zdravotní péče.
3) V případech stanovených právními předpisy revizní lékař (revizní klinický psycholog) posuzuje i odůvodněnost ošetřujícím lékařem (klinickým psychologem) navrženého, popřípadě provedeného léčebného postupu a schvalují, zda použitý postup Pojišťovna uhradí. Rozhodnutí o použití léčebného postupu je v kompetenci ošetřujícího lékaře, včetně jím navržené farmakoterapie, nebo klinického psychologa.
4) Zdravotnické zařízení poskytne Pojišťovně při výkonu kontroly nezbytnou součinnost, zejména předkládá požadované doklady, sděluje údaje a poskytuje vysvětlení. Umožní revizním lékařům (revizním klinickým psychologům) a odborným pracovníkům Pojišťovny vstup do svého objektu, nahlížení do zdravotnické dokumentace pojištěnců a do účetních dokladů bezprostředně souvisejících s prováděnou kontrolou vyúčtovaných zdravotních výkonů, léčiv a zdravotnických prostředků, včetně zvlášť účtovaných léčiv a zvlášť účtovaného materiálu. V průběhu kontroly revizní lékař postupuje tak, aby nenarušil provoz Zdravotnického zařízení.
5) Revizní
zprávu, obsahující závěry kontroly, Pojišťovna zpracuje a předá Zdravotnickému
zařízení do 15 kalendářních dnů po ukončení kontroly; pokud nebude možno z
objektivních důvodů tuto lhůtu dodržet, oznámí Pojišťovna tuto skutečnost
Zdravotnickému zařízení. Kontrola bude ukončena zpravidla do 30 kalendářních
dnů od jejího zahájení. V případě kontroly přímo ve Zdravotnickém zařízení
bude na místě zpracován záznam
s uvedením nejdůležitějších zjištění a stanoviska Zdravotnického zařízení,
podepsaný statutárním zástupcem či jím pověřeným pracovníkem.
6) Zdravotnické zařízení je oprávněno do 15 kalendářních dnů od převzetí závěru kontroly podat Pojišťovně písemně zdůvodněné námitky. K námitkám sdělí Pojišťovna stanovisko do 30 kalendářních dnů od jejich doručení. Pokud nebude možno z objektivních důvodů tyto lhůty dodržet, prodlouží se příslušná lhůta na žádost smluvní strany až na dvojnásobek. Ve stanovené lhůtě Pojišťovna sdělí Zdravotnickému zařízení, zda potvrzuje nebo mění závěry kontroly. Tím není dotčeno právo Zdravotnického zařízení uplatnit svůj nesouhlas s rozhodnutím Pojišťovny v jiném řízení.
7) Pokud
kontrola prokáže neoprávněnost nebo nesprávnost vyúčtování hrazené zdravotní
péče nebo její neodůvodněné poskytování, Pojišťovna podle § 42 odstavce 3
zákona č. 48/1997 Sb., takovou péči neuhradí
a je oprávněna postupovat podle sankčních ujednání uvedených ve Smlouvě.
V případě, že se závěry kontroly prokáží jako neodůvodněné, uhradí
Pojišťovna Zdravotnickému zařízení částku, o kterou na základě kontroly snížila
úhradu poskytnuté hrazené zdravotní péče. Zdravotnické zařízení je oprávněno
postupovat podle sankčních ujednání uvedených ve Smlouvě.
Článek VI.
Sankční ujednání
1) V případě s prodlením peněžitého závazku nebo jeho části postupují smluvní strany podle ustanovení § 369 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění.
2) Uplatněním úroku z prodlení není dotčeno právo smluvních stran na vrácení úhrady za neoprávněně nebo nesprávně vyúčtovanou a uhrazenou zdravotní péči nebo na úhradu oprávněně vyúčtované poskytnuté hrazené zdravotní péče, Pojišťovnou bezdůvodně snížené nebo odmítnuté.
Článek VII.
Ostatní ujednání
1) Zdravotnické zařízení se zavazuje, že:
a) pro jednoznačnou identifikaci zařízení a lékařů bude používat IČZ, popř. IČP,
b) předloží Pojišťovně současně s potvrzeným vyhotovením Smlouvy prohlášení o uzavření pojistné smlouvy podle zákona č. 160/1992 Sb., s uvedením data uzavření smlouvy, pojistného ústavu a čísla pojistné smlouvy.
2) Smluvní
strany se dále dohodly, že v případech, kdy je poskytnutí konkrétní hrazené
zdravotní péče podmíněno schválením revizního lékaře Pojišťovny, musí být
poskytnutí takové péče schváleno vždy předem revizním lékařem Pojišťovny, u níž
je pojištěnec registrován v době poskytnutí této péče; pro případ poskytnutí
nutné
a neodkladné péče je Zdravotnické zařízení povinno vyžádat souhlas revizního
lékaře Pojišťovny dodatečně.
V případě, že Zdravotnické zařízení překročí rozsah revizním lékařem povolené
zvýšené úhrady zdravotní péče a to i povoleného množství léků, má Pojišťovna
právo na vrácení nákladů, o které byl revizním lékařem povolený rozsah
překročen.
3) Smluvní strany se dále dohodly, že:
a) oznámí neprodleně, nejpozději do 30 kalendářních dnů, druhé smluvní straně skutečnosti, které by podstatným způsobem mohly ovlivnit plnění Smlouvy např. pokud dojde:
- ke změně názvu, sídla, IČ, čísla bankovního účtu, popř. změně peněžního ústavu,
- ke vzniku závad na výpočetním systému,
- ke změně údajů v přílohách této Smlouvy,
- ke zrušení pracoviště nebo jeho části bez náhrady, nebo jeho uzavření na dobu delší než 30 kalendářních dnů,
- ke zrušení nepřetržitého provozu, nebo jeho výpadku na dobu delší než 30 kalendářních dnů,
- k ukončení činnosti osoby jmenovitě uvedené ve Smlouvě (jehož IČZ, IČP je v příloze uvedeno),
- k výpadku přístroje nezbytného pro provádění výkonu bez náhrady na dobu delší než 30 kalendářních dnů,
b) Zdravotnické zařízení doloží Pojišťovně, při důvodném podezření na nedodržení postupu „lege artis“, že zdravotnické prostředky byly při poskytování hrazené zdravotní péče použity v souladu se zvláštními právními předpisy[5]
4) Nedílnou součástí této Smlouvy jsou její přílohy:
a) příloha č. 1
- kopie zřizovací listiny (statutu) schválené zřizovatelem Zdravotnického zařízení,
-
u nestátních zdravotnických zařízení kopie rozhodnutí o
registraci vydaného orgánem příslušným
k registraci podle místa provozování nestátního zdravotnického zařízení,
- kopie výpisu z obchodního rejstříku, pokud je v něm Zdravotnické zařízení zapsáno
b) příloha č. 2
- rozsah poskytované zdravotní péče,
- nositelé výkonů (personální obsazení, kvalifikace apod.),
- přístrojové vybavení,
c) příloha č. 3
-
prohlášení o uzavření pojistné smlouvy podle zákona č.
160/1992 Sb., s uvedením data uzavření smlouvy, pojistného ústavu a čísla
pojistné smlouvy.
5) Zdravotnické zařízení se zavazuje předložit Pojišťovně na vyžádání k nahlédnutí originál (resp. ověřenou kopii) uvedených příloh.
Článek VIII.
Řešení sporů
1) Smluvní strany budou řešit případné spory týkající se plnění Smlouvy především vzájemným jednáním zástupců smluvních stran, a to zpravidla do 14 kalendářních dnů od výzvy jedné ze smluvních stran. Pokud mezi nimi nedojde k dohodě, mohou sporné otázky projednat ve smírčím jednání. Tím není dotčeno právo smluvních stran uplatnit svůj nárok na řešení sporu u soudu nebo v rozhodčím řízení podle zvláštního právního předpisu.[6]
2) Smírčí
jednání navrhuje jedna ze smluvních stran. Návrh musí obsahovat přesné
a dostatečně podrobné vymezení sporu. Účastníkem smírčího jednání je
smluvní strana, která podala návrh na projednání sporu, smluvní strana, které je návrh na projednání
sporu adresován., zástupce příslušných skupinových smluvních zdravotnických
zařízení zastupovaných svými zájmovými sdruženími[7]
podle § 17 odstavce 2 zákona
č. 48/1997 Sb. a zástupce Pojišťovny. K projednání sporu si každá smluvní
strana může přizvat nejvýše dva odborné poradce. Smírčí jednání se ukončí
zápisem, obsahujícím smír nebo závěr, že rozpor nebyl odstraněn,
s uvedením stanovisek obou stran.
Článek IX.
Závěrečná
ustanovení
1) Smlouva se uzavírá na dobu do 31. 12. 2006. Platnost Smlouvy se prodlouží vždy o 5 let, pokud jedna ze smluvních stran písemně ve lhůtě nejpozději 30 kalendářních dnů před uplynutím sjednané doby nesdělí, že nemá v úmyslu platnost Smlouvy prodloužit.
2) Platnosti nabývá Smlouva dnem podpisu oběma smluvními stranami. Účinnosti nabývá dnem 30. června 2001.
3) Před uplynutím sjednané doby lze Smlouvu ukončit písemnou vypovědí, s výpovědní lhůtou šesti měsíců, a to vždy k 1.lednu následujícího roku, v případě, že
a) Zdravotnické zařízení přes písemné upozornění
1. bez předchozí dohody s Pojišťovnou dlouhodobě bezdůvodně neposkytuje zdravotní péči ve sjednaném rozsahu a kvalitě,
2. bez předchozí dohody s Pojišťovnou opakovaně účtuje zdravotní péči poskytnutou nad rámec sjednaného druhu, odbornosti a rozsahu činnosti, s výjimkou nutné a neodkladné péče,
3. neodůvodněně omezuje pro pojištěnce Pojišťovny ordinační nebo provozní dobu sjednanou ve Smlouvě,
b) Pojišťovna přes písemné upozornění opakovaně
1. nedodrží lhůty splatnosti dohodnuté ve Smlouvě,
2. poskytne třetí straně údaje o Zdravotnickém zařízení nad rámec právních předpisů nebo Smlouvy.
4) Před uplynutím sjednané doby lze Smlouvu ukončit písemnou výpovědí, s výpovědní lhůtou tří měsíců, která začne běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně, jestliže v důsledku závažných okolností nelze rozumně očekávat další plnění Smlouvy, a to v případě, že
a) smluvní strana
1. uvedla při uzavření Smlouvy druhou smluvní stranu v omyl ve věci podstatné pro plnění Smlouvy,
2. ve smluvních vztazích hrubým způsobem porušila závažnou povinnost uloženou jí příslušným právním předpisem nebo Smlouvou,
3. opakovaně porušila povinnost vyplývající z § 41 zákona č. 48/1997 Sb.,
4. vstoupí do likvidace nebo na ni soud prohlásí konkurz,
b) Zdravotnické zařízení přes písemné upozornění
1. prokazatelně opakovaně neoprávněně účtuje zdravotní péči a způsobí tím Pojišťovně finanční škodu,
2. neposkytne nezbytnou součinnost k výkonu kontrolní činnosti prováděné Pojišťovnou v souladu se zákonem č. 48/1997 Sb.,
3. prokazatelně neposkytuje pojištěncům Pojišťovny zdravotní péči kvalitně a „lege artis“, případně opakovaně odmítne poskytnutí zdravotní péče z jiných, než právními předpisy stanovených důvodů,
4. požaduje v rozporu s právními předpisy od pojištěnců Pojišťovny finanční úhradu za zdravotní péči hrazenou Pojišťovnou nebo za přijetí pojištěnce Pojišťovny do péče,
c) Pojišťovna přes písemné upozornění opakovaně
1. prokazatelně neoprávněně neuhradí Zdravotnickému zařízení poskytnutou hrazenou zdravotní péči,
2. překračuje rozsah kontrolní činnosti stanovený zákonem č. 48/1997 Sb.
5) Před uplynutím sjednané doby lze Smlouvu ukončit
a) písemnou dohodou smluvních stran, a to za podmínek a ve lhůtě uvedené v této dohodě, nebo
b) stanoví-li tak zákon.
6) Zánikem Smlouvy vznikne smluvním stranám povinnost vzájemně vypořádat své závazky, a to ve lhůtě do 120 kalendářních dnů, nedohodnou-li se jinak.
7) Věci výslovně neupravené touto Smlouvou se řídí platným zněním obchodního zákoníku a ostatních obecně závazných právních předpisů.
8) Smlouva je vyhotovena ve 2 stejnopisech, z nichž každá smluvní strana obdrží jedno vyhotovení.
9) Veškeré změny a doplňky této Smlouvy včetně jejích příloh lze provádět pouze písemnými očíslovanými dodatky, podepsanými na znamení souhlasu oběma smluvními stranami.
10) Dnem účinnosti této Smlouvy se zrušuje dosavadní smlouva o poskytování a úhradě zdravotní péče, uzavřená mezi smluvními stranami a to včetně jejich změn a dodatků. Tímto není dotčena povinnost smluvních stran vypořádat své závazky podle ustanovení předchozí smlouvy a jejich dodatcích, tj. při vyúčtování a úhradě hrazené zdravotní péče poskytnuté před účinností této Smlouvy.
11) Smluvní strany svým podpisem stvrzují, že Smlouva byla uzavřena podle jejich pravé a svobodné vůle a že souhlasí s jejím obsahem.
V .............................………........ dne .............……... V .............................………........ dne .............……...
………….................................................................... …………....................................................................
Razítko a podpis ředitele Razítko a podpis osoby oprávněné
pobočky ZP MV ČR jednat jménem Zdravotnického zařízení
[1] Uvede se název zařízení (firma) podle obchodního rejstříku a není-li
zapsáno v obchodním rejstříku, název podle rozhodnutí
o registraci nestátního zdravotnického zařízení, popř. zřizovací listiny. U
fyzických osob nezapsaných v obchodním rejstříku jméno, příjmení, rodné
číslo, trvalý pobyt provozovatele, místo provozování.
[2] Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 343/1997 Sb., kterou se stanoví způsob předepisování léčivých přípravků, náležitosti lékařských předpisů a pravidla jejich používání.
[3] § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů.
[4] Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví v platném znění.
[5] Např. zákon č. 123/2000 Sb., o
zdravotnických prostředcích a o změně některých souvisejících zákonů.
[6] Zákon č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a
o výkonu rozhodčích nálezů.
[7] Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů.
§ 20 f a násl. zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.