Co se nám nelíbí na aktivitách SÚKLu v souvislosti se zahajování činnosti Centrálního úložiště receptů a proč?
Výhrady lékařů
k aktivitám SÚKLu ve věci
centrálního úložiště receptů.
l/ Informace
Na základě příslušných zákonů má být v letošním roce
spuštěn systém elektronického předepisování léků.
Aby toto bylo možné, musí vzniknout tzv. centrální úložiště
receptů (dále také jen CUR).
Zákonodárce nejspíše předpokládal, že lékaři začnou vydávat
místo klasických receptů lístečky s kódy, přičemž při předpisu tohoto kódu
odešlou on-line zprávu o této činnosti do CUR. Jakmile lékárna lék vydá, opět
podá zprávu do CUR, takže tím bude ihned jasné, že lék již má pacient v ruce.
Potud, bylo-li by dostatečné množství lékařů a lékárníků na
systém napojeno, by bylo vše v pořádku.
Ale:
Ve stejném zákonu je napsáno, že lékárníci mají
povinnost odesílat do SÚKLu (tedy do CUR) všechna data, která jim SÚKL určí. A protože si vedení SÚKLu
toto ustanovení vykládá velmi extenzivně, začalo po lékárnách požadovat, aby co
nejdříve do CUR zasílaly i data, která s elektronickou proskripcí nijak nesouvisí
a to navíc on-line ihned, bez možnosti si tato data před odesláním jakkoli
překontrolovat tedy v plném souladu s obecně závaznými předpisy
upravujícími komunikaci mezi osobami a úřady.
Od 1.4.2009 tedy má být povinností každého lékárníka poslat
do tohoto centra údaje z každého
i na papíře vydaného receptu.
Posílat má:
- rodné
číslo pacienta,
- kód
předepsaného léku na recept,
- IČZ
tedy identifikační číslo předepisujícího lékaře.
Tímto - podle našeho názoru (a dle
posledních informací i dle názoru Úřadu na ochranu osobních údajů) mimo rámec zákona - vznikne
na jednom místě, u jednoho správce, datová baze, která bude v podstatě
kompletní evidencí obyvatelstva a jeho zdravotního stavu, neboť není jistě
žádným problémem odvodit diagnózy včetně tíže onemocnění všech občanů ČR podle
užívaných léků a časového sledu vzniku jednotlivých receptů. A to vše bez toho,
aby sami občané mohli rozhodnout, zda budou či nebudou se zasíláním svých dat
do takového shromaždiště souhlasit.
Proto se nám jeví jako velmi přiléhavé přirovnání lékárníků:
Velký bratr se dívá a vidí vše.
Ze strany SÚKLu je udáván tento
smysl CUR:
a)
Zájem
pacienta. Má mít možnost získat svůj kompletní lékový seznam.
b)
Prospěšnost
pro lékárníky. Mají moci kontrolovat
před vydáním léku, zda nedochází k poškozující kombinaci léků.
c)
Prospěšnost
pro ošetřujícího lékaře, který má moci požadovat soupis své veškeré lékařské preskribce na jedné straně, na druhé straně se souhlasem
pacienta možnost získat seznam léků, který dotyčný pacient bere.
Pacient má mít možnost získat svůj lékový seznam přes
internet nebo na místech Czech point, podobně jako výpis z rejstříku trestů,
později (snad od poloviny roku 2009).
ALE:
A) Neexistuje možnost, aby pacient odmítl, aby jeho data do CUR byla
odeslána.
B) Neexistuje možnost, aby lékař odmítl, aby jeho preskripce, tedy
údaje na receptech jím vystavených byly předány
do CUR.
Věříme, že na projektu pracoval tým
počítačových odborníků, který se upřímně snažil, aby zajištění proti úniku dat bylo co
nejlepší na základě současných možností.
Vadí nám ale, že:
1)
CUR se tímto již netýká elektronických receptů,
2)
neexistuje
alternativa, aby dotčené osoby (pacienti, lékaři) měli možnost ovlivnit rozsah
skladovaných dat o nich a vlastně ani to, jak bude s těmito daty dále
nakládáno,
3)
přes
možná upřímnou snahu tvůrců není možné 100%ně zajistit ochranu skladovaných
dat,
4)
tímto
vzniká precedens do budoucna, neboť pokud tento záměr SÚKLu
„projde“ můžeme očekávat, že bude chtít rozsah skladovaných dat dále rozšiřovat
a to ačkoli již dnes požaduje dle našeho názoru více, než je jim zákonem
dovoleno.
5)
vzniká
nová databáze, ačkoli jiné, možná méně kompletní, ale jistě nepřipojené
k internetu, už existují u zdravotních pojišťoven, přičemž SÚKL dle našich
informací nechce do CUR získávat informace o volně prodejných lécích.
6)
vzniká
systém, který nebyl s nikým z dotčených osob konsultován, o kterém
některé zástupčí organizace pacientů, lékařů i
lékárníku dnes prakticky nemají žádné informace.
II/ úvaha o zajištění ochrany dat
a/ věříme, že autoři projektu CUR použili těch nejdokonalejších
mechanismů IT současné doby, aby data a jejich anonymita byla chráněna.
Nejsme IT odborníci, ale máme právo na názor. Není-li 100%ní
ochrana možná ani v centru CIA, v bankách, vedou- li se pochybnosti o
dostatečné bezpečnosti počítače a mobilního telefonu v Oválné pracovně
Bílého domu, nemusíme věřit, že se nikdo ani v budoucnu nedostane
k uvedené databasi. Pokrok v tomto oboru je
velmi rychlý.
Jsme tedy toho názoru, že pokud databaze
existuje, nikdy nebude trvale 100%ně bezpečná před únikem.
Navíc jsme toho názoru, že vzniká databáze, která je ve svém
deklarovaném smyslu nepotřebná, neboť hradí-li příslušnou léčbu zdravotní
pojišťovna, jistě disponuje kompletními daty o daném pacientovi. Jenže tato data jsou rozptýlena do dnes deseti míst, každá oblast léčby je navíc v těchto
deseti místech vždy hlídaná jinými pracovníky a nic z toho není volně
dostupné na internetu nebo přes Czech Pointy. Přesto
jde o údaje, které si pacient, bude-li mít
zájem, může vyžádat.
b/ přístup do database CUR mají
vedoucí pracovníci SUKLu - je třeba uvážit, že tlak
na ně může být značný. Jsou to pracovníci jmenovaní politiky, jejich
nezávislost může podléhat velmi silnému tlaku. Odolá-li jeden, bude jmenován
jiný.
c/ Uvažovat, že data jsou chráněna dle současných zákonů, je
jistě možné, na druhou stranu
každý zákon je možno změnit. Je možno uvažovat, že změna politického systému a „chuť „ dostat
se k datům může být natolik silná, že v případě , že se bude jednat o
představitele politické strany, která má ústavní většinu, je možno zákony
upravit.
d/ Czech point
-
Zde
pracují běžní poštovní zaměstnanci, úředníci, kterým nic nezabrání, aby si pacientem žádaná data přečetli. Není těžké si zapamatovat a
poznačit kody léků, získat kopii seznamu, pokud bude
hodně chtít.
-
Systém
počítá nejspíše s tím, že pacient přijde do Czech
pointu, prokáže se platným dokladem a bude mu vydán přehled. Kdo ale bude
ověřovat, zda doklady totožnosti nejsou falešné, resp. že byli příslušnému
úředníku opravdu ukázány?
Je to odlišné od výpisu z rejstříku - na tato místa si
chodí zásadně jen ti, kteří vědí, že mají rejstřík čistý. Není možno tedy
srovnávat obě situace.
e/ Únik informací v lékárně.
Lékárník se podívá do
seznamu léků pacienta při předložení každého receptu. Může. Má to k tomu
sloužit. Lékárník zná a může si dohledat kody léků
v seznamu pacienta. I když si tedy pacient přijde pro Penicilin na angínu,
může se lékárník z tohoto seznamu dovědět, že současně tento pacient bere
léky na závažnou duševní chorobu, na rakovinu, na AIDS. Bude to lékárník
v malém městě, kde se lidé znají. I když je lékárník vázán povinností
mlčenlivosti, pokud půjde o někoho známého, nepochybně se lékárník svěří např.
spolupracovníkům, doma, známému, atd. Informace se může šířit. A to informace o
dg pravdivá i nepravdivá (některé léky přeci
mohou být indikovány u dvou různých diagnostických souborů, lékárník si
vzpomene na jednu skupinu a vysloví podezření, při kolování zprávy se
z podezření stane informace „zaručeně pravdivá“).
f/ únik informací u lékaře - méně pravděpodobné, ale možné.
Jsou situace, kdy pacient nechce. danému lékaři svěřit
kompletní soubor svých dg, ani to ve všech případech není nutné.
Příklad - pacient na malém městě (kde se všichni znají)
přijde s drobným poraněním na chirurgickou ambulanci nebo s cizím
tělesem v oku na oční. Ošetřující lékař mu bude chtít napsat třeba jen
oční kapky, dostane se k seznamu léků a doví se, že tento jeho soused se
léčí pro duševní chorobu či
s rakovinou.
Jsou skutečně situace, kdy není třeba při ošetření sdělovat
tomuto lékaři veškerá osobní data.
g/ únik informací po internetu.
Mají-li být data od cca 1.7.2009 dostupná i po internetu,
snad na základě jen zadání PIN, nemůžeme v žádném případě považovat systém
za bezpečný. na tomto místě snad
nemusíme opakovat zkušenosti s únikem dat touto cestou – možných příkladů
je možné najít denně v tisku celou řadu.
III/ s odesíláním veškeré preskripce do centra předává lékař své know-how.
A to je cenné.
I když každý lékař dodržuje určité standardy a obecně známé
postupy, přes to má každý své odzkoušené, prověřené. Jde o ono „
umění“, které ho odlišuje od počítačem řízeného diagnostického stroje.
Nejde o obavu, že budeme kontrolováni či děláme nějaké
podvody.
Kontrolních možností je i v současné době dostatek.
Jde o to, že nám bez našeho vědomí bude ukradeno naše know- how ve farmakoterapii.
IV/ e- preskripce
Jistě je to jeden z možných způsobů, ale jen
doplňující.
Představa prezentována na začátku r. 2009 v mediích:
pacient si zavolá k panu doktorovi, že potřebuje takový a takový lék,
lékař sedne k počítači, pošle e-recept a pacientovi v sms sdělí kod, na
základě tohoto kodu dostane pacient v lékárně
lék - s touto představou specialisté
rozhodně nemohou souhlasit a podle našich informací s tím ani SÚKL
nepočítá.
Je jen velmi málo situací, kdy je možno e-recept poslat,
aniž bychom pacienta viděli a kontrolovali. Jsou to situace, kdy pacienta dobře
známe a léky bere trvale, současně nemá možnost se k nám dostavit.
Jako metodu volby to neodmítáme, ale rozhodně to nebude
převažující typ preskribce.
Lékař se nemůže stát jen
automatem, který na přání pacienta vypíše elektronický recept.
Ale sám SÚKL počítá
s jinou formou: místo papírového receptu si ponese pacient od lékaře
papírek s kódem a tento přímo dá lékárníkovi - tedy jiný papír místo
formuláře receptu.
Můžeme, samozřejmě, uvažovat nad tím, kde je v takové
situaci jakákoli výhoda pro pacienta. Rozhodně ale požadujeme, aby systém byl
uveden v život až tehdy, když na něj budou adaptovány všechny lékárny, aby
pacient nemohl být omezován ve volně toho, de si vybere svůj lék (např.
omezením, že musí jít jen do lékárny v rámci areálu nemocnice, kde byl
ošetřen).
V/ argumentace- lékárníci nechtějí
CUR, aby nemuseli zveřejňovat své ceny-
Nedomníváme se, že toto by byl hlavní důvod
odmítavého postoje lékárníků. Spíše si uvědomili dopad a možnosti využití a
zneužití takové database, kterou CUR je. V řadě
případů již dnes spolupracují lékárny s lékaři a dodávají jim ceny jejich
léků, jejichž odbornosti se skupina léků týká. V konkurenci uspějí ty
lékárny, které dobrovolně své ceny zveřejní.
VI/ pokud bude zřízena database CUR v kompletní podobě, bude lákat:
- k využití pro
účely farmaceutických firem (prodej dat je vysoce honorován),
- pro konkurenční
boje (ZZ, lékárny, řetězce),
- nebezpečí úniku dat pro bulvární tisk,
- pro získání údajů
pro soudní spory.
Vysoká míra korupce v naší společnosti,
v tomto smyslu nevyspělé, není zárukou , že nedojde ke zneužití dat.
VII/ Příklad, co se
může stát.
Pan M. žije na malém městě, je tam v pozici náměstka
ředitele podniku, je obecně znám a respektován.
Má přátele i nepřátele.
Pan M. onemocní, má rakovinu, ale nepřeje si, aby kdokoli
z jeho okolí, včetně nejbližší rodiny tuto informaci znal. Rozhodl se, že
bude pracovat, dokud bude moci, léčba je medikamentosní, vedena
z krajského onkologického centra.
Jednoho větrného dne
mu něco spadne do oka, musí navštívit pohotovostní oční ambulanci.
Po odstranění cizího tělesa dostane dále recept na oční mast
– místní oční lékař vystaví recept.
Pan M. navštíví lékárnu na náměstí, lékárnice se podívá
s CUR a ejhle - uvidí cytostatickou medikaci.
Lékárnice pana M. dobře zná,
její manžel je podřízeným pana M.
Dají si vše snadno dohromady. Není to nijak obtížné.
Hned je jasné, kam pan M. jezdil, kde trávil své delší
dovolené.
Podezření na vážné onemocnění se začne šeptem šířit
v podniku.
Se všemi důsledky. Jak si myslíte, že dopadne výběrové
řízení na ředitele?
Řešením pro pany M. by bylo jen to, aby si pro jakoukoli medikaci jezdili do lékáren daleko od místa svého bydliště,
kde je nikdo nezná.
Pokud by pan M. byl obecně známou tváří zpěváka či politika,
který by byl zajímavým objektem pro bulvár, tento má smůlu. Nemá kam odjet,
všude ho poznají.
Na každém Czech pointu,
v každé lékárně.
Pro něj je jediné řešení - ihned po stanovení nepříznivé diagnozy podat tiskovou zprávu a informaci zveřejnit. Jinak
mu hrozí, že bude zveřejněna v přibarvené podobě.
A co je na tom nejhorší?
Pan M. před tímto nemá žádného úniku.
Pokud vůbec bude vědět o CUR, protože se ho nikdo nikdy nezeptal,
zda souhlasí s tím, aby jeho data byla takto shromažďována, nebude mít ani
možnost tomu zabránit aspoň do budoucna.
Na základě delší
diskuze rada SAS tuto aktivitu SUKLu související s vytvořením CUR zásadně
odmítá.
Zásadně s ní
nesouhlasíme jak s hlediska lékaře, tak z hlediska občana – pacienta.