Bulletin 3/2002
Bulletin
Sdružení Smluvních Lékařů ČR
Informační zpravodaj pro
ambulantní specialisty
Připomínáme
návod Žádosti o zrušení regulačních opatření v této rubrice z data 11. 4. 2002.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové,
v minulém čísle našeho
zpravodaje jsme vás informovali o dohodě o úhradách za lékařskou práci na II.
pololetí 2002. V tomto čísle se ale nemůžeme nevrátit k situaci,
kterou máme nyní. Končí pololetí, ve kterém jsme podle vyhlášky 458/01 limitováni podle plošných celostátních
průměrů v jednotlivých odbornostech tvrdými regulacemi na léky a na
vyžádanou péči. Ten, kdo překročí průměr, bude potrestán regulací, kdo průměru nedosáhne, bude
bonifikován. Všeobecná zdravotní pojišťovna vypracovala modelaci dopadu
bonifikací a regulací pro 11 odborností, vycházející z údajů a cen 1. čtvrtletí
2001. V každé odbornosti by bylo jen 5-10% ambulancí, které by nebyly dotčeny ani regulací ani bonifikací.
Průměrně 30-45% ambulancí by bylo
postiženo regulací několika desítek tisíc korun (ale i až 200.000).
50-60% ambulancí by mohlo dostat bonifikaci také několik desítek tisíc.
I když poměrně značné
procento ambulancí by mohlo být
bonifikováno, považujeme tento systém za zcela nesprávný. Minimálně je
špatně nastaven, protože sotva může být jen tak málo ambulancí tzv.
neutrálních. A ti, kteří by se snad mohli radovat z bonifikace, mohou být
zklamáni, protože systém např. nepočítá se vzrůstem cen za vyžádanou péči
(laboratoř, rtg) v tomto pololetí o 10%. Takže každý, kdo se chová letos stejně
jako v loňském roce, tedy stejně indukuje vyšetření, se ocitá na hranici
překročení či překračuje. A ovšem regulační srážky by mohly být vyšší než
ukazuje modelace.
Jak jsme Vás již informovali
v minulém čísle našeho zpravodaje, snažíme se od vydání vyhlášky nastalou
situaci změnit.
SSL uspořádalo v dubnu v Brně pracovní seminář, na který jsme pozvali zástupce státní správy (ředitele odboru rozvoje zdravotního pojištění MZd ing. Slámu a poradce ministra MUDr. Šilhana), zástupce pojišťoven (přišlo vedení VZP v čele s ředitelkou ing. Musílkovou a zástupci obou dalších svazů) a představitele politických stran (pozvání přijal MUDr. Cabrnoch za ODS, představitelé ostatních politických stran nepřišli).
Členové brněnské organizace
SSL zpracovali analýzu údajů vybraných anonymních ambulancí v Brně a okolí v pěti odbornostech.
Z této analýzy zcela jasně vyplynulo, že existují ohromné rozdíly mezi
jednotlivými ordinacemi v téže odbornosti, a to jak ve vyšetřovacích
metodách, tak ve spotřebě léčiv a spotřebě indukované péče. Tyto rozdíly nejsou výsledkem
plýtvání některých ordinací či spořivosti jiných, ale především jsou dány
rozdílem ve spektru diagnos a ošetřovaných pacientů. Mimořádně nápadné je
to na odbornosti alergologie-imunologie. Alergolog zaměřující se převážně na
imunologii má mnohem vyšší spotřebu tzv. indukované péče než alergolog, který
se imunologií nezabývá. Alergolog, který se soustředí na léčbu pacientů s
astmatem, což může být třeba dáno i tím, že vlastní spirometr, má jinou
spotřebu léčiv než alergolog, který se na astma nespecializuje a léčí převážně
kopřivky či alergické rýmy. Podobně je to i u jiných odborností. Psychiatr,
který léčí psychotiky, má jinou spotřebu léčiv než ten, který se zabývá psychoterapií.
Z toho, co naši kolegové z Brna připravili a doložili, vyplynulo, že stanovení regulací a bonifikací stávajícím způsobem je zcela nesprávné, nespravedlivé a v konečném důsledku by vedlo k likvidaci spíše dobře vybavených, nosných praxí, které se nevyhýbají terapii složitějších a tedy dražších případů.
(Viz i články v 15. a 22.
čísle Zdravotnických Novin).
Opakovaně jsme se obraceli
na ministerstvo zdravotnictví s rozborem, dokládajícím, jak jsou takto
nastavené regulace a bonifikace nesprávné. Ministerstvo odpovědělo, že vyhlášku
měnit nebude, že do jednání o úhradách nemůže zasahovat, ale že vyhláška
umožňuje uplatnit princip, který navrhujeme, a to stanovit maximální výši
regulační srážky dohodnutým % z objemu úhrady, (což by zajišťovalo určitou jistotu
každé ambulanci, že nemůže být regulací ničena). My navrhujeme, aby maximální regulační srážka, kterou může pojišťovna
uplatnit, byla stanovena ve výši 5% z obratu. Tedy například ze 100 000 Kč maximálně 5 000Kč.
Příloha 15. vyhlášky 458/01
praví, že podmínkou regulace je členění ambulancí podle druhu a typu
zdravotnických zařízení a spektra nasmlouvaných výkonů. Žádné takové
členění ambulancí ovšem dosud neexistuje. Proto byla VZP z počátku ochotna
se dohodnout na neuplatnění nespravedlivých regulací i bonifikací, její
podmínkou však byl konsensus celé naší
skupiny poskytovatelů mimonemocniční ambulantní specializované péče. Bohužel
zástupce České lékařské komory o.s. Dr. Vedral trval na uplatnění regulací a
bonifikací v celé šíři podle plošných celostátních průměrů. Nesouhlasil ani
s tím, aby byla stanovena maximální hranice regulační srážky, která by
zaručila ambulancím jistotu, že nebudou regulací likvidovány. (Desítky
tisíc korun stržené regulací mohou znamenat faktickou likvidaci zdravotnického
zařízení.) Argumentoval stylem „Predátoři, kteří spotřebovávají nadprůměrně,
musí být potrestáni. Nelze zatěžovat systém zbytečnými vyšetřovacími metodami
jako je třeba v otolaryngologii laryngoskopické vyšetření optikou.“ (Dr.
Vedral je otolaryngolog, nechť ostatní otolaryngologové posoudí, jak je toto
vyšetření vhodné a potřebné. Nakonec bychom se mohli vrátit i třeba
k pijavicím a ušetřilo by se za léčiva.)
Proto tedy nedošlo k dohodě s VZP. Avšak zástupci
ostatních pojišťoven jasně vyjádřili své pochybnosti o možnosti uplatnění
regulací v tomto rozsahu, protože skutečně nelze naplnit celé znění
vyhlášky, která ukládá regulovat či bonifikovat zařízení podle druhu
zdravotnických zařízení (z hlediska spektra nasmlouvaných výkonů) a typů
poskytované péče.
Dne
6.6. přijali zástupci 22 sdružení poskytovatelů mimonemocniční ambulantní
specializované péče následující usnesení:
Všem zdravotním pojišťovnám
na vědomí odboru rozvoje
zdravotního pojištění
Ministerstva zdravotnictví
Usnesení
zástupců poskytovatelů
ambulantní specializované péče k uplatňování regulačních opatření
v oblasti nákladů na léky a vyžádanou péči
1.
Zveřejněné průměry pro uplatnění regulační opatření v oblasti
nákladů na léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a vyžádanou péči nebyly
členěny dle jednotlivých druhů zdravotnických zařízení (z hlediska spektra
nasmlouvaných výkonů) a typů poskytované péče. Použití těchto průměrů by bylo
v rozporu s vyhláškou MZ ČR č. 458/2001 Sb. a znamenalo by
neoprávněné poškození zhruba 40 % zdravotnických zařízení a neoprávněné
zvýhodnění zhruba stejného počtu zdravotnických zařízení.
2.
Regulační opatření v oblasti léků a vyžádané péče by se měla týkat
maximálně 20 % zdravotnických zařízení (do 10 % v pásmu regulací a do 10 %
v pásmu bonifikací).
3.
Pro naplnění vyhlášky č. 458/2001 Sb. je nutno stanovit kriteria pro
členění zdravotnických zařízení dle druhu (spektrum nasmlouvaných výkonů) a
typu péče a poté začlenit jednotlivá zdravotnická zařízení do příslušných
skupin a podle těchto skupin stanovit celostátní průměrné náklady. Protože tato
kriteria dosud nebyla stanovena, je nutno do doby, než budou mezi zástupci
zdravotních pojišťoven a poskytovatelů dohodnuta a schválena, vycházet
z předpokladu, že každé zdravotnické zařízení je z hlediska druhu
(spektra nasmlouvaných výkonů) a typu poskytované péče jedinečné a porovnávat tudíž jím dosažené
průměrné náklady na léky a vyžádanou péči v I. pololetí 2002
s průměry dosaženými tímto zařízením v referenčním období roku
2001.
4.
Protože problém členění zařízení z hlediska druhu (spektra
nasmlouvaných výkonů) a typu poskytované péče se vztahuje i k období roku
2001, není možné uplatňovat regulační opatření za I. – IV. čtvrtletí roku 2001
porovnáváním průměrů daného zařízení s celostátními průměry dle
odborností, které nerespektují členění dle druhu a typu zařízení. Uplatňovat je
proto možno pouze regulaci na základě porovnávání průměrů daného zařízení
s průměry tohoto zařízení v referenčním období.
5.
Zástupci jednotlivých zájmových sdružení předloží návrhy na členění
zařízení dle druhu (z hlediska spektra nasmlouvaných výkonů) a typu poskytované
péče, a to v členění dle jednotlivých odborností, podle kterých by bylo
možno uplatňovat regulace na celostátní průměry.
6.
Zástupci poskytovatelů žádají vedení všech zdravotních pojišťoven, aby
pojišťovny neuplatňovaly regulační opatření (včetně bonifikací) na základě
průměrů nečleněných dle druhů a typů zdravotnických zařízení, a aby do doby,
než budou dohodnuta kriteria pro odpovídající členění zdravotnických zařízení,
postupovala dle návrhu zástupců poskytovatelů, tj., aby každé zařízení bylo
posuzováno z hlediska druhu a typu jako jedinečné.
7.
Zástupci poskytovatelů vyzývají vedení všech zdravotních pojišťoven
k jednání o metodice uplatňování regulačních opatření v oblasti
nákladů na léky a vyžádanou péči pro období I. pololetí 2002. Jednání by se
mělo uskutečnit do konce června 2002.
Pro hlasovali zástupci 22 sdružení s celkovou váhou
hlasů…………….. ….. 4698,45
Proti hlasovali
zástupci 3 sdružení (Česká lékařská komora, o.s., 936,50
Sdružení privátních ambulantních chirurgů 66,75
Sdružení privátních očních lékařů 150,00)
s celkovou
váhou hlasů…………………….. 1153,25
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Návrh individuální žádosti
pojišťovně na neuplatnění regulací v příloze.
----------------------------------------------------------------------------------------
Informujte své kolegy, ambulantní specialisty, o činnosti SSL ČR
Rada SSL ČR pracuje v tomto složení: předseda: MUDr.Pavel Tautermann, členové: MUDr. Lubomír Berka CSc, MUDr. Marta Holanová, MUDr.Ivan Juliš CSc., MUDr. Lukáš Horčička, MUDr. Zorjan Jojko, MUDr. Jiří Nedělka, Doc.MUDr.Miroslav Hanuš CSc., MUDr.Robert Chlebovský, MUDr. Jitka Vydrová, MUDr. Jaroslav Vaněk, MUDr.Jaromír Semrád, revizní komise: MUDr.Ivan Kopecký, MUDr. Ivana Rušavá, MUDr.Jiří Zahrádka
Kontaktní
adresa SSL ČR - přihlášky, informace, kontakty
SSL ČR, 190 00
Praha 9, U Elektry 82, telefon/fax: 02/84815504, 02/66311382,
e-mail sslzpcr@mbox.vol.cz nebo
kontakt@ssl.cz
Členský příspěvek na rok je 1000,- Kč. Číslo účtu: 280454399/0800
variabilní symbol: rodné číslo, konstantní symbol: 0308
Nezapomeňte členský příspěvek
zaplatit, bez peněz by bylo naše sdružení bezzubé.
Podrobné zprávy o činnosti SSL
najdete na našich internetových stránkách www.ssl.cz